3 501 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Någon som har 2 x diskmaskin
Önskar bolla en fundering.
Frun önskar en förhöjd diskmaskin och jag har suttit och skissat på köket och fick en annan fundering.
Att sätta en bänkdiskmaskin ovanpå den vanliga. Totalhöjden blir i nivå till underskåpen. Någon som har gjort så?
Vad jag tror mig vinna på detta är den där jä.. små disken som alltid ligger i hon eller står på bänken när diskmaskinen antingen är igång eller nyligen klar och ingen har plockat ur. Lika så när det är så pass lite disk att man inte kör maskinen dagligen så har man även en mindre.
Vid bjudningar så har man även extra kapacitet.
Kan använda den som ett diskställ. Funderar även på att enbart ha enkelho och då kan man efter handdisk köra sköljning i den...
Frun önskar en förhöjd diskmaskin och jag har suttit och skissat på köket och fick en annan fundering.
Att sätta en bänkdiskmaskin ovanpå den vanliga. Totalhöjden blir i nivå till underskåpen. Någon som har gjort så?
Vad jag tror mig vinna på detta är den där jä.. små disken som alltid ligger i hon eller står på bänken när diskmaskinen antingen är igång eller nyligen klar och ingen har plockat ur. Lika så när det är så pass lite disk att man inte kör maskinen dagligen så har man även en mindre.
Vid bjudningar så har man även extra kapacitet.
Kan använda den som ett diskställ. Funderar även på att enbart ha enkelho och då kan man efter handdisk köra sköljning i den...
Redigerat:
Jag tycker det låter trist med en bänkmaskin ovanpå den gamla.. Det är en sådan du ska ha med separata utdragbara disklådor;

Själva resonemanget kring att ha två tycker jag är klockrent. Jag ska själv skaffa det men har inte gjort slag i sak ännu. Man plockar ner smutsdisk i en allt eftersom man använder och plockar upp rent ur en och sen diskar ena och gör tvärtom. Klockrent, slipper plocka upp och ner i skåpen =D

Själva resonemanget kring att ha två tycker jag är klockrent. Jag ska själv skaffa det men har inte gjort slag i sak ännu. Man plockar ner smutsdisk i en allt eftersom man använder och plockar upp rent ur en och sen diskar ena och gör tvärtom. Klockrent, slipper plocka upp och ner i skåpen =D
Den skall inte stå "ovanpå" som en bänkdiskmaskin.
Jag bygger ihop det ungefär på samma sätt som man bygger ihop ugn och mikro i högskåp.
Elecrolux har en modell (ESF2440) med inbyggnadsram som tillbehör.
Så tanken var att istället för att höja diskmaskinen 30 cm (förhöjd) så bygger man på med en maskin till med 46 cm. Blir ungefär som på bilden fast underdelen blir fullstor diskmaskin.
Jag bygger ihop det ungefär på samma sätt som man bygger ihop ugn och mikro i högskåp.
Elecrolux har en modell (ESF2440) med inbyggnadsram som tillbehör.
Så tanken var att istället för att höja diskmaskinen 30 cm (förhöjd) så bygger man på med en maskin till med 46 cm. Blir ungefär som på bilden fast underdelen blir fullstor diskmaskin.
Redigerat:
Spenderade sommaren (nåja det var vinter där då) på Nya Zeeland och jag älskade Fisher Paykel dishdrawers som fanns i lägenheten. Jag har i några år tipsat om dessa. Men nu fick den sannerligen stå upp till bevis. Tre på höjden skulle vara rätt läckert. Men den understa skulle användas minst. Och den översta skulle hamna för högt, då den fylls på ovanfrån (som en låda). Nej det optimala är 2 bredvid varandra, precis under arbetsbänken.
Skulle du köra med inbyggnadsvarianten (ESL2435) så kunde det bli rätt snyggt. Ungefär såhär:
En annan sak som de gjort bra i NZ är att det finns strömbytare på alla eluttag. Men det är en annan historia.
Skulle du köra med inbyggnadsvarianten (ESL2435) så kunde det bli rätt snyggt. Ungefär såhär:

En annan sak som de gjort bra i NZ är att det finns strömbytare på alla eluttag. Men det är en annan historia.
Om det inte var uppenbart så är bilden ovan en electrolux ESL2435
Vad gillade du med strömbrytare på alla uttag? Jag är direkt ovän med detHejduk..tig skrev:
Angående de dubbla diskarna så är Siemens dubbelmonteringskit till 2 av deras 45
Klicka här för att svara