13 920 läst ·
64 svar
14k läst
64 svar
När är gamla saker bättre än nya?
De gamla verktygslådorna av plåt är ju tusen gånger bättre en de moderna av plast.
En gammal telefon med nummerskiva håller ju i evighet jämfört med en modern smartphone som spelar på sista refrängen redan efter ett år eller så.
I stort sett allt som förr i tiden gjordes i metall eller trä men som idag görs av plast, utom båtar
Gamla möbler i solid ek, eller annat trä, jämfört med dagens plastfoliespånskiveträ som knappt håller för att man skruvar ihop det första gången.
Finns säkert hur mycket som helst om man tänker till.
En gammal telefon med nummerskiva håller ju i evighet jämfört med en modern smartphone som spelar på sista refrängen redan efter ett år eller så.
I stort sett allt som förr i tiden gjordes i metall eller trä men som idag görs av plast, utom båtar
Gamla möbler i solid ek, eller annat trä, jämfört med dagens plastfoliespånskiveträ som knappt håller för att man skruvar ihop det första gången.
Finns säkert hur mycket som helst om man tänker till.
Lite av det jag var inne på att grejorna håller men funktionen blir oanvändbar eller otillräcklig, även pulsmod i nummerslagaren är ju lite knepig.thomasx skrev:
Har kvar mobiler liggande i ett skåp sedan de blev släpbara, tidigare handväskmodeller var ju inbytbara. En som blev populär som "bältestelefon" var en svensk Spectronic men när man idag håller i den fattar man inte att man ville kånka runt med den klumpen. Skulle säkert fungerat idag om batteriet varit friskt och operatörerna haft kvar NMT.
Dagens livslängd för nya smartphones sträcker sig till den dag glaset spräcks, vilket många Iphone ägare märkt av.
Jag märker att jag satt fel rubrik på tråden. En bättre rubrik hade kanske varit "När köper du hellre gamla saker än nya" eftersom det var vad jag ute efter egnetligen. När är det bättre att gå ut på blocket/loppis/second hand och köpa en gammal <grej x> istället för att gå på affärn och köpa motsvarande moderna pryl. Det innebär att saker som visserligen har lång hållbarhet men inte längre är funktionella idag går bort.
Jag har hittat följande förslag i tråden hittils:
Köksutrustning i gjutjärn/metall istället för nonstick/plast.
Fönster av kärnvirke med linoljefärg istället för moderna fönster.
Vissa gamla, bekväma, relativt bränsesnåla bilar istället för en modern bil.
Gamla möbler av massivt trä istället för moderna spånskivemöbler.
Vissa verktyg som skall ha en vass egg (Tex gammla svenska stämjärn) istället för moderna.
Jag har hittat följande förslag i tråden hittils:
Köksutrustning i gjutjärn/metall istället för nonstick/plast.
Fönster av kärnvirke med linoljefärg istället för moderna fönster.
Vissa gamla, bekväma, relativt bränsesnåla bilar istället för en modern bil.
Gamla möbler av massivt trä istället för moderna spånskivemöbler.
Vissa verktyg som skall ha en vass egg (Tex gammla svenska stämjärn) istället för moderna.
Min erfarenhet är i stort sett den omvända. De är för skarpa, för att det säljer bra, men det är en vek egg som inte håller. Vissa typer av knivar ska vara rakbladsvassa, men det finns också knivar som ska vara lite robustare. De ska fortfarande inte vara slöa, men man behöver inte kunna klyva atomer med dem...oobum skrev:
Ja då är ju min kommentar om gamla möbler i olinje med trådtanken 
Och faktum är att jag skojade inte, de senaste åren har jag köpt flera otroligt fina gamla skåp, vackert fanerade i mönster både på utsidan och insidan, med intarsia m.m. Slog visserligen till på en rejäl philis radiogrammofon också, där väl kanske själva grammofondelen har blivit något inaktuell, men radion räknar jag med att kunna koppla in bara jag bytt några kondingar för säkerhets skull. Enda nackdelen med gamla möbler är att det går åt fyra biffar för att flytta dom...
