Ska sätta spottar under bänk skåpen. Tänkte sätta aparattdosor över sedan. Spånskivan är 16mm tjockt. Har provat att skruva och förborrat men trät är så mjukt så gängorna spricker.. har spåneskive skriv men gå icke. finns inget lim som fäster på denna glatta vita ytan på spånskivan?
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Tec7 eller pl400 går att limma det mesta med
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Ska du ha apparatdosor i skåpen?
Med rätt sorts skruv brukar det gå bra att skruva i spånplatta.
Och vad menar du att gängorna spricker, drar du för hårt så gängorna dras sönder?
Protte
Med rätt sorts skruv brukar det gå bra att skruva i spånplatta.
Och vad menar du att gängorna spricker, drar du för hårt så gängorna dras sönder?
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Men laminat brukar vara väldigt stadigt att skruva i men det kanske är melaminbelagd spånskiva du har?
Protte
Protte
Även spånskiva går ju bra att skruva något så lätt som en spotlight.
Vad är det för lampor egentligen och hur har du tänkt lösa värmen? Är det LED? Var kommer apparatdosorna in i bilden?
Jag har aldrig stött på ett köksskåp med så risig stomme att man inte kan få en skruv att fästa, vad är det för kök?
Vad är det för lampor egentligen och hur har du tänkt lösa värmen? Är det LED? Var kommer apparatdosorna in i bilden?
Jag har aldrig stött på ett köksskåp med så risig stomme att man inte kan få en skruv att fästa, vad är det för kök?
Jag ställer samma frågor som Tommib, men angående limma så funkar silikon, det tål dessutom värme, det gör tex PL400 inte i längden.
Spånskiveskruv är för att dra spånskiva mot trä, inte att dra i spån.
Förborra tex 2 mm för en 4 mm träskruv, använd inte skruvar med skärande gänga, typ dom som har ett spår i gängan, eller Spax med vågiga gängor, dom är kanon i masivt trä, men inte i spån.
Spånskiveskruv är för att dra spånskiva mot trä, inte att dra i spån.
Förborra tex 2 mm för en 4 mm träskruv, använd inte skruvar med skärande gänga, typ dom som har ett spår i gängan, eller Spax med vågiga gängor, dom är kanon i masivt trä, men inte i spån.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Det gäller led behöver alltså ingen dosa över. Men sätter dosa över för att dra sladdarna i vp för. Så slipper man skruva ner hela skivan den dagen man behöver över byta lampa.. spax skriv se väll lite ut som spånskiveskruv i gängorna? Dom ser skärande ut också vad jag ser på nätet iallafall.. sedan tänkte ja bygga in jolly pro transformatorn, kommer bli 14w med 4 lampor. Luftspalt på 45mm med 45mm läkt. Jolly pron gå montera direkt på skivan va? Ja skivan melamin överdrag på spånskivan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden