Byggahus.se
J Johan456 skrev:
Jag menar att det är uppsåt att när man funderar på att separera upprätta ett samboavtal. Jag gillar inte det, men jag förstår självklart hur du tänker.
Det här är nog 2 människor som är rätt överens innan vem som äger vad, då dom har 2 bostäder.
Sen att samboavtalet inte skrev från början kanske man kan ha åsikter om men vad spelar det för roll om dom är överens att det är hans bostad från början.
Är det för att hon ska få en chans att roffa åt sig lite pengar bara för att han vill separera, någon annan anledning kan jag inte se för det är det enda som avtalet reglerar.

Som sagt jag tror dom här 2 är rätt bra överens på hur dom ska fördela sina tillgångar sedan innan min spontana känsla så någon upprördhet över samboavtalet är nog ej nödvändigt.
 
A Andy78 skrev:
Det här är nog 2 människor som är rätt överens innan vem som äger vad, då dom har 2 bostäder.
Sen att samboavtalet inte skrev från början kanske man kan ha åsikter om men vad spelar det för roll om dom är överens att det är hans bostad från början.
Är det för att hon ska få en chans att roffa åt sig lite pengar bara för att han vill separera, någon annan anledning kan jag inte se för det är det enda som avtalet reglerar.

Som sagt jag tror dom här 2 är rätt bra överens på hur dom ska fördela sina tillgångar sedan innan min spontana känsla så någon upprördhet över samboavtalet är nog ej nödvändigt.
Om de är överens om att det är hans bostad behöver han inte ha ett samboavtal nu.
 
a.o.f a.o.f skrev:
Om de är överens om att det är hans bostad behöver han inte ha ett samboavtal nu.
Jo, det är exakt det han behöver, för vem säger att de är överens när/om de separerar?
 
a.o.f a.o.f skrev:
Poängen med mitt inlägg var att man kan inte komma när allt är slut och dra igång en diskussion om spelreglerna för det som en gång var.
Men TS och hans sambo var nog överens sendan innan om vem äger bostaden och hur det ska fördelas så vad är problemet?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Men TS och hans sambo var nog överens sendan innan om vem äger bostaden och hur det ska fördelas så vad är problemet?
Om de varit överens om det innan så varför drar han upp samboavtal nu när det är på sluttampen.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jo, det är exakt det han behöver, för vem säger att de är överens när/om de separerar?
Det är nu han funderar på att separera och nu vill skriva samboavtal.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Nej, vem har hävdat det?
Om vi håller oss till trådens scenario, så har faktiskt TS betalat inköpet av lgh. Varför är det då så svårt för vissa av er att betrakta det som hans enskilda egendom? Lagen ni är så snabba med att peka på är dispositiv och alltså absolut inte tvingande. Varför skulle x antal månaders skillnad i inköp ge två totalt olika utfall i ägandefrågan?
För att någonstans måste man dra gränsen och den går när man köper bostad med avsikt att bo ihop. Båda anses då bidra till att bostaden kan förvaltas, oavsett om det är med ekonomi eller hämta på dagis. Därför delar man vid separation. Nu har ju TS valt att inte avtala bort sambolagen och därför står han inför delning om inte sambon avstår från bodelning.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Men TS och hans sambo var nog överens sendan innan om vem äger bostaden och hur det ska fördelas så vad är problemet?
Undrar jag också. Varför dra igång diskussionen om samboavtal i det här läget när de skall separera.
 
a.o.f a.o.f skrev:
Om de varit överens om det innan så varför drar han upp samboavtal nu när det är på sluttampen.
Varför ska han inte skriva ett samboavtal är det en nackdel, hur hade du gjort inget alls?
 
A Andy78 skrev:
Varför ska han inte skriva ett samboavtal är det en nackdel, hur hade du gjort inget alls?
Varför skall hon skriva ett samboavtal om det är till nackdel för henne.
 
A Andy78 skrev:
Varför ska han inte skriva ett samboavtal är det en nackdel, hur hade du gjort inget alls?
Det blir väl lite svårt att komma dragande med det nu efter många år. Om jag var sambo skulle jag inte skriva på.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Det blir väl lite svårt att komma dragande med det nu efter många år. Om jag var sambo skulle jag inte skriva på.
Varför inte, hur skulle du göra?
 
A Andy78 skrev:
Det här är nog 2 människor som är rätt överens innan vem som äger vad, då dom har 2 bostäder.
Sen att samboavtalet inte skrev från början kanske man kan ha åsikter om men vad spelar det för roll om dom är överens att det är hans bostad från början.
Är det för att hon ska få en chans att roffa åt sig lite pengar bara för att han vill separera, någon annan anledning kan jag inte se för det är det enda som avtalet reglerar.

