Vi har i tidigare hus haft både IKEA, Ballingslöv och Roslagskök och är nu inne på att i nya huset sätta in ett kök från KVIK. Tanken är lite att lägga sig på en något högre kvalitet än IKEA men i en lägre prisklass än Ballingslöv & Co.

Vad har ni för erfarenheter från KVIK?

//Lotta

Har satt ett antal Kvikkök och måste säga att de är väldigt lättmonterade och kvalitén är ju spånskivemateriel som är fanérat. Det ända jag har att invända mot var att man inte riktigt har förberett belysningen under väggskåpen så kablarna på baksidan går fritt från upphängningen så där måste man göra spår för kablaget. Ett tips för att underlätta för dig i monteringen är att ha en sänksåg med skena.

Bonan skrev:
Det ända jag har att invända mot var att man inte riktigt har förberett belysningen under väggskåpen så kablarna på baksidan går fritt från upphängningen så där måste man göra spår för kablaget. Ett tips för att underlätta för dig i monteringen är att ha en sänksåg med skena.
Jag har också monterat Kvik-kök.
Jag brukar gå in med elen från sidan. Det där med sänksåg får du nog utveckla lite. Jag har aldrig (hittills) behövt någon sådan för köksmontering.:)

Paul-Staffanstorp
Själv vet jag inte hur jag klarade mig utan sänksåg tidigare... :rolleyes:

De flesta skåpsstommar har en bär-ribba eller två i ryggen som man använder för att kunna skruva upp skåpen och ska det vara belysning i underkant på skåpen så vill man få upp kablarna bakom skåpen så att man kan gömma kablar och trafos ovanpå skåpen.
Då är sänksågen ovärderlig så man kan fräsa av lite grann och få förbi kablarna.

Det absolut fulaste som finns om man byggt upp ett nytt fint kök är ju när det går utanpåliggande kablar inuti skåpen vilket får mig att må illa... :x

Andra lägen där sänksågen är klockren...

- Såga ur för häll
- Kapa ned bänkskivor
- Såga ner täcksidor
- Passbitar
- Takanslutningar
m.m

TS...
Har ni kollat in HTH´s budgetvariant på nätet...
Samma kvalité som deras butikskök men ett begränsat luckutbud...
Dock Ikeapriser...

Paul-Staffanstorp skrev:
Själv vet jag inte hur jag klarade mig utan sänksåg tidigare... :rolleyes:

De flesta skåpsstommar har en bär-ribba eller två i ryggen som man använder för att kunna skruva upp skåpen och ska det vara belysning i underkant på skåpen så vill man få upp kablarna bakom skåpen så att man kan gömma kablar och trafos ovanpå skåpen.
Då är sänksågen ovärderlig så man kan fräsa av lite grann och få förbi kablarna.

Det absolut fulaste som finns om man byggt upp ett nytt fint kök är ju när det går utanpåliggande kablar inuti skåpen vilket får mig att må illa... :x

Andra lägen där sänksågen är klockren...

- Såga ur för häll
- Kapa ned bänkskivor
- Såga ner täcksidor
- Passbitar
- Takanslutningar
m.m

TS...
Har ni kollat in HTH´s budgetvariant på nätet...
Samma kvalité som deras butikskök men ett begränsat luckutbud...
Dock Ikeapriser...
Nej, det kände jag inte alls till, ska kolla upp det. Var inne på att åka till HTH och kika just för att jag minns att de kört "bygga-själv" kampanjer tidigare, vilket brukar resultera i en billigare prislapp förstås.

Tack!

Det största problemet med Kvik verkar vara att de lägger ner butiker lite då och då, verkar inte vara särskilt bra business för dem.

Paul-Staffanstorp
LottaGro skrev:
Nej, det kände jag inte alls till, ska kolla upp det. Var inne på att åka till HTH och kika just för att jag minns att de kört "bygga-själv" kampanjer tidigare, vilket brukar resultera i en billigare prislapp förstås.

Tack!
Jag har nyligen själv ritat ett kök på deras hemsida åt en kund och satt ihop en sammanställning som ger fler skåp än det var möjligt att få in med Ikeas stommar då de inte har skåp att lägga ovanpå väggskåpen, så vi kan utnyttja kundens takhöjd optimalt och endast få en takasnlutning på 30mm...

Med fler skåp, kraftigare täcksidor och betydligt bättre kvalitét på lådor och beslag för detsamma så landade vi med frakt på 2000:- dyrare än Ikea...
Dessa 2000:- äts snabbt upp om jag ska åka till Ikea och plocka ihop deras kök åt kunden.

Tycker detta verkar vara ruggigt bra så det ska bli kul och se om det uppfyller förväntningarna.

Enligt HTH är det samma kvalitét som deras vanliga kök då det tillverkas i samma fabrik...

Det blir ett besök hos HTH idag, med både IKEA och Kvik i ryggen så får vi klämma och känna oss för.

Raceman skrev:
Jag har också monterat Kvik-kök.
Jag brukar gå in med elen från sidan. Det där med sänksåg får du nog utveckla lite. Jag har aldrig (hittills) behövt någon sådan för köksmontering.:)
Paul-Staffanstorp fick med de flesta anledningarna till att ha en sänksåg tillhanda när man monterar kök. Förstår inte heller hur jag klarade mig utan den innan.

Paul-Staffanstorp
Bonan skrev:
Paul-Staffanstorp fick med de flesta anledningarna till att ha en sänksåg tillhanda när man monterar kök. Förstår inte heller hur jag klarade mig utan den innan.
Kom på en annan sak...

Om skåpen har en ribba i ryggen för upphängningen så är sänksågen utomordentligt bra till att fräsa bort någon mm så att man kan dölja kabeldragningen till ev. spottar under skåpen så man får upp dem över skåpen och kan gömma kopplingarna med trafos däruppe... :P

Paul-Staffanstorp skrev:
Kom på en annan sak...

Om skåpen har en ribba i ryggen för upphängningen så är sänksågen utomordentligt bra till att fräsa bort någon mm så att man kan dölja kabeldragningen till ev. spottar under skåpen så man får upp dem över skåpen och kan gömma kopplingarna med trafos däruppe... :P
Exakt vad jag gör. Kör några vändor med sågen så döljer man kablarna snyggt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.