Det var mer som en generell fundering.

Hej Kungkokos,

Konsumentvägledaren läser, och tolkar, lagen. De håller med om att det är bedrövligt och att det finns juridiska medel att ta till. De berättar också hur man går tillväga.

Har talat med ARN, fick uppfattningen att de inte engageade sig i husköp. Ett enskilt illa skött entreprenörsuppdrag kanske, men inte en hel byggentreprenad. Här låter jag mig gärna tillrättavisas om jag har fel.

Tror att man måste vara medlem i villaägarna för att få komma i åtnjutande av deras visdom, det är inte jag.

Summa summarum blir ändå att du måste anlita en jurist för att komma till skott på ett rationellt sätt.

En framkomlig väg vore att bankerna, som ju i praktiken finansierar det hela, ställer krav på entreprenörer också och inte enbart går på kundens kreditvärdighet när man riskbedömer ett byggprojekt. Gar-Bo skulle också kunna sanera branchen, om det låg i deras intresse. Helt klart är att det blir som det är när efterfrågan är större än tillgången.

Anser och tror
/MF

Jag vet i alla fall att Roxistenhus förlorat i ARN, jag har läst ARNs dom. Här handlade om tolkning av ett kontrakt och vad 6 arbetsmånader är för något och hur välkänt det uttrycket är för gemene man.

Angående villaägarnas riksförbund, här får man väl en halvtimmes fri konsultation och sedan kostar det väl. Jag tror inte att ett sådant här fall som mfrasso har räcker en halvtimme något. Många timmar blir det med en jurist/advokat.

Garbo och villaförsäkrningen kan inte göra något om inte företaget gått i konkurs, eller det gått två år sedan slutbesiktningen. Innan dess är det upp till Byggföretaget att fixa problemen och här är det svårt att få något gjort. Om inte byggförataget gör något innan skärlig tid finns bara kvar att hålla inne pengar eller gå till tinget angående kontraktsbrott. Här kan man väl säga att det är ganska vanligt att byggföretaget drar privat personerna till tinget för att de vägrar betala dåligt utfört arbete mm. Vi är några stycken som haft problem med bygget med Roxistenhus, och de andra tre har faktiskt alla blivit stämda av Roxistenhus och ska/har varit en runda i tinget. För vår egen del har vi varken blivit stämda av Roxistenhus eller stämt dem.

Kanske lär det vara intressant att innan man anlitar en husfirma att kolla med domstolen i närheten och se hur frekent det byggföretaget varit i rätten. Jag tror inte att det är en merit att vara i rätten ofta...

Sedan tror jag många inte är medveten om att byggfelsförsäkrningen har ett maxtak på ca 10% av kontraktsbeloppet för slutförandet, om en entreprenad går i konkurs under bygget .

Jag får helt enkelt vara glad att man har en domare i familjen :)
Men det är skrämmande hur utelämnad man är som enskild kosument.

Nja,

Här måste vi ju konstatera att det är när leverantören missköter uppdragen, eller medvetet lägger in en svag länk i avtal och som sedan kan utnyttjas mot kunden, som man behöver juridisk hjälp.

Bollebygdshus håller ju i många fall fast vid sin sedan länge utarbetade strategi nämligen att; Lova, Förhala och slutligen Förneka. Finns det då tveksamheter i det skrivna avtalet så är ju företagets jurist, som till och med årsskiftet 2007 - 2008 tom satt i företagets styrelse, snabbt framme och påpekar problemet för kunden att bevisa att Bollebygdshus har fel. Har man inte dokumenterat justeringar föreslagna under byggtiden på ett korrekt sätt så blir det ju samma visa där.

Att vara juridiskt bildad hidrade inte en av våra olycksbröder att hamna i tingsrätten för det är just vad som sker nu. De ligger ett halvår före oss. Helt klart är vidare att han anlitat ett ombud för att driva saken på ett korrekt sätt. I sammanhanget tål att påpekas att det faktum att de försöker blåsa en jurist knappast ökar deras möjlighet att få rätt samtidigt som de ju öppet visar att de inte väljer sina offer med omsorg.

Vad lär vi oss då av detta ? Jo att det inte går att vara försiktig nog när man har med dessa att göra. Blir det problem under resans gång spelar det ingen roll vem man, är eller hur påläst man är, tro mig.

MVH
/MF

Hur någon kan ens fundera över att beställa ett hus ifrån Bollebydshus eller Roxi Stenhus (eller något annat husföretag som har fått negativa inlägg här i byggahus ) är för mig helt oförstående. Men det är som maggan9 säger , folk tänker "inte kan det hända mig". Själv hade jag hållit mig ifrån dem.