Som sagt jag tror dom här 2 är rätt bra överens på hur dom ska fördela sina tillgångar sedan innan min spontana känsla så någon upprördhet över samboavtalet är nog ej nödvändigt.
Nu verkar det som om hon har stått för det största inflödet av pengar till familjen. Kanske är det så att han inte kan hålla samma höga livsstandard om inte han får hela lägenheten. Får han bara sin del i bodelningen kanske han måste börja vända på slantarna.
 
D Dannehej skrev:
Jag och min sambo har varit tillsammans i 9 år och bor i en lägenhet i norra Stockholm som jag köpte för 5 år sedan. Vi har tillsammans två gemensamma barn. Jag och min sambo är inte gifta.

Nu går jag i tankarna på att separera med min sambo och undrar vilka lagar som gäller när man har bott tillsammans så länge?

Lägenheten står som sagt i mitt namn (jag har köpt den själv, utan att hon gått in med pengar). Inga reparationer och underhåll har gjort under tiden hon bott här.

Vid eventuell separation, är jag skyldig henne något (förutom att vi delar på de prylar som vi köpt tillsammans)?

Hur blir det med barnen vid en separation? Kan hon tex ta och flytta till en annan stad utan min godkännande? Min tanke är att vi kör varannan vecka med barnen, och då blir det ju lite besvärligare om hon tex väljer att flytta från Stockholm.

Tacksam för svar!

Update: Glömde nämna att min sambo har själv en lägenhet i Stockholm som just nu står tom.
D Dannehej skrev:
Jag och min sambo har varit tillsammans i 9 år och bor i en lägenhet i norra Stockholm som jag köpte för 5 år sedan. Vi har tillsammans två gemensamma barn. Jag och min sambo är inte gifta.

Nu går jag i tankarna på att separera med min sambo och undrar vilka lagar som gäller när man har bott tillsammans så länge?

Lägenheten står som sagt i mitt namn (jag har köpt den själv, utan att hon gått in med pengar). Inga reparationer och underhåll har gjort under tiden hon bott här.

Vid eventuell separation, är jag skyldig henne något (förutom att vi delar på de prylar som vi köpt tillsammans)?

Hur blir det med barnen vid en separation? Kan hon tex ta och flytta till en annan stad utan min godkännande? Min tanke är att vi kör varannan vecka med barnen, och då blir det ju lite besvärligare om hon tex väljer att flytta från Stockholm.

Tacksam för svar!

Update: Glömde nämna att min sambo har själv en lägenhet i Stockholm som just nu står tom.
När du köpte lägenheten bodde ni då redan tillsammans eller bodde hon i sin lägenhet och du i en egen? Och om ni bodde separat köpte du lägenheten för att ni skulle flytta ihop eller gjorde du bara en uppgradering av bostad till dig själv? Tror att det kan ha betydelse.


. "Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom om den har förvärvats för gemensam användning (3 § sambolagen). Har en av samborna till exempel köpt en bostad i syfte att båda samborna ska bo i den, då blir det samboegendom. Har personen i fråga däremot köpt bostaden i syfte att han/hon själv ska bo i den, och den andra sambon senare flyttar in när samboförhållandet inleds, är detta inte att anse som samboegendom och kommer därmed inte ingå i en bodelning (8 § sambolagen)" .

https://lawline.se/answers/nar-galler-sambolagen-2

"När man avslutar ett samboskap kan man göra en bodelning om någon av er begär det, men det är inget krav på det (8 § sambolag). För att bostaden då ska omfattas i en bodelning krävs att den är införskaffad för att användas gemensamt (3 § sambolag)."

https://lawline.se/answers/hur-kan-jag-kopa-ut-min-sambo

Du kan ju förhala bostadsdelningen ett år efter att hon flyttat ut.

"Om han inte står som ägare

Är det på så vis att han inte står som ägare på lägenheten så har han ingen rätt att begära betalning för lägenheten. Visserligen kan man som sambo begära bodelning men endast under 1 år. Eftersom ni separerades 2018 så har det gått mer än 1 år och han har inte längre rätt att begära bodelning, se 8§ 2st sambolagen."
https://lawline.se/answers/min-sambo-begar-betalning-av-varan-insatslagenhet.-vad-kan-jag-gora
 
a.o.f a.o.f skrev:
Varför skall hon skriva ett samboavtal om det är till nackdel för henne.
Om det är det som dom kom överens om från första början, vad är det som hindrar från att skriva det nu är avtalet en mindre nackdel för ts sambo om det skrivs från dag 1 eller eller idag?
Eller ser du det som ett bra tillfälle för ts sambo att vara lite bitter och försöka få så mycket pengar som möjligt?
Det gynnar säkert deras framtida relation med barnen.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.