Tänkte pröva att dra utanpåliggande vatten rör på toa:n. Det ska vara till ett tvättställ och en toalett.
Så att dom hade kromade koppar rör till bra pris på biltema. Vilken dimension ska man välja? 10mm, 12mm, 15mm eller 18mm?
Och de sålde klämringskopplingar. Verkade vara smidigt med klämringskoppling. Men hur exakt monterar man en sådan koppling? Och vad är stödhylsa och hur används den?
Och ska man använda vinkelkopplingar i hörn eller är det bättre att bocka rören ?

MVH Anders

Tvättställsblandare = 10mm.
Toastol = 15R.

Jag föreslår att bocka röret runt hörnet.

Resten törs jag inte svara på! :)

abel48 skrev:
Men hur exakt monterar man en sådan koppling? Och vad är stödhylsa och hur används den?
Stödhylsa skall sättas i röret innan klämringskopplingen sätts på. Därefter är det "bara" att skruva tills det är tätt ;D men skruva inte för hårt bara....

Snyggare att bocka tycker jag. Clas i sjön mfl har billiga bocktänger för mjuka kopparrör 10 och 12 mm. Kass kvalite men duger som sagt till mjuka kopparrör om man inte kan låna en rigid bocktång av ett proffs. Det rekommenderas ju att använda stödhylsor, jag struntar alltid i det men jag antar att det finns en viss risk med det... 8)

Min far med 40 år i rörbranschen bannar alla som inte använder stödhylsor! Risk för läckage om/när man micklar med rören, även om de var täta vid ursprungligt montage.

Tackar för alla svar.
Bäst att jag köper med stödhylsor kostar ju inte mycket heller.
Angående bockning, tyckerd det verkar lite svårt. Måste man värma rören före eller?
Duger en bocktång från biltema i så fall?
Har tänkt att använda halvhårda kopparrör.
Vilken dimension ska man köra på själva rören som ska sitta på väggen? 10mm, 12mm, 15mm eller 18mm?

MVH Anders

Vet inte det där med bockningen, men röris värmde inte iallafall rören så vitt jag såg ::).

Skulle tänka mig att det räcker med 15mm på väggen.

Mvh
Peter

Det är inget problem att bock rören. Planera dock endast för en böj på varje rörbit, att mäta in två böjar på ett rör kräver nog ett proffs.

Jag tror nog att du klarar dej med 12 mm rör om det inte är väldigt lång sträcka du skall dra.

Ett annat tips är att kolla in hur rördragningarna är gjorda på andra ställen du besöker.

-- Arne

Precis, 12mm räcker gott och helt riktigt 10mm används inte längre. Tänk bara på att blandarens anslutningsrör förmodligen är 10mm så där behöver du antingen 2st 12x10-kopplingar eller 2st 12-kopplingar med klämförminskning.

/Mario

Tack för all hjälp, suveränt hjälpsamma ni är här. :D
Då blir det att köpa 12mm rör.
Vad är rekomenderat för typ halvhårda eller glödgande rör?
Varför bockar man egentligen? det finns ju vinkelskarvar, är det för att undvika många skarvar eller är det för utseendets skull?

MVH Anders

abel48 skrev:
Varför bockar man egentligen? det finns ju vinkelskarvar, är det för att undvika många skarvar eller är det för utseendets skull?
Det blir snyggare och du slipper så många skarvar. ;)

abel48 skrev:
Tack för all hjälp, suveränt hjälpsamma ni är här. :D
Vad är rekomenderat för typ halvhårda eller glödgande rör?

MVH Anders
Halvhårda. De glödgade är för mjuka för att bli snygga.

-- Arne

ok då blir det att skaffa en bock tång och halvhårda rör.
Men vad behöver jag där jag ska skarva på det gamla befintliga rören? det är stålrör tror jag. Det går väll inte att sätta klämrings koppling på ett sånt?

MVH Anders

abel48 skrev:
ok då blir det att skaffa en bock tång och halvhårda rör.
Men vad behöver jag där jag ska skarva på det gamla befintliga rören? det är stålrör tror jag. Det går väll inte att sätta klämrings koppling på ett sånt?

MVH Anders
Du får ta reda på vad det är för dimension på det röret du skall gå på och om det är invändig eller utvändigt gängat och sedan skaffa en övergångskoppling.

Förslagsvis monterar du 2 ballofixer när du ändå håller på så kan du stänga vattentillföreln till badrummet om du behöver göra något utan att stänga av vattnet i hela huset.

/Mario

Min uppfattning:

10 mm rör räcker till toa, handfat, dusch, tvättmaskin.

Finns fina kromade (halvhårda) på bl.a. Clas Ohlson i tvåmeterslängder.
Går bra att bocka med enkla verktyg (jag köpte ett på
COOP för ca 150 riksdaler).

Tänk på att ju mindre rördiameter, desto fortare får
du fram varmt vatten från beredaren till handfat och dusch.
Att varmvattnet kommer snabbt är en mycket viktig komfortfaktor!

KoW

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.