Jag har beställt en fläktkonvektor för värme i min källare som har in/ut DN12 Rc½. Den här ska kopplas ihop med två stycken Vatette DN20 klämringskulventiler som sedan tidigare sitter monterade på min golvvärmeframledning och retur.
Skulle vara fantastiskt om någon skulle vilja visa sin kunskap med vilka detaljer jag behöver för att få ihop det:
- Från Vatette-ventilen tänker jag att det nog är enklast/snyggast med prisolrör (ca 5m), eller?
- Hållare för prisolrören?
- Mellan rör och konvektorn ska det vara någon typ av flexibel anslutningsslang på ca 50cm som jag tänker får gå genom väggen, flexibel behövs eftersom konvektorn har kopplingarna dolda från baksidan och ska man serva lyfter man upp den, se bild.
- Flexibla slangen kopplas mot konvektorns DN12 Rc½ (behövs någon övergångsnippel här?)
- På returen från konvektorn behövs likadan flexslang samt en ventil som jag ska montera ett 230V ställdon på.
- Rör/prisol tillbaka till DN20 Vatette-ventil.
Förutom ovanstående, bör jag ha en avluftning på returen vid Vatette? Kan det av någon anledning vara smart att ha en ventil för att kunna tömma den här delen av systemet?
Här är bilder med två alternativa dragningar, antingen upp genom hålet i taket som jag redan har och bort för att komma ner från taket längs med väggen och där sätta ventil/ställdon och dra flexslangarna igenom väggen. Alternativt dra rören nedanför fönsterna och upp längs väggen/högra fönstret och göra samma lösning med ventil/ställdon som i första alternativet. Tanken är att bygga igen hörnet med avlopp och ev. sätta 45-regel och gips under fönsterna så att rördragningen blir i stort sett dold förutom sista biten innan ställdonet. Även bild på hur man kommer åt kopplingarna på konvektorn.
Skulle vara fantastiskt om någon skulle vilja visa sin kunskap med vilka detaljer jag behöver för att få ihop det:
- Från Vatette-ventilen tänker jag att det nog är enklast/snyggast med prisolrör (ca 5m), eller?
- Hållare för prisolrören?
- Mellan rör och konvektorn ska det vara någon typ av flexibel anslutningsslang på ca 50cm som jag tänker får gå genom väggen, flexibel behövs eftersom konvektorn har kopplingarna dolda från baksidan och ska man serva lyfter man upp den, se bild.
- Flexibla slangen kopplas mot konvektorns DN12 Rc½ (behövs någon övergångsnippel här?)
- På returen från konvektorn behövs likadan flexslang samt en ventil som jag ska montera ett 230V ställdon på.
- Rör/prisol tillbaka till DN20 Vatette-ventil.
Förutom ovanstående, bör jag ha en avluftning på returen vid Vatette? Kan det av någon anledning vara smart att ha en ventil för att kunna tömma den här delen av systemet?
Här är bilder med två alternativa dragningar, antingen upp genom hålet i taket som jag redan har och bort för att komma ner från taket längs med väggen och där sätta ventil/ställdon och dra flexslangarna igenom väggen. Alternativt dra rören nedanför fönsterna och upp längs väggen/högra fönstret och göra samma lösning med ventil/ställdon som i första alternativet. Tanken är att bygga igen hörnet med avlopp och ev. sätta 45-regel och gips under fönsterna så att rördragningen blir i stort sett dold förutom sista biten innan ställdonet. Även bild på hur man kommer åt kopplingarna på konvektorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart bälde i VVS skulle jag sticka ut hakan och påstå att jag besitter.
Prisol är ju ruskigt svårt att få snyggt synligt.
Du bör fundera på att dra två hårda 15mm rör Cu/Elfz) i taket med klammer typ falusnap och måla rören vita.
Det blir snyggast enligt mig.
Spillvärmen med dessa osiolerade rör tillfaller ju huset så det är ju inga problem.
Dina kulventiler är 22mm vatette. Där sätter du förminskongar med RSK 1945252 för att ta dig ner direkt till 15mm.
DN12 finns inte, är det DN10 eller DN15 på anslutningen fläktokonvektor?
Du bör fundera på att dra två hårda 15mm rör Cu/Elfz) i taket med klammer typ falusnap och måla rören vita.
Spillvärmen med dessa osiolerade rör tillfaller ju huset så det är ju inga problem.
Dina kulventiler är 22mm vatette. Där sätter du förminskongar med RSK 1945252 för att ta dig ner direkt till 15mm.
Redigerat:
Fantastiskt med svar @Krilleman ! Tack!Krilleman skrev:
Krilleman skrev:
Svart bälde i VVS skulle jag sticka ut hakan och påstå att jag besitter.
