Tjena alla glada byggahusare.
Då vi har köpt en gård så behöver vi er hjälp att ge gården sitt namn.
Vår tanke är att namnet ska symbolisera någonting som har varit dåligt men som sen blir någonting vackert, ex en orkidé är vacker när den blommar men riktigt ful när den inte blommar.
Kom med massa förslag



Då vi har köpt en gård så behöver vi er hjälp att ge gården sitt namn.
Vår tanke är att namnet ska symbolisera någonting som har varit dåligt men som sen blir någonting vackert, ex en orkidé är vacker när den blommar men riktigt ful när den inte blommar.
Kom med massa förslag
Finns det inget gårdsnamn?
Behåll gårdsnamnet. Det blir bara konstigt med nya påhitt.
Snorregård? Så är det lite likt det riktiga namnet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
@Norregårdsgubben. Feel it. Be it.
Är det en stor och "riktig" gård? Dvs har den styckats av eller har ni fortfarande ordentligt med mark till?
I sådan fall har väl gården fortfarande ett namn i folkmun. Hör med granngårdar och liknande o kolla vad den kallas. Många byar o socknar har system för vad gårdarna kallas i folkmun eller om den är äldre är gårdsnamn en del av bygdens kulturhistoria.
I sådan fall har väl gården fortfarande ett namn i folkmun. Hör med granngårdar och liknande o kolla vad den kallas. Många byar o socknar har system för vad gårdarna kallas i folkmun eller om den är äldre är gårdsnamn en del av bygdens kulturhistoria.
Gården är avstyckad 2005. (skogen har styckats bort)G guggen skrev:Är det en stor och "riktig" gård? Dvs har den styckats av eller har ni fortfarande ordentligt med mark till?
I sådan fall har väl gården fortfarande ett namn i folkmun. Hör med granngårdar och liknande o kolla vad den kallas. Många byar o socknar har system för vad gårdarna kallas i folkmun eller om den är äldre är gårdsnamn en del av bygdens kulturhistoria.
Det är idag en liten gård på 8ha. :=)
Få gå på ett symöte och kolla läget ;P
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
För att ta frågan på lite större allvar än i mitt förra svar: Hur etablerat är gårdsnamnet nu, och hur mycket spelar namnet roll för er?
Ju fler av punkterna som är sanna, och ju tidigare i listan, desto svårare tror jag att ni får att ändra namnet ”på riktigt”. Samtidigt känner jag folk som etablerat nya namn på gårdar, och även gamla namn kommer förstås någonstans ifrån, de är inte magiska och eviga, utan valda de med, med flit eller av slumpen.
Så egentligen, kör! Kom på ett bra namn. Köp en skylt och sätt upp vid gårdsinfarten. Prata om gården med ert namn.
Men ta ett namn som känns realistiskt och som passar in. Ge den inte ett svannamn om den fortfarande ser ut som en ful ankunge, kalla den inte Solbacken om det är ett blåshål mitt på en platt åker osv.
- Har gården fastighetsnamn som är bara för sig, alltså Norregård 1:1, eller är den ändå registrerad som något annat, typ Bynamn 2:14?
- Har gården postadress med gårdsnamn, typ Norregård, 12345 Småstad eller Norregård 123, 12345 Småstad eller är det mer anonymt, typ PL 123, 12345 Småstad?
- Finns gården med gårdsnamn på moderna kartor och/eller används gårdsnamnet i dagligt tal bland grannar?
Ju fler av punkterna som är sanna, och ju tidigare i listan, desto svårare tror jag att ni får att ändra namnet ”på riktigt”. Samtidigt känner jag folk som etablerat nya namn på gårdar, och även gamla namn kommer förstås någonstans ifrån, de är inte magiska och eviga, utan valda de med, med flit eller av slumpen.
Så egentligen, kör! Kom på ett bra namn. Köp en skylt och sätt upp vid gårdsinfarten. Prata om gården med ert namn.
Men ta ett namn som känns realistiskt och som passar in. Ge den inte ett svannamn om den fortfarande ser ut som en ful ankunge, kalla den inte Solbacken om det är ett blåshål mitt på en platt åker osv.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 693 inlägg
