Hur vi än vrider och vänder på det så blir inte planlösningen (i nya lägenheten) bra .... börjar faktiskt ångra att jag gick med på att köpa den - det var inte mitt första eller andra val :-[ ..... enda optimala lösningen vore att flytta köket.

Så nu undrar jag, är det någon som har flyttat sitt kök? Hur gick det? Hur mycket kostade det? Var det värt det?

Jag har flyttat mitt. Det kostade några tusen i rör, annars ingenting eftersom jag gjorde jobbet själv.

Men det är ju inte säkert att det går att flytta rören iom att avloppet måste ha fall hela vägen till stammen. Har du nån bild på er planlösning så hjälper det en del i bedömningen.

Edit: Tänk på att ni måste ha godkännande från BRF...

Hej!

Jag tycker att Ms_IT-Nisses förslag i er andra länk är riktigt lysande. Det blir ju en riktigt bra planlösning för den lägenheten! Så det tycker jag definitivt att det är värt.

Om föreningen ger sitt tillstånd så är jag övertygad om att de tekniska problemen med avlopp och vatten går att lösa. Avloppsrör till diskbänk är ju inte så tjocka, så det fall ni behöver borde ni kunna få till med avloppet gömt under sockeln på köket. Det svåra kanske blir ventilationen, men det borde ju finnas en fläktkanal i badrummet också, och ni får säkert inte sätta in något annat än en kolfilterfläkt ändå. (Och då kan ni sätta igen den i gamla köket där det ju tydligen osar in, så då löser ni det problemet också ;)

Sedan undrar jag ju lite varför man köper en lägenhet som man inte tycker om?
Om ni börjar ångra er redan innan ni har börjat renovera så kanske det enklaste är att köpa en annan lägenhet, sälja denna och se det som ett steg i att lära sig vad det är ni egentligen vill ha. Även om det verkar krångligt, så kanske det är enklare (och billigare) än att bygga om hela lägenheten.

/pinebar

Pinebar: Vi var på ett 30-tal visningar under hösten, och deltog i ett 10-tal budgivningar. Alla de lägenheter vi budade på gillade vi givetvis, men man rangordnar ju dem inbördes. Den här lägenheten var min sambos nr1 och min nr4 (av 11 lägenheter vid den tidpunkten). Men att gå på visning är en helt annan femma än att i lugn och ro sätta sig in i lägenheten. Då - efter visningen - såg man bara möjligheter. Nu - innan inflyttning - ser man bara hinder. Du ska se att jag hinner ändra åsikt flera gånger innan vi hunnit bo in oss ordentligt! ;) Jag ångrar inte att vi köpte den, vi fick den till ett - för att vara Stockholms innerstad hösten 2006 - hyfsat bra pris.

Jag ska genast kika på Ms_IT-nisses förslag!

gunne: Det låter hoppfullt! Det handlar om knappt 4m, så 4 cm fallhöjd ska ordnas på något sätt. Det finns flera alternativ. Här är planlösningen:

planlosning.bmp

Och ni vill flytta köket vart? Till sovrummet? Var i köket sitter avloppsstammen? Vid diskbänken?

Ni skall ha 75mm rör till köksavloppet, tänk på det...

gunne skrev:
Och ni vill flytta köket vart? Till sovrummet? Var i köket sitter avloppsstammen? Vid diskbänken?

Ni skall ha 75mm rör till köksavloppet, tänk på det...
Vi har diskuterat 2 alternativ, ena är att flytta köket till sovrummet, andra är att flytta det till vardagsrummet bredvid badrummet (ta bort klädkammaren).
Jag har ännu inte, trots 2 timmars kikande på mikrofilm på tekniska nämndhuset igår, lyckats ta reda på var avloppsstammarna går. Men ventilationsröret verkar iaf sitta i mitten av köket som det ser ut nu, om jag tolkat ritningen korrekt. Man skulle ju kunna tänka sig att avloppsstammen sitter på samma ställe.

Bara jag som tycker det ser helmysigt ut som det är???

gunne vaddå 75mm till köket?? räcker väll med 50mm

spliffan skrev:
Bara jag som tycker det ser helmysigt ut som det är???

gunne vaddå 75mm till köket?? räcker väll med 50mm
Ibland gör inte mäklarens planlösning lägenheten rättvisa .... och ibland är det tvärtom! Visst är lägenheten mysig, därför vi köpte den. Men planlösningen som den ser ut nu passar inte våra behov. Vi är inga 40-talister där kvinnan står för sig själv i köket och lagar söndagsmiddag, medans mannen dricker konjak i sin fåtölj i "salongen"! ;) Antingen äter vi själva, ibland framför TVn och ibland vid matbordet. Men ofta har vi vänner över och då blir hela matlagandet och ätandet en social grej, då funkar inte ett separat litet kök. Sen är sovrummet idag för litet för att kunna rymma våra behov (dubbelsäng, massor av klädförvaring + sovplats för 2 stora hundar).

Det "räcker", men man ska ha 75 om man har diskho + diskmaskin. Speciellt om man ska dra röret en längre bit är det bra att ha 75mm. Hittar inte broschyren just nu, men det finns tabeller m.m. på vad man ska ha.

Edit: Läs t.ex. här
Beroende på hur väggen/sockeln ser ut skulle man kunna dra röret från nuvarande köket bakom väggens sockel till sovrummet. Om ni ska renovera badrummet är det ju inga problem att bila upp golvet och ansluta ett avstick till eventuellt kök i garderoberna.

Fundera noga på det där med klädkammaren, hur ni än gör! Bodde i en 40-talslägenhet ett tag, och klädkammaren där var ju helt suverän! Svalde hur mycket som helst, och sparade en massa plats eftersom man inte behövde ha så många lösa garderober i resten av lägenheten.

Iofs skulle den ju kunna funka som ett jättestort skafferi också, om ni ska ha köket i den änden. Kunde kanske bli häftigt.

Jo, jag vet hur det är att vara köpare i Stockholm. Själva ägnade vi alla helger i ett drygt halvår till att titta på ett stort antal lägenheter i city och närförorter innan vi mer av en slump började titta på hus. Efter det insåg vi att vår önskelista på vad som ska ingå nog bättre passade på ett hus än på en lägenhet och sedan gick det ganska fort innan vi köpte vårt hus. Men det är sant, man får väldigt lite tid att känna efter även om man går på både första och andra visningen på de bostäder man är mest intresserad av.

Hoppas att ni får till det så att ni blir nöjda och trivs!
/pinebar

Om vi ville ha lägenheten uppdelad i olika rum så skulle vi inte fundera på hur vi öppnar upp planlösningen ;)

Vi har funderat på att slå ut väggen mellan kök och sovrum och använda som kombinerat sällskapsrum/kök. Men Det utrymmet blir du proportionerligt för litet, och sovrummet blir gigantiskt. Sen har vi fortfarande det faktum att vardagsrummet är helt hopplöst långsmalt.

Har nu haft nya diskussioner med svärfar (pensionerad byggingenjör) som nu fått ta del av bygglovsritningarna från stadsbyggnadskontoret och nu verkar väldigt väl inställd till alternativ nr 2 (flytt av köket till där nuvarande sovrummet är). Han trodde ändå inte att det skulle bli så fasligt dyrt, så länge man lyckas lösa ventilationsfrågan. Så det alternativet kommer vi gå vidare med nu. Vilket innebär att vi ska få in offert från VVS-firma för att höra vad kalaset kan tänkas gå på och få lite mer info inför diskussion med BRF-styrelsen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.