Allvetare
· Östergötland
· 4 325 inlägg
Hej på er,
Vi har precis byggt hus och ska så småningom även bygga ett garage/förråd. Dock vill vi vänta med detta till nästa år och skulle behöva något enkelt förråd tills vidare.
Såg att k-rauta hade bra pris på deras förrådsmodell kalmar;
https://www.k-rauta.se/produkt/forrad-kalmar-223m/6438313447412
Någon som byggt detta och vet om det är något att ha?
Vi har precis byggt hus och ska så småningom även bygga ett garage/förråd. Dock vill vi vänta med detta till nästa år och skulle behöva något enkelt förråd tills vidare.
Såg att k-rauta hade bra pris på deras förrådsmodell kalmar;
https://www.k-rauta.se/produkt/forrad-kalmar-223m/6438313447412
Någon som byggt detta och vet om det är något att ha?
Hej
Såg du inte fått svar, kanske lite sent nu men.....
Jag har precis köpt mitt andra av denna sort (som skall stå vid sommarstugan). Prisvärt
Tror det är svårt bygga ett liknande i lösvirke billigare.
Det första är nu ca. 15 år och står ännu kvar.
Dock, med det sagt, det är väldigt klena dimensioner, så när jag byggde det stagade jag upp två väggar med diagonala strävor samt ställde det på tryckimpregnerade 95x35 istället för de klena ribbor som följde med som bärlinor.
Viktigt att man grundmålar och oljar ändträ direkt. Takpappen är rätt klen så räkna med att behövs lägga ny tjockare takpapp eller shingel rätt så med en gång.
Jag grundmålar just nu allt i det nya förrådet innan jag bygger upp det så man får in ytskydd i alla ytor.
Så kontentan, bra till det priset men behöver lite TLC innan och efter montering.
Håkan
Såg du inte fått svar, kanske lite sent nu men.....
Jag har precis köpt mitt andra av denna sort (som skall stå vid sommarstugan). Prisvärt
Tror det är svårt bygga ett liknande i lösvirke billigare.
Det första är nu ca. 15 år och står ännu kvar.
Dock, med det sagt, det är väldigt klena dimensioner, så när jag byggde det stagade jag upp två väggar med diagonala strävor samt ställde det på tryckimpregnerade 95x35 istället för de klena ribbor som följde med som bärlinor.
Viktigt att man grundmålar och oljar ändträ direkt. Takpappen är rätt klen så räkna med att behövs lägga ny tjockare takpapp eller shingel rätt så med en gång.
Jag grundmålar just nu allt i det nya förrådet innan jag bygger upp det så man får in ytskydd i alla ytor.
Så kontentan, bra till det priset men behöver lite TLC innan och efter montering.
Håkan
Hej! Håller på att montera ett Kalmar just nu och blir inte klok på instruktionerna på monteringen av väggelement för gavel, se bild. Är jag dum eller, men det finns ju inget att fästa skruvarna i vid ytterväggarna?! Tacksam för svar!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Mig-svets någon testat denna??
Verktyg & Maskiner -
Isolering av snedtak – någon som testat lösull istället för skivor?
Isolering -
Har någon testat Dala dry faluröd? Håller den måttet?
Fasad -
Någon som testat denna och vet om den är bra?...multitool blad slip
Verktyg & Maskiner -
Någon som testat Virkon s i målarfärg?
Fasad