Aha, ja det verkar bara vara rören som är DN12 men anslutningen Rc ½". Kan det stämma? Såhär står det i installationsmanualen till konvektorn:
Logga in
Skapa konto
Nu köpte jag 15mm prisol innan jag såg ditt svar för jag tänkte ändå att jag ska bygga igen "schaktet" och kan då lika gärna regla på 45mm metallregel med isolering under eller över fönsterna så blir det bara några decimeter synlig dragning. Men om jag skulle ta enbart Cu/Elfz synlig dragning, hur kopplar jag ihop dem? Klämringskoppling? Borde jag ta 12mm istället eftersom konvektorn verkar vara det?
Jag köpte också nedan kulventil för att montera ställdonet på, men tror du det blir bäst att inte ha något ställdon alls, så öppning/stänging inte ändrar returtempen alltför mycket för resten av huset? Fast det kanske är marginellt? Om ventil, spelar det någon roll om jag sätter den på returen närmast konvektorn eller på returen närmast Vatette-ventilen?
Logga in
Skapa konto
Jag får konvektorn imorgon men har köpt på mig lite grejer som jag börjar fundera på om det kanske blir galet: Mellan prisolrör och konvektor har jag köpt längre sådana här flexslangar (10 bar) för att kunna lyfta upp konvektorn enligt tidigare bild, funkar det att ha sådan till värmesystem eller bör jag ha annan typ och funkar Rc ½" på konvektorn mot nedan?
Stort tack!
Just det, det kan väl också vara bra med en luftning på returen på högsta punkten, alltså i samband med Vatette-ventilen, har du förslag på sådan lösning? Tack!
Såg dina tankar, och bara vill tillägga.
Vet inte hur det fungerar riktigt det du tänker, men en sådan konvektor är törstig på värme. Att koppla den till rör som går till GV är nog inget smart, för liten temp på det vattnet. Sen det med ställdon som ska reglera någon temp, den kommer nog att stå öppen jämnt. Klart det kan gå om du bara ska lite värme där. GV är ett lågtempsystem och konvektorn tillhör högtempsystem för att ge någon värme. Bäst är nog att försörja den med värme direkt före GV-systemet som kanske har nershuntad temp.
Vet inte hur det fungerar riktigt det du tänker, men en sådan konvektor är törstig på värme. Att koppla den till rör som går till GV är nog inget smart, för liten temp på det vattnet. Sen det med ställdon som ska reglera någon temp, den kommer nog att stå öppen jämnt. Klart det kan gå om du bara ska lite värme där. GV är ett lågtempsystem och konvektorn tillhör högtempsystem för att ge någon värme. Bäst är nog att försörja den med värme direkt före GV-systemet som kanske har nershuntad temp.
Tack för inputen. Min vp är dimensionerad för att klara den totalytan samt att det är som sagt källare så det är inte supernoga om jag kommer upp i 22 grader utan 12-15 är jag nöjd med vid de kallaste göteborgsdagarna. Sedan när barnen vill flytta ner om 7-8 år får jag väl kasta ut konvektorn och lägga golvvärme istället.
Jag har beställt en som är ganska överdimensionerad just för den låga framledningen så det tror jag funkar, men det är som sagt en annan fråga ifall jag kommer behöva justera inställningarna på Vpn pga returtempen går ner för mycket.
Konvektorn kommer imorgon så det återstår att se hur det blir.
Jag har beställt en som är ganska överdimensionerad just för den låga framledningen så det tror jag funkar, men det är som sagt en annan fråga ifall jag kommer behöva justera inställningarna på Vpn pga returtempen går ner för mycket.
Konvektorn kommer imorgon så det återstår att se hur det blir.
Nu har jag varit o handlat kopplingar, fick bra hjälp i butiken och tog kort då. Men nu när jag testar så får jag inte ihop det. Den här släta är väl en förminskning Vatette 22x12, men hur får jag ihop den på ett 12mm Prisolrör? Något som fattas?
Du får skala bort plasten, sen ska du ha stödhylsa i prisolen , den är mjuk och för att få det absolut tätt. Den del med förminskningen är i stället för klämringen som sätts normalt på röret. Du byter klämringen mot förminskningen. Se till att röret är inne ordentligt och det ska dras så det knäpper och lite till
nu har jag inte skalat prisolröret ännu, men du menar att först trä in skalat prisolrör i förminskningen, sätt i stödhylsan från andra hållet av förminskningen likt den är på bilden, skruva presskopplingen tills det knäpper och lite till?
Aha, tacktack!
Tacktack för påpekandet, stödhylsor är inhandlade likaså luftningsnippel tänkt på högsta punkten på returen, precis där Vatette-ventilen är. Sedan har konvektorn en kuftning också.
