Byggahus.se
S
Fick strömgenomgång för drygt ett halvår sedan. Fick åka till sjukhus och hela den baletten.
Från höger hand till vänster armbåge.

Strömgenomgången berodde på en produkt som felaktigt skickade ut spänning på beröringsbara delar ifall stickproppen var vänd åt "fel" håll.

Efter olyckan forskade jag i detta och det var då jag fick reda på det här, att tillverkaren var medveten om produktfelet och deras åtgärd var att samtliga sålda enheter skulle "besiktas" av en person dom utser, och i samband med det skulle stickproppen vändas åt rätt håll, därefter skulle spänningsprovning göras för att säkerställa att det inte längre fanns spänning på beröringsbara delar. Därefter var man nöjd med åtgärden.

När jag ringde tillverkaren om detta så sa dom "vi har haft en kille där xxxx datum, och han vände då stickproppen åt rätt håll och spänningsprovade, jag förstår inte hur detta kunde hända". Jag förklarade för honom att det är en stickpropp, vem som helst kan ha dragit ur den av vilken anledning som helst och sedan satt tillbaks den åt andra hållet.

Ärendet ligger hos elsäkerhetsverket och har gjort det sedan i April nån gång. Kommer jag inte att få någon info om hur det går i detta ärende och vad påföljden för tillverkaren blir?...

Satans förbannad vart jag när jag fick reda på att de visste om att varenda en av deras anläggningar var livsfarliga men ingen vidare åtgärd utförts mer än att vända stickproppen.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Fick strömgenomgång för drygt ett halvår sedan. Fick åka till sjukhus och hela den baletten.
Från höger hand till vänster armbåge.

Strömgenomgången berodde på en produkt som felaktigt skickade ut spänning på beröringsbara delar ifall stickproppen var vänd åt "fel" håll.

Efter olyckan forskade jag i detta och det var då jag fick reda på det här, att tillverkaren var medveten om produktfelet och deras åtgärd var att samtliga sålda enheter skulle "besiktas" av en person dom utser, och i samband med det skulle stickproppen vändas åt rätt håll, därefter skulle spänningsprovning göras för att säkerställa att det inte längre fanns spänning på beröringsbara delar. Därefter var man nöjd med åtgärden.

När jag ringde tillverkaren om detta så sa dom "vi har haft en kille där xxxx datum, och han vände då stickproppen åt rätt håll och spänningsprovade, jag förstår inte hur detta kunde hända". Jag förklarade för honom att det är en stickpropp, vem som helst kan ha dragit ur den av vilken anledning som helst och sedan satt tillbaks den åt andra hållet.

Ärendet ligger hos elsäkerhetsverket och har gjort det sedan i April nån gång. Kommer jag inte att få någon info om hur det går i detta ärende och vad påföljden för tillverkaren blir?...

Satans förbannad vart jag när jag fick reda på att de visste om att varenda en av deras anläggningar var livsfarliga men ingen vidare åtgärd utförts mer än att vända stickproppen.
Nu är jag inte elektriker eller proffs på el, men om en dylik ”fadäs” är inbyggd i utrustningen borde den förses med försäljningsförbud per omgående.

Tala om livsfarligt - en vanlig jävla schuko stickpropp går ju vända på två sätt. 50% chans att bli grillad….😡

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
mersault och 2 till
  • Laddar…
S
S Stefan.o skrev:
Nu är jag inte elektriker eller proffs på el, men om en dylik ”fadäs” är inbyggd i utrustningen borde den förses med försäljningsförbud per omgående.

Tala om livsfarligt - en vanlig jävla schuko stickpropp går ju vända på två sätt. 50% chans att bli grillad….😡

Mvh

Stefan
Ja nog fan tycker jag det ska bli konsekvenser för tillverkaren. Men jag vettefan, tror inte jag kommer få mer info från elsäkerhetsverket tyvärr.. svintrist isf.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Ja nog fan tycker jag det ska bli konsekvenser för tillverkaren. Men jag vettefan, tror inte jag kommer få mer info från elsäkerhetsverket tyvärr.. svintrist isf.
Har du något ärendenummer du kan hänvisa till vid kontakt med esv?

