7 847 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Någon som använder Scheppach HM-2?
Hobbysnickare
· skaraborg
· 365 inlägg
https://planomaskin.se/sv/reservdelar/reservdelar-scheppach/
Jag köpte ny drivrulle på clas Ohlson så där finns det också.
Har själv en hm2 hyvel. Svärfar har en kombimaskin. Kanske inte den mest stabila o precisa maskinen men har fungerat helt ok.
Jag köpte ny drivrulle på clas Ohlson så där finns det också.
Har själv en hm2 hyvel. Svärfar har en kombimaskin. Kanske inte den mest stabila o precisa maskinen men har fungerat helt ok.
Hobbysnickare
· skaraborg
· 365 inlägg
Den är är inte särskilt stabil. Flexar gärna lite i bord o annhåll. Är ju mycke pressad plåt i konstruktionen och inte så kraftigt bord.
Men det är en maskin som man kan flytta in i ett hörn och gömma när den inte används utan att var hulken eller montera hjul.
Den har fungerat helt ok men man vill ju alltid ha bättre maskiner när man fastnar för en hobby
Men det är en maskin som man kan flytta in i ett hörn och gömma när den inte används utan att var hulken eller montera hjul.
Den har fungerat helt ok men man vill ju alltid ha bättre maskiner när man fastnar för en hobby
Redigerat:
Har själv en HM2 och tycker att den har sämre rykte än den förtjänar. Jag har jobbat lite med intrimning och justering av bord mm och upplever att den är stabil och fungerar till det mesta. Inget glapp i borden och anhållet ok bara man är noggran när man ställer in det. Jämfört med andra plan/rikt hyvlat i samma prisklass gör den absolut inte bort sig. Ett stort plus är tillgängligheten på reservdelar. Clas Ohlson har stort utbud liksom plano. Allt från remmar till valsar och kugghjul för kraftöverföring.
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Hejsan jag undrar lite kring fakta om hyveln. Vad tar den rikt delen ibredden, respektive planen i höjdledet?J johmi skrev:Har själv en HM2 och tycker att den har sämre rykte än den förtjänar. Jag har jobbat lite med intrimning och justering av bord mm och upplever att den är stabil och fungerar till det mesta. Inget glapp i borden och anhållet ok bara man är noggran när man ställer in det. Jämfört med andra plan/rikt hyvlat i samma prisklass gör den absolut inte bort sig. Ett stort plus är tillgängligheten på reservdelar. Clas Ohlson har stort utbud liksom plano. Allt från remmar till valsar och kugghjul för kraftöverföring.
Vad är själva arbetsbordet i yta?
Tack för svar.
Klicka här för att svara