Hej,

Har en trädgård på drygt 1300 kvm med några fruktträd och mycket häck samt andra dekorativa buskar. Är det någon mening att kompostera trädgårdsavfallet från dessa växtligheter för att återanvända som näringeberikande kompost/gödsling? Eller kan jag lika gärna köpa färdigt gödsel och strö ut?

Jag har inget intresse av att kompostera i syftet att använda för nyplantering just nu.

Det minskar ju transportbehovet och är sannolikt miljövänligt jämfört med köpt jord.

• Gilla
Christoffer L och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det minskar ju transportbehovet och är sannolikt miljövänligt jämfört med köpt jord.
Bortsett från det, är det bättre än gödsling med färdigköpt höns eller kogödsel t ex?

Självfallet skulle jag vilja säga, sen är det såklart personligt vad var och en tycker är meningsfullt. Vi har en lika stor trädgård, den är gammal med flera fruktträd, andra träd, en mängd buskar av olika sorter. Vi har 5 kallkomposter för trädgårdsavfall och en varmkompost där vi varvar matavfall med trädgårdsrens. För oss känns det definitivt meningsfullt särskilt när man gräver om en kompost och får en skottkärra eller två som kan användas till jordförbättring i nån plantering. Vi kör inte bort nåt trädgårdsavfall annat än i undantagsfall om vi skulle beskära nåt träd kraftigt eller.

• Gilla
Mjolnir och 4 till
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Bortsett från det, är det bättre än gödsling med färdigköpt höns eller kogödsel t ex?
Nä, sämre snarare. Den köpta gödseln är mycket mer näringsrik, kompost ger mest mull. Men, du slipper ju frakta bort avfallet

• Gilla
Mjolnir och 2 till
  • Laddar…
Vi kommer undvika all köpt organisk gödsel pga risken med klopyralid eller aminopyralid. Vi misstänker det är orsaken till årets dåliga skörd i växthuset och odlingslådor.

• Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Knappast, inte mycket som slår hönsskit

• Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
Kompostera och lägg på häckfötterna. Ingen anledning att köpa jord när ni kan använda ert trädgårdsavfall! Min betydligt mindre trädgård är självförsörjd och jag har heller inga rabatter.

• Gilla
Mjolnir och 3 till
  • Laddar…
Allt tillför något, även mull. Jag kör kompostkvarn och det mjuka i kompost, grenar blir marktäck istället för bark.
Även vedaska går tillbaka.
Har tre komposter, dvs för tre år.

• Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
Fördelen med att använda kompost tycker jag är att jorden får en sån bra struktur och håller fukten bättre. De rabatter där jag har lagt på ett rejält lager kompost behöver inte vattnas alls lika ofta. Jorden blir "fluffigare" och det kryllar av mask i den. Växterna verkar uppskatta det också.

• Gilla
Mjolnir och 3 till
  • Laddar…
T
För att förtydliga, kompost av växtdelar är för att få en bra jord med struktur men den har inte mycket näring.
Det är inte jämförbart med hönsskit eller liknande dvs kompost är inte gödsel.
Däremot en varmkompost som också innehåller matrester blir mer näringsrik.

Så kompost är bra men du behöver en ganska stor eller flera för det tar tid att bryta ner.
Skulle hellre rekommendera en kvarn än kompost ändå faktiskt då du har mycket häck och träd.

• Gilla
Mjolnir och 3 till
  • Laddar…
Efter en odlingssäsong med pyralidskadade växter i växthuset så kommer vi vara med restriktiva med köp av gödsel. Vi har en rejält trädgårdskompost samt två varmkomposter för matavfall. Från trädgårdskomposten blir det ju främst fin jord men matavfallet ger upphov till bra näringsrik mull som vi har använd med bra resultat tidigare.

Sen har vi höns med sedan ett ¨r och nu vet man ju inte om det spannmål de äter innehåller pyralid och att det i sin tur kontaminerar gödseln men förhoppningsvis behöver vi inte köpa något gödsel under 2023.

Jag tycker med andra ord att du absolut ska ta tillvara på det "avfall" som din trädgård producerar och som kan få återgå till växterna.

• Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
Skaffa två varmkomposter godkända för matavfall så får du mer kväverik kompost samtidigt som trädgårdsresursen bryts ner snabbare.
Fast det du beskriver är väl å andra sidan inget som kräver särskilt mycket mer kväve utan kvävet som kommer från trädgården bör vara fullt tillräckligt.

• Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Om du köper konstgödsel eller djurgödsel tillför du ny näring till trädgården. Om du komposterar trädgårdsavfallet återanvänder du näringen som redan finns i trädgården. Om du däremot kör bort trädgårdsavfallet till återvinning, för du också bort näringsämnen.

• Gilla
Mjolnir och 3 till
  • Laddar…
Och jag blandar i brunnen hästgödsel i komposten, har obegränsat, och det blir mängder med mask från hästgödseln som snabbar på nedbrytning.

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.