Byggahus.se
D Dannehej skrev:
Går det att skriva ett samboavtal i efterhand? Tex om jag nämner det för henne nu och vi båda skriver under.
det går säkert, problemet är kanske att hon inte går med på det...
 
Keiller Keiller skrev:
Nu var det ju inte dig jag citerade och gav råd, de råd jag tycker borde vara vettigast, utifrån min tolkning av TS funderingar.

Dina råd gör nog mer nytta om du tar det med TS, inte med mig. Jag har mitt på det torra.
Om du var mån om att dina utsagor inte skulle kritiseras så skulle du inte skrivit dem i ett öppet forum.

Nej, mina råd, i detta fallet, är nog bäst riktade till alla efter det du skrev.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Ta unga par.

På vilket sätt har man uteslutet den andre att göra bostadskarriär om ena parern inte har möjlighet att köpa?
Exempel unga par som precis träffats, den ena har kontantsinsats och kan få lån så dom köper och flyttar ihop.
Den som äger betalar boendet, rätt vanligt och då tillfaller eventuell vinst vanligast den som köpt.

Några år senare och nästa objekt då har läget att låna förändrats och då köper man tillsammans, partnern som inte köpte bostaden har då hunnit spara och man köper tillsammans.
Ska den som köpte straffas på något sätt för att denne hade möjlighet har du någon bra förslag?

Ekvationen är ganska enkel äger man något så är man med och betalar alla kostnader, men ibland gör folk på annat sätt pga olika orsaker och då blir utfallet annorlunda.
Det låter på dig som att det är fel att den ene köper en bostad för att 2 personer ska bo där.

Sen TS fall hur har TS sambo hindrats från att göra bostadskarriär?
Ja om man älskar varandra, flyttar ihop och skaffar barn tillsammans så får man också dela på allt. Vill man inte dela sitt liv men den personen skall man inte flytta ihop och absolut inte skaffa barn tillsammans.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Ja om man älskar varandra, flyttar ihop och skaffar barn tillsammans så får man också dela på allt.
Det är DIN syn på en samvaro. Det är absolut inte allas.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det är DIN syn på en samvaro. Det är absolut inte allas.
I så fall får man redan från start informerat om detta. Man kan inte komma efter åratal och säga att det jag har köpt är mitt men det du har köpt är inte ditt.
 
a.o.f a.o.f skrev:
Tillgångarna var gemensamma. Nu vill han ha hennes del.
Va? Så är det inte alls beskrivet. Återigen; jag kan ha fel, men jag vill bestämt hävda att TS tydligt deklarerat att han köpte lgh för HANS pengar och att hans sambos pengar inte var inblandade alls. Jag hänvisar till trådstarten. Vart hänvisar du till att det var "deras gemensamma" pengar som lgh köptes för?
 
a.o.f a.o.f skrev:
I så fall får man redan från start informerat om detta. Man kan inte komma efter åratal och säga att det jag har köpt är mitt men det du har köpt är inte ditt.
Återigen; det är DIN syn på det. Lagen är öppen för att den skrivelsen kan göras precis när som helst. Så jo, man kan komma samma dag som man separerar och vilja skriva ett sådant avtal.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Återigen; det är DIN syn på det. Lagen är öppen för att den skrivelsen kan göras precis när som helst. Så jo, man kan komma samma dag som man separerar och vilja skriva ett sådant avtal.
Visst lagen säger det men om hon inte skulle skriva under så skulle nog inte många klandra henne för det.
 
A Andy78 skrev:
Uppsåt av vad ? meningen med avtalet är att reglera tillgångarna vid en separation.
Bostaden är ju ändå hans från början och ts betalt den själv så jag förstår inte girigheten varför detta ska vändas emot honom.
Eller jo det gör jag det handlar om pengar.
Jag menar att det är uppsåt att när man funderar på att separera upprätta ett samboavtal. Jag gillar inte det, men jag förstår självklart hur du tänker.
 
a.o.f a.o.f skrev:
Visst lagen säger det men om hon inte skulle skriva under så skulle nog inte många klandra henne för det.
Jo, det är troligen väldigt många som skulle se det som ganska vidrigt beteende.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jo, det är troligen väldigt många som skulle se det som ganska vidrigt beteende.
Hade det varit viktigt för honom så skulle han kommit med samboavtal i början av förhållandet.
 
a.o.f a.o.f skrev:
Hade det varit viktigt för honom så skulle han kommit med samboavtal i början av förhållandet.
Men kära nån. Läs tråden så är du snäll.
 
a.o.f a.o.f skrev:
Ja om man älskar varandra, flyttar ihop och skaffar barn tillsammans så får man också dela på allt. Vill man inte dela sitt liv men den personen skall man inte flytta ihop och absolut inte skaffa barn tillsammans.
Pratar du i ts fall eller?

Men om man älskar varandra, flyttar ihop och inte skaffar barn eller så skaffar man barn och inte delar på allt (läs bostaden) hur gör man då ska man fortfarande dela på allt är det inte upp till var och en hur dom vill göra?

oavsett barn eller ej.
Dela på allt är en självklarhet när man har delat på allt det har jag inte sagt emot., eller ska någon kunna sko sig på någon annan?

Vad jag vill komma till är att det kan finnas olika anledningar till varför den ene köper och också betalar för bostaden.
Man kanske inte kan köpa, eller vill köpa eller avstår helt enkelt eller någon annan anledning.
Och i TS fall så kan jag se en anledning till varför han köpt och gjort investeringen själv och även tar del av den själv, något som dom också är överens om viket inte är konstigt.


Dom är överens, han ville bara ha svar på ett par enkla frågor.
Allt är inte svart eller vitt.

Vad är problemet?
 
a.o.f a.o.f skrev:
I så fall får man redan från start informerat om detta. Man kan inte komma efter åratal och säga att det jag har köpt är mitt men det du har köpt är inte ditt.
Har han gjort anspråk på hennes bostad?
 
A Andy78 skrev:
Har han gjort anspråk på hennes bostad?
Poängen med mitt inlägg var att man kan inte komma när allt är slut och dra igång en diskussion om spelreglerna för det som en gång var.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.