Har ett MFT 3 basic men funderar på att köpa till delarna för att kunna göra snabba sågningar dvs de två delarna med gångjärn man ska fästa i T-skenan, för att kunna ställa sågskenan i 90 grader snabbt. Jag skulle däremot vilja kunna sätta fast delarna längst ut på höger kant så att själva sågbladet kommer utanför bordet istället för in på bordskivan. Går det?

Får man fråga varför? Det kommer att inverka negativt på dammupptagningen eftersom det inte finns något som stoppar spånet sol sågbladet för med sig på undersidan. Tanken med bordet är ju att man skall ha skivan som ett offermaterial.

För att svara på frågan så tror jag att sidoprofilerna kommer att vara ivägen om du vill ha stöden så långt ut.

Hej!
Om du menar de delar vart man kan fälla upp skenan, då skulle du också behöva anslaget. Dessutom tycker jag personligen att det finns lite för mycket 'spel' i Festool original tillbehör. Kör själv med s.k. Bench dog resp. Parf dogs. Går snabbare och är mer noga i mitt tycke.
Skulle heller inte rekommendera att prova och såga utanför bordet pga. dammet och eventuellt stabiliteten. MDF-plattan kan ju v.b. vändas. Har haft min MFT i ca. 1 år. Och det behövs väl 2-3 år till vid samma användning innan jag behöva vända den. Man brukar ju såga i 'samma' spår.

Vad gäller dammet har jag en annan lösning på G. MFTn ska stå på ett egensnickrat arbetsbord och man kommer att få en liknande effekt men dock inte lika tight.
Funderar även på anslaget men det verkar ta så mycket plats från bordsytan. Har också 2 par Parf dogs så jag har egentligen inga problem att få vinkelräta snitt. Var bara ute efter ett smidigare upplägg.

Tycker det är smidigast med bench dogs. Använda originaldelarna endast om jag vill såga udda vinklar, dvs. inte 90 eller 45 grader.
Hört talas om Festool Owners Group?
Där har de ganska bra tips. Du kan ju höra där om någon jobbar med din planerad upplägg.

• Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.