Hej!

Vi bor i ett 80-tals trähus hus modell 1 1/2 plan med krypgrund på lecabock.

Det finns planer på att bygga till en vinkel och på så sätt skapa sig ett matsalsrum/vardagsrum som har tillträde till en ganska stor altan som vi har tänkt att bygga i "hålet" mellan huset och vinkeln. Vinkeln är tänkt att vara i 1 1/2 plan och på övervåningen skall det vara ett sovrum som man får tillträde till genom att såga ut för en dörr från övervåningen i bostadshuset. Vinkeln på nedanvåningen skall vara väldigt standard, inget lyx, bortsett från att ena långsidan skall ha ett parti av vikväggar/skjutväggar i glas så att man kan öppna upp under sommaren. Jag är elektriker och tänker göra eljobbet själv, så det man behöver hjälp med är ritning, vvs, snickerier (gipsfärdigt) och grund.

Någon som vågar gissa sig till vad denna tillbyggnad kan tänkas kosta, eller har gjort något liknande projekt.

Obs, det är inte fråga om något avancerat uterum utan om en vinkel som ska se ut som om den fanns där från början, och man skall kunna sitta där även på vintern, dvs glaspartierna bör ha ett bra u-värde. Vattenburen värme finns i hela huset så det antar jag att man kan skarva på för något element på nedervåninghen och övervåningen.

Vänligen
Steve

Tyvärr har jag ingen bra svar för dig Steve utan postar istället fler frågor i den här tråden eftersom även jag har funderingar att göra en tillbyggnad i vinkel. I mitt fall funderar jag på att göra en tillbyggnad (vardagsrum) på ca 25 kvm. Mitt hus (används som sommarstuga) är endast på 50 kvm och är en västkuststuga i ett plan byggt på mitten av 60-talet. Huset är mer eller mindre fyrkantigt och därför tycker jag att en tillbyggnad i vinkel skulle "lyfta" utseendet på huset. I mitt fall är tanken att tillbyggnaden skall ha ett sadeltak och invändigt öppet i nock (ryggåstak). Takvinkel är tänkt att hamna på 27 grader.
Finns här någon vänlig själv som har byggt något liknande och således kan ge svar om ungefärlig kostnad för den här typen av tillbyggnad. Mitt nuvarande hus står på torpargrund. Är jag då låst vid detta även för tillbyggnaden eller skulle det funka att bygga på en platta. Tomten är relativt jämn.
Har någon härinne erfarenhet av att köpa del av prefabhus (alltså endast en sektion och i det här fallet då naturligtvis en sektion som skulle passa som tillbyggnad). Går det överhuvudtaget och finns det i så fall ekonomi i att göra detta.
Många frågor blev det men jag är helt "grön" vad gäller sådant här så alla synpunkter o svar emottages med tacksamhet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.