3 718 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Någon som fått ersättning för sitt enskilda avlopp vid tvångsanslutning?
Vi är två fastigheter som byggde en helt ny avloppsanläggning till oss för några år sedan. Nu kommer kommunen med avlopp och ska tvångsansluta alla. Utbyggnad med nya villor är på gång i området och många av de som redan bor här har inte godkända avlopp så de ha jobbat för att få VA. Många har även problem med vattenkvalitén då det är järnrik mark.
Vi har toppenvatten och en godkänd avloppsanläggning som är beräknad att fungera i 15 år till utan större insatser. Vattnet slipper vi men inte avloppet.
Är det någon här som fått ersättning för sin befintliga anläggning vid tvångsanslutning?
Vi har toppenvatten och en godkänd avloppsanläggning som är beräknad att fungera i 15 år till utan större insatser. Vattnet slipper vi men inte avloppet.
Är det någon här som fått ersättning för sin befintliga anläggning vid tvångsanslutning?
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Ingen egen erfarehet, men jag har hört talas om att folk fått ersättning.
Vi blev tvångsanslutna till det kommunala avloppsnätet 1991. Det finns ca 30 fastigheter som alla betalade
25- 30000 kr. Utom en nybyggd villa som precis byggt och fått infiltrationsbädd godkänd. De slapp betala anslutningen, men fick ingen ersättning för den nya avloppsanläggningen. Det är många år sedan och jag känner inte till något nytt fall där det kompenserats.
25- 30000 kr. Utom en nybyggd villa som precis byggt och fått infiltrationsbädd godkänd. De slapp betala anslutningen, men fick ingen ersättning för den nya avloppsanläggningen. Det är många år sedan och jag känner inte till något nytt fall där det kompenserats.
Så här står det i lagtexten:
40 § Om en enskild anläggning blir onyttig till följd av att kommunen ordnar eller utvidgar en allmän va-anläggning, skall huvudmannen betala skälig ersättning till den enskilda anläggningens ägare.
Inga om eller men. Den ansvariga på kommunen ville inte prata om detta och började slingra sig. Det är tydligen bara vi i området som har en besiktad och godkänd anläggning så deras problem borde inte vara så stort.
Bör vi värdera anläggningen eller vad tror ni?
40 § Om en enskild anläggning blir onyttig till följd av att kommunen ordnar eller utvidgar en allmän va-anläggning, skall huvudmannen betala skälig ersättning till den enskilda anläggningens ägare.
Inga om eller men. Den ansvariga på kommunen ville inte prata om detta och började slingra sig. Det är tydligen bara vi i området som har en besiktad och godkänd anläggning så deras problem borde inte vara så stort.
Bör vi värdera anläggningen eller vad tror ni?
Att de slingrar sig och inte vill prata om det är ett bra tecken på att de vet att kommunen kan bli ersättnigsskyldig i slutänden. Stå på er, in med en skrivelse att ni ska kompenseras ekonomiskt i det fall ni tvångsansluts. Det kan även vara strategiskt att acceptera tvångsanslutning+kompensation, då har ni ju ingen egen avloppsanläggning som kan dömas ut av kommunen om 10-20 år...
Tror att ersättningskravet kan bero på när man byggde sin anläggning. Om det var känt att VA skulle dras fram....
Dock är då frågan, när räknas det ifrån? För ofta så brukar men veta ibland 10-15år framåt....
Jag har bara läst det här lite snabbt på nätet.... Och inget jag var så engagerad i...
Jag kan alltså fått allt om bakfoten.... Men man har rätt till ersättning... Frågan är sedan hur stor den är....
Dock är då frågan, när räknas det ifrån? För ofta så brukar men veta ibland 10-15år framåt....
Jag har bara läst det här lite snabbt på nätet.... Och inget jag var så engagerad i...
Jag kan alltså fått allt om bakfoten.... Men man har rätt till ersättning... Frågan är sedan hur stor den är....
Här är några exempel
http://www.mittsverigevatten.se/default.aspx?id=1665
http://www.boras.se/vanstermeny/privat/vattenochavlopp/vautbyggnad/fragorochsvar.4.1548d4a214ddabd98b514d1c.html
http://www.mittsverigevatten.se/default.aspx?id=1665
http://www.boras.se/vanstermeny/privat/vattenochavlopp/vautbyggnad/fragorochsvar.4.1548d4a214ddabd98b514d1c.html
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Har någon reklamerat handfat från Miller som har fått sprickor?
Badrum -
Någon som har studsmattan Adrenalin Advanced? Fattar inte montering.
Övrigt husrelaterat -
Gängverktyg för R15-gänga på stålrör. Någon i Uppsala med omnejd som vill låna ut mot rimlig ersättning?
Värme allmänt -
Någon som fått bra hjälp med fuktig källare? (Göteborg)
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Någon som fått ersättning från IP Only?
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G