Jag bor i ett hus med en relativt ny fjärrvärmecentral (2007) men urgamla radiatorer och termostater från 1968. Hade igår service på fjärrvärmeanläggningen och frågade vvs-aren som gjorde detta vad han tyckte om våra element? Frågade om det var lönt att bara byta termostater. Han tyckte att det absolut bästa för oss hade varit att byta ut alla radiatorer, att detta skulle ge oss en bättre värmeekonomi. Han pratade om att de radiatorer vi hade idag inte kunde mäta sig med dagens moderna.

Märker ni stor skillnad som bytt ut alla radiatorer? Det kommer nämligen kosta ganska mycket att byta ut alla radiatorer.

Hoppas på svar.

Läcker de radiatorer ni har eller är de så underdimensionerade att ni inte kan få den temperatur ni vill ha i huset trots att ni skickar ut så hett vatten som det bara går? Det finns inget att vinna på att byta ut dem om det inte är något fel på dem.

Jag har element från 1954 i en del av huset och där är det lite varmare än i delen från 1979.
NEJ det finns inget i ekonomi att vinna, verkningsgraden är nog 100 % på nya som på gamla.

Protte

Enligt vvs-aren jag pratade med så pratade han något om att vårt element kanske avger 500 Watt och dagens moderna 1500-2000 Watt. Dvs. de ska avge mer värme utan att man ökar förbrukningen. I nuläget får jag skruva och ha mig på fjärrvärmecentralen för att få önskvärd värme och jag tycker inte att elemeten blir riktigt varma. Man tycker ju att en vvs-are borde veta vad han talar om?!?

• Gilla
RolfH
  • Laddar…
imported_Tessan skrev:
Enligt vvs-aren jag pratade med så pratade han något om att vårt element kanske avger 500 Watt och dagens moderna 1500-2000 Watt. Dvs. de ska avge mer värme utan att man ökar förbrukningen.
Det är fullständigt fel, för vattenburna radiatorer matchar avgiven värmeenergi förbrukad värmeenergi oavsett tillverkningsår.

imported_Tessan skrev:
I nuläget får jag skruva och ha mig på fjärrvärmecentralen för att få önskvärd värme och jag tycker inte att elemeten blir riktigt varma.
Om du tycker det är besvärligt att justera regulatorn i fjärrvärmecentralen så du får lagom värme inne skulle du kunna ha glädje av att montera termostatventiler på elementen.

Att element inte blir varma kan bero på att någon ventil är strypt, att det finns luft i systemet eller att cirkulationspumpen går på för lågt varvtal (fast först ska man väl kolla att fjärrvärmecentralen är igång och skickar ut varmvatten förstås).

Då bör han ta patent på sina element

• Haha
cicob
  • Laddar…
Vad konstigt att han säger så om det inte stämmer. Han ville på något sätt inte pracka på mig nya element utan föreslog bara det när jag pratade om att byta ut alla termostater eftersom de inte fungerar. Får nog prata med honom igen och fråga vad han menar. För han menade på att i det långa loppet kommer vi spara pengar på att byta ut elementen.

Idag får vi samma temperatur i alla rum men det vill vi inte, vill ju ha lägre i sovrummen etc.

Då ska du satsa på att byta termostatventilerna. Då kan du reglera värmen separat i varje rum.

• Gilla
Wimsa
  • Laddar…
Och byt även rör-pulare!

Iom. att du har fjärrvärme så finns det ingen anledning att byta. Har man däremot bergvärme eller annan värmepumpsalstrad värme så kan det finnas en finess att ha ellement med så hög effektavgivning som möjligt.

Då kan man få samma värme i rummet med lägre temp. på radiatorvattnet. Och värmepumpen har högre verkningsgrad ju lägre temp. den får köra ut på vattnet.

• Gilla
RolfH och 2 till
  • Laddar…
Nu vet jag ju inte vilka radiatorer TS har men är det inte så att gamla (stora klumpiga sektionsradiatorer av lågtemptyp) radiatorer är BÄTTRE till värmepump? Eller har jag fått det om bakfoten?

C
MMR skrev:
Nu vet jag ju inte vilka radiatorer TS har men är det inte så att gamla (stora klumpiga sektionsradiatorer av lågtemptyp) radiatorer är BÄTTRE till värmepump? Eller har jag fått det om bakfoten?
Det beror på om dom är stora nog. Man ska ha radiatorer dimensionerade för DT30, dvs 50-55 grader ut på radiatorerna vid dimensionerande utetemperatur (eller ännu bättre). Anledningen till att sektionsradiatorer är bra är för att dom innehåller mycket vatten, så man får långa gångtider på kompressorn.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Kanske ska tillägga att mina radiatorer är klena, googlade lite på sektionsradiatorer och de ser inte alls ut som de på bilderna. Finns det något som heter panelradiator? De är typ enkla och tunna, förstår ni vad jag menar??

Du menar sådanahär:
2876_1.jpg

De tycker jag är OK = ingen anledning till att byta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.