Repeter skrev:
Väl värd att läsa hursomhelst. När man ändå läser Orwell kan man även passa på och läsa Animal Farm.
Och, inte att förglömma, Kallocain, av Karin Boye, som i mitt tycke är den bästa av dem.

• Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Det är inte bara social medier som håller koll på dig. Hur kan google tjäna multum när ingen av deras tjänster kostar något? ;)
Det är lätt att tro att vi användare är kunder, när vi egentligen är själva varan som de säljer!

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Jo, men anledningen till att de är så effektiva i att sälja reklamplatser är att de utövar massiv övervakning av sina användare. Länk
Kan så vara, men de tjänar fortfarande pengar på att ta betalt för sina tjänster. En del betalning är i valuta och annan betalning är att du låter dem processa ditt beteende när du använder deras "kostnadsfria" tjänster.

Bezt skrev:
Reklam säljer de men inte möjligheten att komma upp på träfflistorna, det var förövrigt den metoden som sänkte Altavista.
Reklam var kanske fel ord. Annonser baserade på sökord var det egentligen jag avsåg.

joflopp skrev:
Reklam var kanske fel ord. Annonser baserade på sökord var det egentligen jag avsåg.
Jo men de annonserna kommer innan träfflistorna, sen är reklamen absolut riktad efter vad du sökt på.

Givetvis är den riktad efter vad man har sökt på, jag har aldrig hävdat något annat. Det jag sa var att Google tjänar pengar på listranking och annonser när någon undrade över hur Google nu kan tjäna pengar när deras tjänster är "gratis".

Sedan mer eller mindre hackningsbara kameror. Antingen fristående eller inbyggda i alla bärbara datorer, surfplattor, telefoner och tv-apparater. Ja, inte känns det alltför avlägset.

joflopp skrev:
Givetvis är den riktad efter vad man har sökt på, jag har aldrig hävdat något annat. Det jag sa var att Google tjänar pengar på listranking och annonser när någon undrade över hur Google nu kan tjäna pengar när deras tjänster är "gratis".
Ja men du skrev att det fanns möjlighet att komma högre upp på träfflistorna och det stämmer inte.

Jag flikar in en fråga här: För länge sedan googlade jag rätt mycket på symaskiner. Typ en helgs googlande.

Jag får fortfarande reklam om symaskiner särskilt på Lars Wilderängs blogg:
http://cornucopia.cornubot.se/?m=1

Hur fasen kan det komma sig? Cookies måste ju vara borta för länge sen. IP-adress? IMEI?

Google vet mycket mer om en än FRA eller NSA ens kan fantisera om att få veta. Där finns ingen personlig integritet kvar...

Locke: Du har inte konto hos Google och är inloggad? Tror de kan spara historik där.

Jo, visst har jag det! Det förklarar saken. Lite obehagligt det där. Dom sparar säkert varenda sökning.

M
För nåt år sedan såg jag plötsligt mitt namn uppe i hörnet på youtube. Mitt Gmail-konto hade visst "uppdaterats" så jag var inloggad och registrerad på en handfull andra s.k. produkter och det var omöjligt att välja bort. Bytte mail...

• Gilla
Locke
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.