Byggahus.se

Några frågor angående separation med sambon (barn och lägenhet inblandat)

1. D
    Medlem Nivå 1
    Jag och min sambo har varit tillsammans i 9 år och bor i en lägenhet i norra Stockholm som jag köpte för 5 år sedan. Vi har tillsammans två gemensamma barn. Jag och min sambo är inte gifta.

Nu går jag i tankarna på att separera med min sambo och undrar vilka lagar som gäller när man har bott tillsammans så länge?

Lägenheten står som sagt i mitt namn (jag har köpt den själv, utan att hon gått in med pengar). Inga reparationer och underhåll har gjort under tiden hon bott här.

Vid eventuell separation, är jag skyldig henne något (förutom att vi delar på de prylar som vi köpt tillsammans)?

Hur blir det med barnen vid en separation? Kan hon tex ta och flytta till en annan stad utan min godkännande? Min tanke är att vi kör varannan vecka med barnen, och då blir det ju lite besvärligare om hon tex väljer att flytta från Stockholm.

Tacksam för svar!

Update: Glömde nämna att min sambo har själv en lägenhet i Stockholm som just nu står tom.

Redigerat 15 okt 10:22
  2. H
    Medlem Nivå 3
    Hej

Hittade an bra formulering på nätet

Sambolagen innebär enkelt uttryckt att värdet på er gemensamma samboegendom delas lika vid en separation. Bostadsrätten som ni införskaffat tillsammans räknas som samboegendom liksom möbler och husgeråd som ni har köpt för att använda i det gemensamma hemmet. Notera att samboegendomen delas lika oavsett om den ena har betalat mer än den andra. Vill ni ha det på annat sätt än vad sambolagen föreskriver? Då är det en god idé att skriva ett samboavtal.

3. boschkenta
    Medlem Nivå 3
  4. F
    Medlem · Nivå 19
    Sambolagen bör vara tillämplig så hon har egentligen rätt till halva lägenheten om den är köpt för att ni båda ska bo där. Det faktum att ni varit tillsammans så länge innan du köpte den styrker nog detta. Går hon med på att avstå från detta så är det väl dock frid och fröjd för dig.

Ni får ju komma överens om hur ni ska fördela vårdnad om barnen. Har ni delad vårdnad så bor ju barnen hos er båda. Då kan inte den ena flytta och "ta barnen med sig" hur som helst.

• Laddar…
  5. D
    Medlem Nivå 1
    Lite mer information om lägenheten:

Lägenheten är värderad till ca 10 milj kronor och jag köpte den för ca 6 milj för 5 år sedan. Jag köpte lägenheten med mina egna pengar, utan någon insats från min sambo (vid den tiden bodde vi inte ihop och vi hade inga barn)

Hur är detta möjligt att min sambo ska få 50% av lägenheten när vi inte ens är gifta, eller att hon inte ens spenderat en krona på lägenheten? Jag betalade själv 6 milj kr för lägenheten när jag köpte det. Lägenheten står på mitt namn (dock är hon och barnen skriven här).

Sedan har min sambo en egen lägenhet som står tom, som hon nu under senaste åren funderat på att sälja

6. L
    Medlem · Nivå 11
    Just sånt här som gör att man ska ha samboavtal, för tyvärr har hon rätt till halva din lägenhet och beroende på hur och när hennes lägenhet köptes så kan du ha rätt till halva den.

Men om hennes införskaffades innan ni blev ett par så kan du inte göra anspråk på den.

7. Karlia
    Medlem · Nivå 9
    Allt som förvärvas för gemensamt bruk delas om inte ett samboavtal upprättats, även bostad. Tanken bakom är väl att i ett förhållande bidrar bägge efter förmåga. Vid separation är det många som har svårt att se det.

8. boschkenta
    Medlem Nivå 3
    Det är så det funkar.
    Har hon fortfarande kvar sin gamla lägenhet så kanske det går att lösa smidigt mellan er, men i lagens ögon har hon rätt till halva, och det är väl inte så konstigt? Hade hon inte haft sin tomma lägenhet eller sambolagen hade du ju effektivt gjort henne hemlös.

Vill man undvika detta problem kan man skriva samboavtal i förväg.

9. D
    Medlem Nivå 1
    Går det att skriva ett samboavtal i efterhand? Tex om jag nämner det för henne nu och vi båda skriver under.

10. H
    Moderator · Nivå 25
    Flyttade ni ihop i lägenheten ungefär när du köpte den? Eller var ni särbos ett tag först? Om lägenheten är köpt i avsikt att den skall vara er gemensamma bostad, så har hon rätt till halva värdet om ni separerar. Men om ni ex. fortsatta att bo på olika håll i ett år eller så, så kan man ev. hävda att lägenheten inte skaffades för att vara er gemensamma bostad.

11. H
    Moderator · Nivå 25
    Ja, det går. Du bör kanske prata med en jurist först, både om formuleringen och ev. tidsordning. Om du får henne att skriva på ett avtal idag, och sedan kommer och säger att du vill separera "från klar himmel" imorgon, så är det tänkbart att avtalet kan bli ogiltigt (Vet ej).

12. F
    Medlem · Nivå 19
    Rent juridiskt, ja. Men förmodligen fattar hon väl vad som är på gång om du efter 9 år väljer att ta upp den diskussionen. Hon kan ju skriva under ett dokument som stipulerar att hon frånsäger sig anspråk på den gemensamma bostaden vid en ev. separation och du likadant för hennes delar. Sen om det är moraliskt rätt att göra så är upp till dig. Vad är din sambos LGH värd? Detta påverkar ju diskussionen lite.

13. D
    Medlem Nivå 1
    Jag äger en 6 rummare på 125kvm, medan hon äger en tvårummare på 50kvm i innerstan (ca 4 milj)

14. D
    Medlem Nivå 1
    Just nu har jag bara funderat på saken. inte helt säker på att jag går igenom det, utan vill bara kolla det juridiska delen på hur det ser ut vid ev separation.

15. D
    Medlem Nivå 1
    Det jhag alltid har hört från min föräldrar är tex att allt delas om man är gifta, vilket vi inte är. Vid samboavtalet trodde jag var något som gäller för saker och ting som man köper tillsammans när man är sambos, och inte hela lägenheten som jag själv har betalat för.