Innan vi skrev kontrakt med Roxi, kollade vi upp deras ekonomi, kollade med referenser (f d granne) och i byggahus. INGEN hade skrivit något negativt om dem. Visserligen hade de precis startat Roxi Stenhus och deras dåliga rykte låg i företaget Entreprenadgruppen. Men ingen hade skrivit något negativt om Entreprenadgruppen heller. Valet stod mellan Örementhus och Roxi Stenhus. Örementhus hade hamnat hos ARN. Därför valde vi Roxi Stenhus. Vilket visade sig vara en stor nit.

Däremot har en del missnöjda Entreprandgruppen-kunder och missnöjda Bygg-Bohlin kunder hört av sig till oss, efter att vi gått ut med vår historia.

Det var vi som tog Roxi till ARN och ni kan inte ana vilka lögner de drog för ARN, men ARN är inte dumma, de genomskådade lögnerna, med hjälp utav de bevis (i form av mail) vi skickade till dem.

Men det är som maggan9 säger. Det är endast en rekommendation ifrån ARN och denna behöver inte husföretagen följa om de inte vill. Och då får man inte ut sina pengar. I vårt fall är det att vi har hållit inne vitespengarna.

Tänk även på att vi som skriver i byggahus-forumet är endast toppen på isberget. Det finns desto fler missnöjda kunder som aldrig går ut med sin historia, av rädsla för att husföretaget inte ska färdigställa deras hus. Många gånger tar missnöjda kunder, hellre smällen ekonomiskt än att de driver ärendet till tingsrätten. Att hamna i rätten är både tidskrävande och frustrerande.

Hej,

Jag har ett Bollebygdshus som stod klart den 4 November 2007, 3 veckor innan planerad inflyttning! Vid besiktiningen sa mannen från GARBO att det var ett av dom bästa husen han sett, vilket gjorde oss mycket nöjda med att vi tillslut valde Bollebygdshus.
Vårat husbygge var från början inte det bästa. Vi gick till Bohuslänska Trähus som veckan innan byggstart gick i konkurs. Samma dag som jag fick detta beskedet ringde jag upp Svante på Bollebygdshus. Han bokade in mig dagen efter och veckan senare skrev vi kontrakt. Det gick fort och vi hade en tät kontakt. Vi valde deras hus Marstrand och huset restes innan semestern. Det var turer fram och tillbaka med tillval och andra saker, men allt gick att reda ut och jag som kund var nöjd med hur Bollebygdshus skötte det hela. Byggservice i Mark AB(BIMAB) var ansvariga när stommen var rest. Dessa killar skall ha ett stort tack för det jobb som utfördes, framför allt Stig-Ove och Henrik.
Vi är väldigt glada och nöjda med vårat val av Bollebygdshus och deras sätt att hantera affären.
Varje dag i vårat nya hus är en njutning och det skulle vara tråkigt om inte fler inte får uppleva det pga en missnöjd kund.

MVH/Anders

Hej Anders,

Givetvis är det olyckligt om någon undviker en husleverantör enbart för att någon enstaka kund råkar vara missnöjd med husleveransen, jag rekommenderar därför också Linisen_1, i inlägg #6 ovan, att kontrollera sanningshalten i mitt påstående med säljaren. Samtidigt är det ju positivt att få höra om någon som det gått bra för på detta annars så gråa forum. Får jag lov att fråga vad som förde dig hit ?

Bollebygdshus, med över 60 år i husbyggarbranchen, borde vid detta laget ha den goda smaken att undvika den typ situationer de alltför ofta hamnar i. Enl egen uppgift tillverkade man 45 hus 2007, se http://www.byggahus.se/bygga/jamforelse1.pdf , och detta under en högkonjunktur. Jag tror du håller med mig om att detta är en liten hustillverkare. Trots detta kan man inte hantera sina kunder bättre än att man hittar över en om året, under de senaste fem åren, i tingsrätterna i Borås resp Göteborg. Bollebygdshus organisationsnummer står i rubriken, det är bara att ringa och fråga ...
Av de missnöjda kunder jag träffat har 80 % kunnat göra upp och övriga tvingats vidare till tingsrätten, är siffran den rätta så betyder det att var femte kund är mycket missnöjd med sin leverans.

Nu Anders, med denna bakgrunden, skulle du rekommendera någon att göra affärer med Bollebygdshus ?

Frågar sig
/MF

Hej Anders,

Ditt inlägg gör att man ställer sig frågande till din trovärdighet. Du har precis registrerat dig och gjort ett enda inlägg som är jättepositivt till Bollebygdshus. Du anger inte var du byggt huset eller ditt fulla namn, vilket man ska göra oavsett om man skriver positivt eller negativt om sitt husbygge.

Så här brukar husföretag göra när de egentligen inte har någon nöjd kund som vill skriva positivt i forumet om dem. De vet om att det här forumet har en stark påverkan på deras försäljning. I desperation efter att vända husföretagets rykte, låtsas de att de är en nöjd kund och skriver positivt.

Folk är inte dumma.

