Hej,

Köpte ett Ikea Metodkök 2016 och märkte nyligen att lacken på köksluckorna hade släppt på fyra luckor. Jag tänkte att med Ikeas 25 åriga garanti så skulle det kunna lösas på ett smidigt sett men inte. Efter många mailkontakter med deras kundtjänst så menar de att det är jag som orsakat skadan och inte att lackeringen vid tillverkningen varit bristfällig. Jag har "erkänt" att jag torkat av luckfronterna med en fuktig trasa men de hävdar att jag inte torkat luckorna torra efteråt så därför gäller inte garantin. Mitt argument mot det är att en kökslucka som sitter i ett kök måste tåla lite vatten men det tycker inte Ikea. Till saken hör att huset de sitter i är uppvärmt och det aldrig varit något mer än rengöring med vatten.
Deras råd till mig är att vända mig till ARN för en fråga som handlar om 1600:-
Vad säger ni, någon som råkat ut för något liknande?
Mvh
Ola

• Gul post-it med siffran "1", en pil och texten "20 cm" fäst på en vit kökslucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul post-it-lapp på kökslucka visar pil uppåt, siffran 2 och texten "20 cm", kanske markerar lackskada enligt diskussionen om Ikea Metodkök.
    Skapa konto
  • Gul lapp med texten "3 40 cm" och tre pilar som pekar uppåt, fotograferad framför en kökslucka.
    Skapa konto
  • Spricka i lacken på en vit kökslucka från Ikea Metod med en gul post-it som visar mätningar och texten "4" och "20 cm".
    Skapa konto
  • Ikea Metodkök med ljusa köksluckor runt en diskbänk och fönster, noterade post-its på luckorna. Kökstillbehör som kaffebryggare syns på bänken.
    Skapa konto
BirgitS
Ikea pratar stort om sin 25 år långa garanti men den har många begränsningar.

"Garantin gäller endast för hemmabruk och täcker material- och produktionsfel
för kökssystemen."
"Följ våra monterings-, installations- och skötselanvisningar noggrant. Garantin
gäller inte produkter som har förvarats, monterats eller installerats felaktigt,
använts på ett olämpligt eller felaktigt sätt, ändrats till utseende/funktion -
till exempel omlackering eller rengjorts med felaktig rengöringsmetod eller
felaktiga rengöringsprodukter."
"Garantin omfattar inte skador som uppstått indirekt eller till följd av
användandet av produkten."
https://publications-se-sv.ikea.com/ikea_kokssystem_garantibroschyr/page/1

Så även om man tycker att Metod ska tåla lite vatten eftersom den är avsedd för kök så har Ikea friskrivit sig från det eftersom det i skötselanvisningen står att det ska torkas torrt.
"Rengör med fuktig mikrofibertrasa, vid svårare fläckar
använd ett milt rengöringsmedel och gnugga lätt med
cirkulerande rörelser.
Eftertorka med torr trasa."
https://www.ikea.com/se/sv/p/metod-baenkskap-med-hyllplan-vit-vallstena-vit-s79507124/

Men du kan prata med kommunens konsumentvägledare eller Hallå konsument eftersom de har specialkunskaper i konsumenträtt.

BirgitS BirgitS skrev:
Ikea pratar stort om sin 25 år långa garanti men den har många begränsningar.

"Garantin gäller endast för hemmabruk och täcker material- och produktionsfel
för kökssystemen."
"Följ våra monterings-, installations- och skötselanvisningar noggrant. Garantin
gäller inte produkter som har förvarats, monterats eller installerats felaktigt,
använts på ett olämpligt eller felaktigt sätt, ändrats till utseende/funktion -
till exempel omlackering eller rengjorts med felaktig rengöringsmetod eller
felaktiga rengöringsprodukter."
"Garantin omfattar inte skador som uppstått indirekt eller till följd av
användandet av produkten."
[länk]

Så även om man tycker att Metod ska tåla lite vatten eftersom den är avsedd för kök så har Ikea friskrivit sig från det eftersom det i skötselanvisningen står att det ska torkas torrt.
"Rengör med fuktig mikrofibertrasa, vid svårare fläckar
använd ett milt rengöringsmedel och gnugga lätt med
cirkulerande rörelser.
Eftertorka med torr trasa."
[länk]

Men du kan prata med kommunens konsumentvägledare eller Hallå konsument eftersom de har specialkunskaper i konsumenträtt.
Hej BirgitS

Tack för ditt svar och har läst det du skickade till mig tidigare. Men just friskrivningsklausuler som deras gör att garantier i praktiken är meningslösa. Om jag nu inte använt en mikrofiberstrasa utan en vanlig trasa så ska garantin inte gälla enligt Ikea, komiskt(eller tragiskt).

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
typiska fuktskador under en överlimmad diskho. Bänkskivan skulle behöva en upphöjd kant för att stoppa spill. Har väl hänt att det rann ner från bänken längst lådfronter då och då under åren. Konstruktionsfel? ;).

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
sysmali
O Olaf Pettai skrev:
Nu avslutar jag tråden och svarar inte längre så tack för mig.
Kan du avsluta tråden? Du är väl inte TS?

sysmali sysmali skrev:
Kan du avsluta tråden? Du är väl inte TS?
Självklart inte, men jag kan väl sluta svara eller hur?🙂

• Älska
sysmali
  • Laddar…
sysmali
O Olaf Pettai skrev:
Självklart inte, men jag kan väl sluta svara eller hur🙂
Självklart behöver du inte skriva i forumet😊

I ditt första inlägg på BH så kungör du "Nu avslutar jag tråden och svarar inte längre så tack för mig", vilket gjorde mig mer förvirrad än vanligt.

Legendarisk👍

Edit: Ser att ditt första inlägg mystiskt har raderats

Redigerat:
  • Gilla
Olaf Pettai
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.