Som rubriken lyder så undrar jag om det finns någon här på byggahus som har dockat en tex luft-vatten vp mot sin befintliga ved anläggning?
Isåfall hur?
Och e ni nöjda med resultatet?
Mvh Jonas

Vi har en Atmos vedpanna samt 2000+2x1000 liter acktankar. Den stora tanken har elpatron samt en slinga i botten som är påkopplad mot en CTC Ecoair lvvp.

Installationen gjordes av den förra ägaren och bortsett från en del märkligheter med den i Ecoair inbyggda shuntautomatiken tycker jag att det har funkat bra ner till ungefär -5 grader. Vi har haft en hel del stopp pga hög hetgas, men det tror jag snarare är ett fel i själva lvvp:n än i designen på anläggningen.

Jag har inte gjort det. Men det enklaste måste väl vara att bara koppla den på "solslinga" i acktanken.

Det är inga bekymmer, se till att det jobbar med så liten volym som möjligt och låt den gå på fast kondensering.

Vadå jobbar med såliten volym som möjligt?
Jag har en focus vedpanna med 2250 liter acctankar och som jag ser det så kommer vp att få jobba med hela volymen eller?

Du kommer nog behöva en elpatron i toppen av tanken, alternativt en VVB i serie med acktanken, för att klara varmvattensbehovet.

Jag har dockat en Nibe 2025 till acctank med vedpanna och det funkar bra. Till värmepumpen skall man skicka en tillsignal, till detta har jag ett vred till/från som går över en termostat sittande på framledningen från pannan.(utanpåliggande från ClasOhlsson) så när jag eldar i pannan så går inte pumpen. Anledningen är att pumpen gick i fel om den vid tre uppstarter direkt uppnådde hög temp.

Jag kommer fortfarande att elda med ved fast inte lika mycket e tanken!
När jag kommer hem efter jobb så har jag 12 grader inne i huset och det med en luft/luft vp som går konstant.
Tankarna e då nere på max 20 grader och jag känner inte längre för att efter 6 år behöva spendera merparten av min fritid i källaren
Och då kanske kunna komma hem till ett lite varmare hus.
Att bara behöva elda för dusch vattnet och för att döda bakterierna i systemet.
Vinden e ny isolerad.
Så om jag kan koppla in vp på min anläggning och hålla acktankarna med 50-60 gradigt vatten så e hälften vunnit tror jag.

Är inne på samma sak som dig Pompe1997 här hemma.

Sitter idag på ett pannsystem/värmesystem från 1944 och funderar på sätt att slippa elda så ofta. LVVP verkar vara det smidigaste alternativet.

Skulle vilja kombinera mitt "musem" tillsammans med 1.ACC tank + 2. Tekniktank + 3. Befintlig elektrisk vvb). På så sätt jag använda acctank med slinga för element, när jag inte eldar så kan jag fortfarande ha LVVP som värmer tank och förvärmer till den serparata VVB:n.

Elda lär jag inte göra mer än på helgerna i så fall, eller -20 dagar. (sthlm-området)

Jag kopplade in veden på solvärmeingången, som finns förberett på CTC (och säkert på alla andra moderna elpannor). Jag stänger av luft-vattensystemet helt och kör bara med ved under "dyrtiden" på året. Ska vi iväg några dagar kör jag igång luft-vattensystemet dagen innan så jag vet att allt funkar. Det fungerar bra tycker jag, och det spar mycket pengar!

Bödde
Så om jag förstår det rätt så har du kopplat in vedpanna på ett redan befintligt luft-vatten pump?
Lite tvärt emot eller?
Och det funkar och spar pengar!
Härligt Bödde

Jaob
Skönt att jag inte e ensam om detta.
Mitt system e bara 6 år gammalt bestående av focus eco nature 40 kw + 3×750 liters acctankar + 1 st luft-luft vp
Vet bara inte var jag kopplar på mitt system för att få det så bra som möjligt!

Pompe1997 skrev:
Bödde
Så om jag förstår det rätt så har du kopplat in vedpanna på ett redan befintligt luft-vatten pump?
Lite tvärt emot eller?
Och det funkar och spar pengar!
Härligt Bödde
Ja, precis! 😄

Hir stort e ditt hus jaob?

Jag kör min värmepump mot returen på värmesystemet, vedpannan värmer tre 500literstankar och vid behov av spets shuntas vatten från tankarna in, nödkylningsslingan värmer varmvattenberedaren när man eldar, annars gör värmepumpen det. Funkar jättebra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.