Hej,
jag har ett problem med att några av mina plattor i kök och hall har lossnat och knäpper när man stiger på dom. På ett ställe så har även fixen lossnat i en liten bit. Så nu min fråga: Hur kan man fästa dessa plattor bättre om man lyfter på dom ? Finns det någon lite mer flexibel fästmassa som absorberar ev. ojämnheter i underlaget. Plattorna är 30x30 liggande på träunderlag med gips, flytspackel på elektrisk golvvärme, vilket jag tror är grunden i problemet.
Det är så få plattor som har problem att jag inte vill riva upp hela golvet.
Tacksam för goda råd.
:S

Har du svikt i golvet? Annars är det att den som lagt golvet har haft för styvt fix så det inte fastnade ordentligt. Ta upp dom som är lösa och skrapa bort fixet och ta flexfix nästa gång. Sen fattar jag inte varför folk alltid ska hålla på med gips under klinkers, det blir bara problem.

Hej och tack för snabbt svar !
Ja, någon svikt finns det nog och jag gissar att det är snarare det än för stelt fix.
Kan du rekommendera ett bra flex-fix ?
/s

Är det svikt så kommer du nog inte lösa det med flexfix heller. Vet du tjocklek på flytspackel? Är det armering i?

Jag hade värre problem inom ett år från läggningen med kanske 20 lösa klinkers vilka då åtgärdades och har varit bra i flera år. Om de 2-3 som nu är lösa är gamla åtgärdade eller nya är svårt att säga. Flytspackel och armering vet jag inte, men värmegolvet är ett Deviflex DVTF 10. Om jag knackar på de lösa plattorna så får jag ett ihåligt ljud på vissa delar av plattan vilket jag tolkar som att det finns en hålighet där som jag hoppas kunna fylla med ett flexibelt fix.

Ja, det är ju bara testa. Se till att du får helt fyllt under plattan bara.

Tack Stefan, jag uppskattar verkligen att du tar dig tid att svara på mina frågor, har du något tips på vilket fix man ska använda ? Det finns väl både pulverform som blandas med vatten och färdiga flytande, så vilket är lättast att verkligen fylla ut med ? Ska jag räffla fixet och i så fall med vilken tandning ? Det finns väl också flexibel fog för att använda när plattorna väl sitter igen.
/staffan

Casco har ett som jag tycker är bra. FloorFlex 3714 Sen fog Flexo 3712 - 3713. Fyll ut ordentligt med lagom löst så det verkligen sitter.

• Gilla
thomasbackstrom
  • Laddar…
AXS
Är det i köket skulle man väl kunna ta montagelim och sätta fast de och sen foga. Något fel med det?

Vilken storlek är det på plattorna? Ett problem jag själv haft är att jag bara lagt fix på golvet och inte "dubbellimmat" dvs lagt ett tunt täckande lager på plattan innan den läggs på plats. Detta ska gälla plattor 30x30 eller större.

Sen antar jag att lim för enstaka plattor går bra också. Blir väl iofs lite dyrare?

Kjell G

Hej,
det är 30x30 plattor och eftersom det är enstaka så spelar priset inte så stor roll då jag gissar att en tub borde räcka oavsett.
Ska jag bara ta montagelim eller kombinera med flexfix ? Flexibel fog blir det oavsett vilken metod.
/staffan

T
Jäkligt konstig att plattorna lossnar eftersom det är både gips och flytspackel undertill, högst troligen har det varit för torrt fix så att det har "skinnat" sig.

Har du gjort jobbet själv eller?

hej,
nej jag har inte gjort jobbet själv utan det gjordes av en golvläggare som min snickare tog in när han gjorde köket. Efteråt så har min snickare inte anlitat denne golvläggare igen och snickaren har hjälpt mig förut när plattorna lossade första gången så jag ser ingen anledning att bråka med honom mer. Sen så är det 7 år sedan nu också.
/staffan

Sök på "Bom" i forumet, kallas så när plattor inte fastnat utan lossnar. Finns en hel del kreativa trips här.

Hej,
jag måste göra något fel då jag inte får några träffar alls på "bom".
Kan du länka till någon tråd med några tips ?
/staffan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.