F
Fairlane Fairlane skrev:
Jag undrar varför Continental uppger 17" som minsta på sin svenska sida och 16" på sin brittiska.

En tanke är att däckstrycket som rekommenderas är med kalla däck, men när man kollar på macken så är de varmare. Jag har hört att en resa på 3 km höjer värmen i däcket så pass att trycket kommer öka med 0.3 bar. Det innebär väl rent krasst för de flesta att man ska lägga på 0.3 bar mot rekommenderat.
Det där är bara hittepå. Visst varierar däckstrycket med temperatur men inte sticker det några 0,3 bar pga körning.

Vid bankörning så snackar man om kall och varmtryck. Det som bygger tryck är stomvärme och det bygger man upp med rörelse och det åstadkommer man med låga tryck. Ett banracingdäck, det som kallas r-däck går man ut på kanske 1,5-1,6 bar och landar på precis över 2. På vanliga ostar är det helt ovidkommande.

F fsn skrev:
Börja då med att trycka i 3,2 bar och se vad som händer, gå sen neråt. Du landar nog på att 2,8-3 bar är lämpligt.

Funkar inte det så prova Landsail LS588. Billig skit som går tyst och skapligt snålt och funkar på en brukshäck.

Och skit i åretruntdäck, ett otyg som borde förbjudas.
Gäller detta fortfarande? Behöver nya sommardäck 235/60-18 och Landsail LS-588 är ju billigare än de traditionella märkenas däck.

F
A Anders_Nilsson skrev:
Gäller detta fortfarande? Behöver nya sommardäck 235/60-18 och Landsail LS-588 är ju billigare än de traditionella märkenas däck.
Det anser jag att det gör men det kan finnas andra lågprisdäck som är effektivare i så breda dimensioner.

galento
A Anders_Nilsson skrev:
Har kört 235/70-15 Goodride och 275/60-15 Nankang i flera år , funkar helt ok på pickupen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.