Ang att det är till GV, jag är medveten om det, men dels har jag sett att andra gjort det med lyckat resultat och dels är det inte supernoga hur varmt det blir; -Det är en inredd källare men ingen bor där nu det är många år innan barnen vill flytta ner. Så nu handlar det bara om att få lite värme så konstruktionen kan må bra och få bort den gamla LLVPn som inte funkar och även elradiatorerna.
Ang att det är till GV, jag är medveten om det, men dels har jag sett att andra gjort det med lyckat resultat och dels är det inte supernoga hur varmt det blir; -Det är en inredd källare men ingen bor där nu det är många år innan barnen vill flytta ner. Så nu handlar det bara om att få lite värme så konstruktionen kan må bra och få bort den gamla LLVPn som inte funkar och även elradiatorerna.
@Krilleman eller någon någon annan expert som kan kommentera?
Nu är konvektorn nästan färdiginstallerad, men har lite funderingar på flödet. Bör jag passa på att installera en sådan här? Max flöde i konvektor står som 12l/min. Nedan flödesställare finns i 0-8l/min G15 eller 0-16l/min G20. Men eftersom mina rör (inkl konvektorns in/utgående) är 12mm blir väl G20 lite stort, eller spelar det ingen roll?
På returen installerar jag också en 2-vägs ventil med ställdon kopplad till konvektorn. Bör jag installera flödesjusteringen innan eller efter ventilen?
Ytterligare fråga: VP'n står i källaren med en Altech CPA 130 4LT cirkulationspump (https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/MONT_212_5731816.pdf) som står på "c2", alltså mellanläget konstant hastighet. Den pumpar för golvvärme på 1a och 2a planet. Jag satte den på mellanläget efter att jag tyckt att det blev kalla fläckar på golvet. Det har tidigare påpekats att konvektorn kanske tar mycket av värmen, men min VP är överdimensionerad som den är så jag hoppas det funkar, är som sagt nöjd med kanske 10-15 grader i källaren. Men kommer Konvektorn agera "bypass" och allt vatten ta kortaste vägen genom den, så det speciellt på 2a plan blir mindre värme? Golvvärmen styrs med Uponor Smatrix med autobalancing (vilket jag iof inte tycker funkar bra eftersom jag upplevt det som att de ibland motverkar VP'n med för hög returtemp som konsekvens. De flesta står därför konstant på +30 grader för att de alltid ska vara öppna när väl VP'n startar).
Nu är konvektorn nästan färdiginstallerad, men har lite funderingar på flödet. Bör jag passa på att installera en sådan här? Max flöde i konvektor står som 12l/min. Nedan flödesställare finns i 0-8l/min G15 eller 0-16l/min G20. Men eftersom mina rör (inkl konvektorns in/utgående) är 12mm blir väl G20 lite stort, eller spelar det ingen roll?
På returen installerar jag också en 2-vägs ventil med ställdon kopplad till konvektorn. Bör jag installera flödesjusteringen innan eller efter ventilen?
Logga in
Skapa konto
Ytterligare fråga: VP'n står i källaren med en Altech CPA 130 4LT cirkulationspump (https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/MONT_212_5731816.pdf) som står på "c2", alltså mellanläget konstant hastighet. Den pumpar för golvvärme på 1a och 2a planet. Jag satte den på mellanläget efter att jag tyckt att det blev kalla fläckar på golvet. Det har tidigare påpekats att konvektorn kanske tar mycket av värmen, men min VP är överdimensionerad som den är så jag hoppas det funkar, är som sagt nöjd med kanske 10-15 grader i källaren. Men kommer Konvektorn agera "bypass" och allt vatten ta kortaste vägen genom den, så det speciellt på 2a plan blir mindre värme? Golvvärmen styrs med Uponor Smatrix med autobalancing (vilket jag iof inte tycker funkar bra eftersom jag upplevt det som att de ibland motverkar VP'n med för hög returtemp som konsekvens. De flesta står därför konstant på +30 grader för att de alltid ska vara öppna när väl VP'n startar).
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Stopp i toan. Mystisk beläggning på insidan av röret. Svart gummiliknande massa. Blivit så på 1,5 år. Någon som har en aning?
Vatten & Avlopp -
Någon som vet var man hittar en svart metallist ca 2000x30mm (platt, ingen hörnlist)?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Besiktningsprotokoll - svartmögel, fukt, badrumsrenovering antagligen utförd av någon utan behörighet
Köpa & Sälja hus -
Någon med svart bälte i Osmo Hårdvaxolja/designvax?
Golv -
Koksaska i bjälklag tillsammans med någon svart papp..
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur