Som rubriken lyder så har jag några enkla elfrågor div, för den som kan det.
Är alla tre fas uttag utanpåliggande? och isåfall ska kablarna bara dras ut ur väggen eller skall de sitta i någon special dosa?
Utomhusuttag 230v finns de också bara utan påliggande? och isåfall ska kablarna bara dras ut ur väggen eller skall de sitta i någon special dosa?
På mitt garage tänkte jag ha en utomhus lykta över varje port (gavelsidan) samt tre "spottar" i långsidornas takfotslådor. Är det vanliga utomhusspottar det bästa aldernativet eller finns det något annan bättre. Spottarna är ju ganska dyra, genererar massa värme och drar endel ström?....
Det var nog bara de....tacksam för alla svar och funderingar!
/Fredrik
Är alla tre fas uttag utanpåliggande? och isåfall ska kablarna bara dras ut ur väggen eller skall de sitta i någon special dosa?
Utomhusuttag 230v finns de också bara utan påliggande? och isåfall ska kablarna bara dras ut ur väggen eller skall de sitta i någon special dosa?
På mitt garage tänkte jag ha en utomhus lykta över varje port (gavelsidan) samt tre "spottar" i långsidornas takfotslådor. Är det vanliga utomhusspottar det bästa aldernativet eller finns det något annan bättre. Spottarna är ju ganska dyra, genererar massa värme och drar endel ström?....
Det var nog bara de....tacksam för alla svar och funderingar!
/Fredrik
Trefasuttag har jag inte sett några infällda, det skulle iaf inte rymmas i en vanlig apparatdosa så isåfall är det något annat specialutförande. Men vill du slippa synliga utanpåliggande ledningar så kan söka rätt på trefasuttag med möjlighet att gå in med kabel i botten. Då kan du dra ut ett VP-rör genom väggen och sätta uttaget på VP-röret.Spoon195 skrev:
Samma går att göra med vanliga vägguttag, bara dom är försedda med ursparningar i botten för botteninföring.
Det finns infällda vanliga vägguttag som tillsammans med en packning uppfyller IP44 också.
edit: Nu hittar jag dessa på expressel http://www.expressel.se/group.htm?category_id=6089 (de nederst på sidan). Jag vet inte riktigt hur de ser ut på baksidan, om de går att montera på en husfasad ska jag låta vara osagt, men någon annan kanske vet.
Nja, perilex är väl i första hand avsett för trefasanslutning av spisar, tvättmaskiner och torktumlare.
Tveksam till att det finns i IP44, och även om det gör det så skulle det bli väldigt opraktiskt att ha ett sådant uttag för annat än vitvaror. Man måste ju byta kontakt på alla trefasmaskiner man köper.
Tveksam till att det finns i IP44, och även om det gör det så skulle det bli väldigt opraktiskt att ha ett sådant uttag för annat än vitvaror. Man måste ju byta kontakt på alla trefasmaskiner man köper.
Mikael_L : Dom där trefasuttagen som du menade , det är nog inte avsett för att monteras i apparatdosa,
Dom ser ut som en trefashanske gör innuti, dock utan dragavlastaren.
Kolla i en hanske så förstår du hur dom ser ut.
Dom ser ut som en trefashanske gör innuti, dock utan dragavlastaren.
Kolla i en hanske så förstår du hur dom ser ut.
Jag trodde nog inte heller att dom var för apparatdosa, på bilden ser man att det är fyra skruvar för att sätta fast dom.
Men jag misstänker att dom inte heller är till för att sätta på vägg eller ytterfasad. Jag skulle tro att dom egentligen är till för att t.ex. montera utanpå en plåtkapsling, genom ett ganska stort hål genom denna.
Men det är inte lätt att avgöra genom bilden på expressels hemsida.
Spoon, jag har för mig att det finns lågenergilampor för att sätta i spottar, då sparar du ström iaf. Däremot kan lågenergilampor fungera halvkasst i kyla, värt att tänka på med.
Men jag misstänker att dom inte heller är till för att sätta på vägg eller ytterfasad. Jag skulle tro att dom egentligen är till för att t.ex. montera utanpå en plåtkapsling, genom ett ganska stort hål genom denna.
Men det är inte lätt att avgöra genom bilden på expressels hemsida.
Spoon, jag har för mig att det finns lågenergilampor för att sätta i spottar, då sparar du ström iaf. Däremot kan lågenergilampor fungera halvkasst i kyla, värt att tänka på med.
tacksam för många svar!
Uttagen som jag skall ha på utsidan är vanliga 230v.
Gällande 3fas uttaget så skall detta vara ett "vanligt" eftersom jag skall ha det till ex. svets, värmefläkt och dylikt.
är det någon som har koll på vart man kan köpa infällda spottar för utomhusbruk? Har kollat runt men inte hitttat några.....
Uttagen som jag skall ha på utsidan är vanliga 230v.
Gällande 3fas uttaget så skall detta vara ett "vanligt" eftersom jag skall ha det till ex. svets, värmefläkt och dylikt.
är det någon som har koll på vart man kan köpa infällda spottar för utomhusbruk? Har kollat runt men inte hitttat några.....
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Jag drömmer också, allt som ovan och med golvvärme, minst 150 m2, 3,6 m i tak och en billyft samt en heltidsanställd mekaniker (som gör skitgörat) medan jag designar.
Protte
Protte