Borde nog underlätta, men jag vet inte hur mycket de har på sitt bord.

Mvh

Stefan
 
Detta låter väldigt märkligt. Både fas och nolla anses vara spänningsförande delar, och sådana ska man inte kunna nå med ett finger i apparater. Man pratar om löstagbara delar i standarden, delar som kan demonteras utan verktyg. Dessa är inte tillräckliga för att ge beröringsskydd.

Tillverkaren är ju annars helt ute i det blå här. Var det du som gjorde en anmälan? Det borde inte ta så lång tid för elsäkerhetsverket att utfärda ett beslut om återtagande. Så det finns delar i denna historia som inte framkommit.

Du ska ha fått ett diarenummer vid anmälan. Det ska går att söka upp annars, eller att du mail registratorn.
 
S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Detta låter väldigt märkligt. Både fas och nolla anses vara spänningsförande delar, och sådana ska man inte kunna nå med ett finger i apparater. Man pratar om löstagbara delar i standarden, delar som kan demonteras utan verktyg. Dessa är inte tillräckliga för att ge beröringsskydd.

Tillverkaren är ju annars helt ute i det blå här. Var det du som gjorde en anmälan? Det borde inte ta så lång tid för elsäkerhetsverket att utfärda ett beslut om återtagande. Så det finns delar i denna historia som inte framkommit.

Du ska ha fått ett diarenummer vid anmälan. Det ska går att söka upp annars, eller att du mail registratorn.
Det var jag som gjorde anmälan, har ett ärendenummer. Jag mailade och frågade om vi kommer att få mer information i ärendet. Fick ett kort svar "Diskussioner förs med tillverkaren", inget mer.

Det handlar om en UPS med fristående batterier, där polerna på batterierna har 230VAC mot jord om stickproppen är "felvänd". De fristående batterierna står som brukligt i ett teknikrum, normalt på hylla, men i detta fallet står dom på golvet, med polerna vidöppna för att beröra.

Vi har inte installerat anläggningen utan jag var där i ett annat ärende, och råkade nudda batteripolen samtidigt som i stort sett hela rummet är jordat då det är jordade stativ överallt.

Batteripolerna blir inte strömförande ifall stickproppen vänds åt "rätt" håll.


(EDIT) I "åtgärdsprogrammet" så hade dom faktiskt med uppmärkning av stickproppen som en punkt, att den inte får vändas pga. livsfarlig spänning, denna märkning hade inte utförts i anläggningen jag blev skadad i. Över huvud taget är jag inte särskilt imponerad av den lösningen.
 
Redigerat:
  • Wow
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
Det är väldigt vanligt för UPS att batterikretsen inte är isolerad från nätanslutningen, eftersom det är det billigaste sättet att bygga en UPS. På sådana UPS ska batterierna vara instängda, så att polerna inte är åtkomliga. Gäller detta ett "hembygge", där någon dragit ut kablar för att kunna ha externa batterier?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
S
B b_hasse skrev:
Det är väldigt vanligt för UPS att batterikretsen inte är isolerad från nätanslutningen, eftersom det är det billigaste sättet att bygga en UPS. På sådana UPS ska batterierna vara instängda, så att polerna inte är åtkomliga. Gäller detta ett "hembygge", där någon dragit ut kablar för att kunna ha externa batterier?

OK, ja jag fick ju lära mig något jag inte visste i samband med detta. Varken jag eller min kollega förstod hur fasen vi kunde ha 230VAC på batteripolerna, inte min chef heller faktiskt.
Men det verkar som du säger, vara en okej konstruktion om batterierna är inkapslade.

I det här fallet var dom inte inkapslade utan tvärtom stod de med polerna vidöppna för beröring.

