Vi har byggt huset Orren, och jag kan väl bara hålla med en del inlägg om att man bör nog besitta en del kunskap om byggnationer själv om man vill anlita FH-villan. Risken är annars att man blir överkörd av diverse underentrepenörer och deras ideer om hur saker och ting ska lösas. Vi gjorde en del ändringar i ritningarna, och på säljaren lät det som att allt var glasklart, men det visade sej vara lättare sagt än gjort för snickarna som skulle bygga huset. FH var inte särskilt tillmötesgående på hela husbyggar-resan, utan la hela ansvaret på entrepenörerna upplevde vi.

Vi är i starten med att ska bygga också i Umeå, har fastnat för Domherren :rolleyes: . Vi vore tacksamma om någon kunde delge sin erfarenhet om vad priset hamnar när allt är klart? Vi har tänkt oss att dom skulle göra grund och åtagande 1-3, några större ändringar är vi inte inne på utan planlösningen får vara som den är. Bara en tanke som slagit oss är att kanske flytta Klädkammaren mot väggen som går till vardagsrummet så att ljuset från hallfönstret kommer in lite mera. Några foton vore trevligt att titta på också :)

/Mattias & Birgitta

Hakar väl på en gammal tråd då!

Vi har beställt doppingen som kommer vecka 40 och hittils har vi upplevt allt som mkt possitivt ! Hoppas det håller i sig !

Se mer på våran blogg

--->

Var det länge sedan ni beställde huset? tänkte mest eftersom ni säger att det kommer Vecka 40?:confused: Skoj att någon ville svara, såg att det var ett tag sedan denna tråd var aktuell. :o

/Mattias & Birgitta

fullt.hus skrev:
Var det länge sedan ni beställde huset? tänkte mest eftersom ni säger att det kommer Vecka 40?:confused: Skoj att någon ville svara, såg att det var ett tag sedan denna tråd var aktuell. :o

/Mattias & Birgitta
Hej igen!

27/3 beställde vi huset! Det är väl kanske det enda negativa med FH att det tar lite tid o få huset, men för oss passar det bra för vi får tillgång till tomten vecka 31!
Hur långt är ni komna? Har ni fått offert osv ?

fullt.hus skrev:
Vi är i starten med att ska bygga också i Umeå, har fastnat för Domherren :rolleyes: . Vi vore tacksamma om någon kunde delge sin erfarenhet om vad priset hamnar när allt är klart? Vi har tänkt oss att dom skulle göra grund och åtagande 1-3, några större ändringar är vi inte inne på utan planlösningen får vara som den är. Bara en tanke som slagit oss är att kanske flytta Klädkammaren mot väggen som går till vardagsrummet så att ljuset från hallfönstret kommer in lite mera. Några foton vore trevligt att titta på också :)

/Mattias & Birgitta
Hejsan!

Vi har nyligen flyttat in i en Domherre. Vad priset hamnar på när allt är klart beror på flera olika faktorer. Några är: vilka anslutningsavgifter ni har just där ni bor (el, vatten och avlopp, telia m.m), hur tomten ser ut, vilka tillval ni väljer och vilka avgifter er kommun tar vid ansökan om bygglov m.m. Vill du däremot bara ha priset på själva stommen och den eventuella entreprenad ni väljer så är det nog bäst att prata med en säljare vid FH. Jag har väldigt mycket foton men tyvärr har vi inte någon kamera med vidvinkel så jag tycker inte fotona ger någon rättvis bild av huset, det blir mest kort på inredning. Är du ändå intresserad så kan jag skicka eller lägga ut några. Vi har föresten några bilder ute på vårt kök i detta forum. De ligger under kök och ämnet heter: panel istället för kakel?

Pernilla

Nej vi har inte fått offert ännu, men det är på Gång. Funderar bara på hur det ser ut runtomkring med pris och tid.

allinrep skrev:
Hejsan!

Vi har nyligen flyttat in i en Domherre. Vad priset hamnar på när allt är klart beror på flera olika faktorer. Några är: vilka anslutningsavgifter ni har just där ni bor (el, vatten och avlopp, telia m.m), hur tomten ser ut, vilka tillval ni väljer och vilka avgifter er kommun tar vid ansökan om bygglov m.m. Vill du däremot bara ha priset på själva stommen och den eventuella entreprenad ni väljer så är det nog bäst att prata med en säljare vid FH. Jag har väldigt mycket foton men tyvärr har vi inte någon kamera med vidvinkel så jag tycker inte fotona ger någon rättvis bild av huset, det blir mest kort på inredning. Är du ändå intresserad så kan jag skicka eller lägga ut några. Vi har föresten några bilder ute på vårt kök i detta forum. De ligger under kök och ämnet heter: panel istället för kakel?

Pernilla

Det vi tänker på när det gäller allt runtomkring detta med eget hus är priset, menar om man köper ett äldre hus så kan inte pris skillnade blir så mycket när man jämför? Eller är det någon som inte håller med så säg gärna :)

De senaste priserna som jag har sett är:
Materialsats, Domherre 598 000:-
Grundentreprenad 213 400:-
Åtagande 1 87 340:-
Åtagande 2 72 814:-
Åtagande 3 44 000:-
Jag tror att dessa priser var i Dalarna. Leveranstiden är tydligen drygt 20 v.

Pernilla

fullt.hus skrev:
Det vi tänker på när det gäller allt runtomkring detta med eget hus är priset, menar om man köper ett äldre hus så kan inte pris skillnade blir så mycket när man jämför? Eller är det någon som inte håller med så säg gärna :)
Har du kanske en mail så kan vi se era foton? Behöver du inte lägga ut dom via forum.

Jo dom priserna har vi också sett men tänkte mera på ett ungefär vart man hamnar i pris..? 2-3 miljoner??

fullt.hus skrev:
Jo dom priserna har vi också sett men tänkte mera på ett ungefär vart man hamnar i pris..? 2-3 miljoner??
Ja men det är ju fortfarande såhär :

Pris tomt ??? 50000:- eller 300000 gör ju väldigt mycket

Anslutning va,sp,av ?? 50000:- eller 200000:- ??

Vad gör ni själva ?

Hus 600000:- ( men har prishöjts nu efter 1 mars med ca 30000:- tror jag )
1: 88000
2: 73000
3: 44000:-

Platta 150000:- till 200000:- ??

VVS
EL
Golv
Målning

avgifter nybyggnadskarta, bygglov, bygganmälan, ränta under bygge, renhållning mm mm

Räkna från 1,5 miljon och uppåt...sen är ju allt beroende på hur mycket ni gör själva, vad saker o ting kostar, kontaktnät mm mm

fullt.hus skrev:

/Mattias & Birgitta
Hej jag har skickat ett privat meddelande till er. Vi har gjort en hemsida om vårt domherre bygge från första dagen vi började med tomten fram tills idag!

Hej

Tycker att domherren har bra planlösning och rätt storlek. Skulle vilja ha den med halvvalmat tak (tror det heter så) som det är på lövsångaren i FH katalogen.

Någon som vet om det går att få och om det kostar extra?
Någon som har pris på ett burspråk till Domherren, tänkt ha det vid köket?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.