Jag vill verkligen ha ett hus på landet men har inte råd med något dyrt. Finns det något hus man kan få för 1 miljon, exklusive tomt?
Då menar jag grund, VA, hus och el mm.

Hela slutsumman inkl tomt får inte överstiga 1,6.

Jag kan tänka mig att tapetsera och måla själv men kök och badrum med klinker vill jag ha färdigt. Huset önskas vara ca 100 kvm.

Någon som vet?

Det blir nog bara Älvsbyhus du kan välja på i så fall. Smålandsvillan är väl billiga
också. Vill du ha högre standard som platta på mark, kakel & klinkers och sånt
så kan Björklidenhus vara ett alternativ. Älvsbyhus och Smålandsvillan kör ju med
torpargrund. Älvsbyhus har ju fått mycket kritik i medierna på sistone, men har man
inte råd med något annat så får man ju ta dem. Smålandsvillan verkar mycket bättre
tycker jag, deras torpargrund verkar bättre.

Själv ska vi troligen bygga något av LB-hus Ugglan-hus. De är billiga men har
väldigt hög standard.

Är det inte bättre att istället köpa ett äldre hus för pengarna istället? Jag tycker
det verkar lite smäckigt med nybyggda hus i den här prisklassen, men vill man
verkligen bygga nytt och inte har råd med annat så har man ju inte mycket val.

fritidshus eller permanentboende? har du kollat på smålandsvillan, björklidenhus eller älvsbyhus?
Om man vill inreda ovanvåning med hjälp av hantverkare så kan man lika gärna kolla på lbhus ugglanserie också, tror jag.

Redigerat:
Tack för svaret.
Saken är den att jag skulle byggt nytt med maken, 2 våningar och större, men nu blev det istället skilsmässa och halva budgeten. Det gör att jag verkligen var inställd på det nya moderna huset.

Köper man ett äldre hus så kan renoveringen gå på lika mycket. Plus att man köper lite grisen i säcken och uppvärmningen går på mycket mer.

Hade ni några priser? Någon som har fått en offert?

Både Älvsbyhus och Smålandsvillan har väl fullt med priser på sina hemsidor.
Men vad jag förstår ingår inte grunden helt och hållet i Smålandsvillans priser.

Fiskarhedenvillan har sina priser på nätet men det verkar väldigt billigt. Är det någon som vet om priserna gäller för byggsatsen eller nyckelfärdigt?
Huset lommen verkar jätte intressant.

Ehh... jag menar Domherren.

Enbart lösvirke. Alltså behövs det väl en 1500-2000 timmars timpeng uppepå detta pris.

Stommen är det billigaste på huset, det som kostar är vad som är inuti.

Gammalt hus behöver ju inte betyda rivningskåk från 1910 heller, man kan ju kolla upp prylar innan man köper.

Tror och gissar att man svårt kan bygga under 1,2 miljoner om man ska ha acceptabelt. Då snackar vi ingen lyx utan bara det enklaste enkla. Ska man ha folk att göra saker så är nog 1,5 det minsta man kan satsa på.

Ville också riva och bygga nytt men när man kan renovera under tak och ta rum för rum behöver man ju inte blåsa på allt på en gång. Det som vanligt kostar mest är kök & badrum resterande rum får man som nya för max 10k styck.

Hej Eliza77,
be om hjälp att upprätta en komplett kalkyl med avlopp, vatten, tomt och hus med samtliga ev. tillval INNAN du skriver på några avtal. Älvsbyhus är ju kända för att vara en av de billigare aktörerna, men är osäker på hur mycket som eg. ingår i de priserna som står på hemsidan. Kostnaden som är intressant är ju vad hela bygget har kostat den dagen du flyttar in, inte vad "huset" kostar...

Friedschen skrev:
Det blir nog bara....

Själv ska vi troligen bygga något av LB-hus Ugglan-hus. De är billiga men har
väldigt hög standard.

........å har man ju inte mycket val.
Hur billigt är detta hus och vad ingår? platta med golvvärme etc?

Dave

dangerousdave skrev:
Hur billigt är detta hus och vad ingår? platta med golvvärme etc?

Dave
Det jag har tittat mest på är Ugglan Funktion 117. Då är det gjuten platta,
golvvärme, kakel och klinkers, elite extreme-fönster, kök från Ballingslöv
och så vidare. Runt 1.6 miljoner blir det nyckelfärdigt på totalentreprenad
i min stad.

Allra billigast är Ugglan Classic 117 som går på runt 1.5 miljoner i min stad.
Det enklaste är väl att maila din lokala LB-hussäljare och fråga efter pris. Det
kan ju variera lite i olika delar av landet.

Intressant. Jap ska maila o kolla, tror jag har samma prisläge som du. Tack för svaret!

Dave

Eliza77 skrev:
Hela slutsumman inkl tomt får inte överstiga 1,6.
Då får man verkligen ge avkall på standard och stora ytor!
Små rum, plastmattor i bad/dusch, torpargrund och enkel köksinredning.
Fastna inte i "tillvalsträsket" där pengarna har en förmåga att ticka iväg skrämmande fort.

Mikael_L
Älvsbyhus Frode och Idun kostar 938600:- i Uppsala. 101kvm enplan.
http://www.alvsbyhus.se/husprogram/index.php?HOUSETYPEID=1&HOUSEID=4&PAGEID=6&COUNTYID= 14
Bjarke, Freja och Frigg kostar 898300:-. 81kvm + inredningsbar övervåning.
http://www.alvsbyhus.se/husprogram/index.php?HOUSETYPEID=2&HOUSEID=1&PAGEID=6&COUNTYID= 14
Priser finns på hemsidan...

Det är i princip nyckelfärdigt. Markarbeten tillkommer dock. Kan väl gå på mellan 50' och 300' typ ... Det är mycket beroende på markförhållanden.
Andra saker som tillkommer är:
Yttre målning
VA-anslutning eller borra vatten och anlägga enskilt avlopp
Elanslutning.
Planera tomten och fylla, lägga ut matjord osv.
Schakta för och anlägga infart och schakt för VA, el och ev bredband.
Så och plantera och sätta buskar och träd.

Vad har jag glömt ...? andra får väl fylla på.

Jag tycker Älvsbyhus verkar vara mycket hus för pengarna...
Krypgrunden sätter jag ett frågetecken för, ifall det inte är rimligt torr mark man bygger på.
Men med bra mark tror jag den inte ska vålla några bekymmer.
Skulle jag bygga med krypgrund skulle jag själv isolera insidan av grundmuren samt marken med cellplast.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.