En annan av deras åtgärder är även att sätta såna där gummi batteripolshattar, och bunta fast dem, vilket de gjorde dagen efter olyckan. Men jag har varit där och kollat och det krävs i stort sett bara att man böjer lite lätt på kabeln så lossnar den där gummihatten iallafall.

Utöver det så är det RK 1,5 (kanske var 2,5) mm2 mellan UPSen och batterierna, och mitt på RKn sitter det en bilsäkring (modellen med 2 flatstift). Och den som vet hur en sån säkring ser ut vet att det finns två mäthål med metall som går ända upp till kant i kant med plasten, så även säkringen har beröringsbara spänningsförande delar öppna för vidröring. 230V AC i RK som ligger löst på golvet känns ju också lite sådär.. :)

Mycket fel och extremt bristfälliga åtgärder enligt mig, och han jag pratade med på elsäkerhetsverket var inte heller speciellt impad.
 
S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Detta låter väldigt märkligt. Både fas och nolla anses vara spänningsförande delar, och sådana ska man inte kunna nå med ett finger i apparater. Man pratar om löstagbara delar i standarden, delar som kan demonteras utan verktyg. Dessa är inte tillräckliga för att ge beröringsskydd.

Tillverkaren är ju annars helt ute i det blå här. Var det du som gjorde en anmälan? Det borde inte ta så lång tid för elsäkerhetsverket att utfärda ett beslut om återtagande. Så det finns delar i denna historia som inte framkommit.

Du ska ha fått ett diarenummer vid anmälan. Det ska går att söka upp annars, eller att du mail registratorn.
Hej Bo!
Min uppfattning är också att både Fas och Nolla ska befinna sig bakom beröringsskydd. Men nu har jag fått återkoppling från elsäkerhetsverket och man kan minst sagt säga att jag blev förvånad.

Här är elsäkerhetsverkets ställningstagande:
"De verkar ha försett sina batterikontakter med isolerade kontakter för att undvika risk för elchock.
Ärendet som sådant är avlutat, men kontakta mig igen om fler frågor kvarstår eller om risken är för stor med produkten."


Här är en bild på "lösningen". Gummipluttarna går att peta bort med ett finger utan att ens försöka.
Att det är enkelisolerade ledare och en "bilsäkringshållare" verkar inte vara av intresse.

Missar jag någonting här eller? Är det jag som har fel??

Utrymmet som batterierna står i är ett teknikrum dit larmtekniker, IT tekniker, elektriker, fastighetsskötare, drifttekniker osv. osv. har tillträde.


Oisolerade kablar kopplade med lösa skarvkopplingar på ett dammigt underlag, möjlig säkerhetsrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Om det är grundisolerade ledare i spänningsband 2 (>120VDC eller 50VAC) måste de väl ha en extra skyddsbarriär?
 
Jag vet inte vad jag ska tillägga till #5. Jag ser bara en skyddsåtgärd som är tillämpbar på dessa sladdar (minuspolen) till batteriet och det är dubbel isolering, vilket man kan lösa genom att kapsla in batterierna och de enkelisolerade ledarna på bild.

Eventuellt har tillverkarna lyckats förhandla igenom något dumt i säkerhetsstandarden för UPS såsom holländarna gjort med spisar. Jag har inte läst den.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Suecia fråga gärna vad verket anser om de grundisolerade ledarna.
 
Uppenbarligen tycker Elsäkerhetsverket att det är viktigare att privatpersoner inte stjäl någons arbete genom att själva byta en strömbrytare mot en dimmer än att folk riskerar att dö av yrkesmäns felaktiga installationer.
 
  • Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Uppenbarligen tycker Elsäkerhetsverket att det är viktigare att privatpersoner inte stjäl någons arbete genom att själva byta en strömbrytare mot en dimmer än att folk riskerar att dö av yrkesmäns felaktiga installationer.
Exakt så min tankegång går.
Jag kan omöjligt stå bakom att folk inte får pula med el själva, om sådana här installationer är godkända i professionell miljö även efter granskning av elsäkerhetsverket...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.