4 202 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Någon som kan hjälpa mig att identifiera modell på golvvärmefördelare?
Hej,
jag skulle vilja veta vilket märke och gärna också modell det är på min golvvärmefördelare. Golvvärmeslangarna anslutna till fördelaren är LK 16 PEX 2.2. Golvärmeslangarna är anslutna med euro-cone G 3/4 kopplingar. Gissar på att gängan vid ventilerna är M30x1.5? Mina ställdon från min Uponor WGF-fördelare (M28x1.5) är precis för små för att få på. Fördelaren är från ~2011, vet inte exakt dock, köpte huset 2013.
Jag gissar på att det är en LK-fördelare (det är de fördelare jag lyckats hitta som är mest lika)? Eller kanske Roth?
En av anledningarna till att jag undrar är att jag vill köra Uponors Smatrix styrsystem både mot min WGF-fördelare och mot den här fördelaren.
Jag vill också montera en Uponor Push 23:a mot fördelaren, gissningsvis så behöver jag enbart se till tur- och retur-fördelaren inte är förskjutna gentemot varandra, nu ser de ut att vara förskjutna med ca 2.5cm. Jag har redan en Push 23:a så vill helst använda den.
Om någon kan tipsa om passande plastring för att använda mina Uponor Pro1-ställdon till fördelaren så tas dessa tacksamt emot?
Jag hade först tänkt byta ut fördelaren mot en Pro1-fördelare, men det känns onödigt om jag inte vinner något på det?

Tacksam för svar =)
Mvh
Thomas
jag skulle vilja veta vilket märke och gärna också modell det är på min golvvärmefördelare. Golvvärmeslangarna anslutna till fördelaren är LK 16 PEX 2.2. Golvärmeslangarna är anslutna med euro-cone G 3/4 kopplingar. Gissar på att gängan vid ventilerna är M30x1.5? Mina ställdon från min Uponor WGF-fördelare (M28x1.5) är precis för små för att få på. Fördelaren är från ~2011, vet inte exakt dock, köpte huset 2013.
Jag gissar på att det är en LK-fördelare (det är de fördelare jag lyckats hitta som är mest lika)? Eller kanske Roth?
En av anledningarna till att jag undrar är att jag vill köra Uponors Smatrix styrsystem både mot min WGF-fördelare och mot den här fördelaren.
Jag vill också montera en Uponor Push 23:a mot fördelaren, gissningsvis så behöver jag enbart se till tur- och retur-fördelaren inte är förskjutna gentemot varandra, nu ser de ut att vara förskjutna med ca 2.5cm. Jag har redan en Push 23:a så vill helst använda den.
Om någon kan tipsa om passande plastring för att använda mina Uponor Pro1-ställdon till fördelaren så tas dessa tacksamt emot?
Jag hade först tänkt byta ut fördelaren mot en Pro1-fördelare, men det känns onödigt om jag inte vinner något på det?
Tacksam för svar =)
Mvh
Thomas
Hej, ska mäta med skjutmåttet när jag kommer hem ikväll. Men jag kan direkt säga att det inte är 27mm. Testade som sagt att gänga på ett ställdon från min Uponor WGF fördelare (28mm gänga), det gick inte, den här gängan är något större. Jag skulle gissa på 30mm.S skutten11 skrev:
Här har du lite att bita i
www.byggahus.se/forum/threads/vilken-staelldonsadapter-passar-thermotech-golvvaermesystem.256283/
Och reglering översätt med goodle om du ita kan tyska ,blir rätt skapligt
www.voltus.de/hausautomation/knx-eib/aktoren/heizungsaktoren/mdt/mdt-akh-0400-02-heizungsaktor-2te-reg-24-230vac-4-fach.html
www.byggahus.se/forum/threads/vilken-staelldonsadapter-passar-thermotech-golvvaermesystem.256283/
Och reglering översätt med goodle om du ita kan tyska ,blir rätt skapligt
www.voltus.de/hausautomation/knx-eib/aktoren/heizungsaktoren/mdt/mdt-akh-0400-02-heizungsaktor-2te-reg-24-230vac-4-fach.html
Tack för svaret =) Menar du att jag har en Thermotech-fördelare, eller att Thermotec-ställdon passar på min fördelare?
Jag undrar om den här skulle passa?
https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-smatrix-universalstyrdon-24v-nc-1w/
https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-smatrix-universalstyrdon-24v-nc-1w/
Det är inte omöjligt då det följer med adapters , kolla upp om det går att bara få tag i adapterna
och prova , sen tar du termodonen från annat billigare håll
I mitt tycke är dom lite dyra
Ska leta vidare för att hitta enbart adapters
och prova , sen tar du termodonen från annat billigare håll
I mitt tycke är dom lite dyra
Ska leta vidare för att hitta enbart adapters
Bästa svaret
Din fördelare verkar vara en Luxor. Italienskt märke. Robusta grejer.
Ett tips. Köp till deras flödesmätare så slipper du gissa med flödena.
Har haft mina över 1år och de har inte blivit svarta än i synglaset. Medans LKs optiflows synglas på mina stammar blev svarta på några månader.
Har haft mina över 1år och de har inte blivit svarta än i synglaset. Medans LKs optiflows synglas på mina stammar blev svarta på några månader.
Jag kommer att köra med Uponor Smatrix reglersystem. Har för mig att jag läst att samtliga slingor ska vara fullt öppna då? Dvs jag behöver inte bry mig om att justera flödena. Är det fel?
Har du något tips på vart man handlar Luxor-grejer?
Har du något tips på vart man handlar Luxor-grejer?
Ah okej. Nej ska du inte justera manuellt så finns det ingen anledning.
Här säljer man Luxor. http://m.vvparts.no
Jag handla direkt från fabrik dock.
Här säljer man Luxor. http://m.vvparts.no
Jag handla direkt från fabrik dock.
Vill man ha upp och ner på värmen ska man inte strypa in , när en öppnar så blir det full fart där och en annan slinga får mindre , det är tryckfall och flöde som räknas
Det är avgiven värme till GV som ska reglera flödet , för mycket flöde massor med varmt vatten blir för varmt kommer att stänga , det blir lite av hicka på flödena , antingen stryper man in varje slinga på temp och reglerar all temp via shunt , det blir då samma värme i alla rum eller så stryper man in till temp och reglerar varje rum med termostater till mer eller mindre värme i rummen ,
Har man VP ska en slinga stå öppen , lämpligt badrummet
Det är avgiven värme till GV som ska reglera flödet , för mycket flöde massor med varmt vatten blir för varmt kommer att stänga , det blir lite av hicka på flödena , antingen stryper man in varje slinga på temp och reglerar all temp via shunt , det blir då samma värme i alla rum eller så stryper man in till temp och reglerar varje rum med termostater till mer eller mindre värme i rummen ,
Har man VP ska en slinga stå öppen , lämpligt badrummet