Min senaste kniv jag köpte var en Tamahagane San Kyoto. Skulle jag ha försökt skärpa den det första jag gjorde, skulle brynet ha skurit sig
Å andra sidan är den väl i någon mening tillverkad med gammal teknik.
Gäller det där med stämjärn verkligen även om man köper moderna av bra kvalitet. Jag menar, stål finns ju i alla de sorter nu förtiden, har svårt att tänka mig att det skulle ha funnits en kvalite som lämpade sig för skärverktyg men som försvunnit i modern tid.
Barnstolar till köket köpte jag gamla fina i trä på loppis, mycket trevligare än de moderna plastschabraken. På den ena lossade sitsen efter ett år, så då limmade jag fast den igen...
Och faktum är att jag skojade inte, de senaste åren har jag köpt flera otroligt fina gamla skåp, vackert fanerade i mönster både på utsidan och insidan, med intarsia m.m. Slog visserligen till på en rejäl philis radiogrammofon också, där väl kanske själva grammofondelen har blivit något inaktuell, men radion räknar jag med att kunna koppla in bara jag bytt några kondingar för säkerhets skull. Enda nackdelen med gamla möbler är att det går åt fyra biffar för att flytta dom...
Min senaste kniv jag köpte var en Tamahagane San Kyoto. Skulle jag ha försökt skärpa den det första jag gjorde, skulle brynet ha skurit sig
Gäller det där med stämjärn verkligen även om man köper moderna av bra kvalitet. Jag menar, stål finns ju i alla de sorter nu förtiden, har svårt att tänka mig att det skulle ha funnits en kvalite som lämpade sig för skärverktyg men som försvunnit i modern tid.
Barnstolar till köket köpte jag gamla fina i trä på loppis, mycket trevligare än de moderna plastschabraken. På den ena lossade sitsen efter ett år, så då limmade jag fast den igen...
Moderna stämjärn innehåller oftast legeringsämnen som gör stålet segare så att man inte lika lätt slår flisor ur eggen. Dessa legeringsämnen gör tyvärr också så att man inte kan få eggen lika vass och inte heller lika slitstark.thomasx skrev:
thomasx skrev:
Snart blir det digitalradio och funkar den inte längre (i alla fall inte som mottagare)
Som barnstol är IKEAs plastmodel med aluminiumben överlägset. Den är billig stabil, slitstark, lätt, enkellt att montera eller packa ner för förvaring eller transport.thomasx skrev:
Är det Fiskars eller Gränsfors som är bättre? Jag har ett gammalt yxhuvud av märke Säter Banko Yxor från Säters Yxfabrik. Jag funderar på om jag ska köpa en modern fiskars-yxa eller ett skaft till gamla.Nerre skrev:
Jag föredrar äldre bilar (8+ år gammal) som jag köper på Blocket men inte för att de är bättre, men för att jag gärna accepterar lite mindre komfort och säkerhet förpelpet skrev:
- mindre avskrivning,
- mindre stress när jag får en liten skada,
- möjligheten att slippa en helförsäkring,
- möjligheten att kunna skrota bilen när verkstaden blir för dyrt istället för att känna sig tvungen att reparera eftersom restvärdet är så hög.
- och sist (mn inte minst) att ite behöva sälja bilen vidare. (jag är en bra köpare men en dålig säljare
Ha, vi har ganska olika klassning av vad som är äldre bilar.harry73 skrev:
Jag räknar firebird -94:an som (för) ny.
Men det blir väl lätt så när snittåldern på dom 4 bilar rman äger blir 1964.
Det ser dock rätt kul ut när man drar minigrävaren från 2001 efter traktorn från 1950.
Trästolarna jag köpte var billigare, av allt att döma slitstarkare, stabilare, smäckrare, behöver inte monteras och behöver inte ens övervägas släpas medharry73 skrev:
(Alla ikeas barnen suttit i på restauranger, hos bekanta etc. har midjeremmen varit paj.)