/Jackie

Vi har ni haft tur som har hittat vårt drömhus som redan är färdigbyggt :) Även fast vi var väldigt sugna på den superfina tomten så backade vi pga av all dålig kritik mot Bollebygdhus. Det var ju trots allt de enda som hade den husmodell vi sökte till ett "vettigt" pris.

Ja det har ni haft,

Mycket roligt att höra att det gick bra för er, hoppas att ni kommer att trivas i ert nya boende.

Det enda vi kan bidra med nu är att försöka förhindra att andra potentiella husköpare hamnar i samma situation vi nu befinner oss i genom att berätta om vår situation. Den är knappast avundsvärd. Vi väntar på vår tur i Tingsrätten och tvingas alltså spendera våra besparingar på advokat för att bemöta Bollebygdshus attacker på ett juridiskt korrekt sätt.

Istället för att bygga färdigt valde alltså Bollebygdshus att inleda en rättstvist, helt omotiverat faktiskt. Två besiktningsmän har gjort bedömningen att betydande arbete återstår. Detta ignorerar man helt från Bolebygdshus sida. Det man nu hoppas är att vi inte skall ha råd att hålla ut utan tvingas ge upp innan rättegången. Jo, detta har deras juridiska ombud sagt till oss.

Du gjorde helt rätt som valde bort Bollebygdshus.

/MF

Hmm....Måste säga att jag är helt förstummad över enkelspårigheten i den här disskussionen och er enorma misstänksamhet. Vad är problemet i att vi har haft tur med vårt hus? Måhända att många av er är missnöjda, vilket naturligtvis är tråkigt, men fråntar det oss rätten att faktiskt vara nöjda med Bollebygdshus? Är det bara ett negativt forum detta. Positiva omdömen göre sig ej besvär?

MVH
Anna Alexandersson

Anna och Anders skrev:
Hmm....Måste säga att jag är helt förstummad över enkelspårigheten i den här disskussionen och er enorma misstänksamhet. Vad är problemet i att vi har haft tur med vårt hus? Måhända att många av er är missnöjda, vilket naturligtvis är tråkigt, men fråntar det oss rätten att faktiskt vara nöjda med Bollebygdshus? Är det bara ett negativt forum detta. Positiva omdömen göre sig ej besvär?

MVH
Anna Alexandersson
Nej, det är det inte, men med vissa husleverantörer har det visat sig att de positiva kommentarerna kommer från "bulvan-användare" för leveranrörerna så du får ursäkta om vi är lite misstänksamma.

Dessutom, läs http://www.byggahus.se/forum/refere...92-laes-det-haer-innan-du-ger-referenser.html. Och hälsa till Räkan :)

Anna och Anders skrev:

MVH
Anna Alexandersson
Det glädjer mig verkligen att ni är nöjda med ert hus.

Vi är helt enkelt luttrade här och har varit med om att allt ifrån säljare till VD hos hustillverkare sitter och låtsas vara en konsument. Ibland är de missnöjda kunder till en konkurrent och ibland vääääldigt nöjda med sig själva. Men det blir så genomskinligt, eftersom användaren ofta inte har deltagit i forumet tidigare och dessutom använder en falsk identitet. Metoderna har också förfinats med tiden och nu ber man ibland kunder eller släktingar gå in och ge positiva omdömen. Men det kanske är något vi får leva med. Läsaren vet dock själv hur man bedömer om ett inlägg är trovärdigt eller inte:

- Är medlemmen tidigare känd i forumet eller helt anonym?
- Är inlägget nyanserat?
- Får du förtroende för personen baserat på hans/hennes tidigare medverkan i forumet?

Kommer det plötsligt två positiva omdömen om en och samma hustillverkare vid ungefär samma tidpunkt, trots att det tidigare har varit helt tyst om sådant, finns anledning att vara misstänksam.

Vi ifrågasätter inlägg enligt ovan för att hålla en fortsatt hög nivå på diskussionen i det här forumet, det hoppas jag att du respekterar.

Hej Anna och Anders,

Problemet är inte att ni haft fur med ert hus, utan att man MÅSTE HA TUR för att bli nöjd med Bollebygdshus. Projektledning, värd namnet, förekom aldrig under vår byggtid och att saker blev klara i tid var mer en happening än en konsekvens av en medveten planering från Bollebygdshus sida. När så projekttiden går mot sitt slut lägger man ner all energi på att försöka visa att felet är beställarens istället för att färdigställa den totalentreprenad man faktiskt tagit på sig att utföra. Om ni nu haft tur med husbyggnationen så är det väl på sin plats att ni tackar er lyckas smed i första hand och inte Bollebygdshus, eller hur ?

Det har i vårt fall saknats just tur och det är just det vi vill förmedla till potentiella husköpare, skall man bli nöjd med sin Bollebygdshusleverans så behövs tur.

Vänligen

/MF

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.