Jag håller på och renoverar en gammal slip som har en växellåda. Det går en axel från motorn, rakt igenom växellådan ut till en liten slipsten och sen en axel ut ur växellådan till den stora slipstenen.

I genomföringen till den stora slipstenen sitter det en packbox och det är inga problem att hitta en ny som passar. Däremot så sitter/satt det filtpackningar/tätningar i de två andra genomföringarna. Nya filtpackningar med samma mått har jag inte lyckats hitta, men jag har märkt att en del sidor inte har skrivit måtten på filtpackningarna. Bara vad de passar till. Jag ska maila dessa säljare och fråga om mått.

Men jag undra om det finns något annat alternativ av packning som man kan använda i stället och som kanske är lättare att hitta.

Måtten som jag lyckats mäta på en av filtpackningarna är:

inre diameter 25 mm
Yttre diameter ~ 38 mm
Tjocklek ~ 6mm

Två packningar placerade på en träyta, en metallisk packbox överst och en filtpackning nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Packboxen och en av filtpackningarna.

Gammal slipmaskin med växellåda i en verkstad, delvis demonterad med synliga axlar och slipsten, står på en rostig metallram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slipen som nu är isärplockad och som jag hoppas på att jag kan få sätta ihop med nya packningar.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Köp packningsmaterial och skär ut exakt efter gamla packningen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
F F_man skrev:
Köp packningsmaterial och skär ut exakt efter gamla packningen.
Har funderat på det, men att skära perfekta cirklar för hand är ju inte det lättaste. Packningen måste ju vara tät runt axeln så att växellådsoljan inte läcker ut.
 
Är det bara filttätningen som tätar mot axeln?
 
Gimp Gimp skrev:
Är det bara filttätningen som tätar mot axeln?
Ja. Det finns spår i genomföringarna där filttätningarna ska sitta.
 
DANNE_K_ DANNE_K_ skrev:
Ja. Det finns spår i genomföringarna där filttätningarna ska sitta.
Klippa ut från en gammal innerslang med hålet lite för litet så den ligger lite i spänn mot axeln?
Då blir inte precisionen lika viktig.
 
Gimp Gimp skrev:
Klippa ut från en gammal innerslang med hålet lite för litet så den ligger lite i spänn mot axeln?
Då blir inte precisionen lika viktig.
Och hur ska jag få innerslangen att ligga kvar i spåren vid genomföringarna? 🤔
Sitter slangen för tight mot axeln så kommer det rotera med axel och frågan är hur länge det kommer hålla?
 
DANNE_K_ DANNE_K_ skrev:
Och hur ska jag få innerslangen att ligga kvar i spåren vid genomföringarna? 🤔
Sitter slangen för tight mot axeln så kommer det rotera med axel och frågan är hur länge det kommer hålla?
Aha, förstår.
Går det att limma fast den i spåret.
Hur brett är spåret, går det att pressa in en låsring tillsammans med innerslangen?
 
Gimp Gimp skrev:
Aha, förstår.
Går det att limma fast den i spåret.
Hur brett är spåret, går det att pressa in en låsring tillsammans med innerslangen?
Svårt att komma åt och mäta spåret. Men filttätningen är 6mm tjock och satt tight i spåret.
Limma fast slang vill jag inte göra. För om det inte funkar blir det väldigt svårt att rensa spåret.
Pressa in något kanske kan funka däremot.
 
Är det en snäckväxel, i sådana fall hade jag ställt mig frågan om det ska vara olja i över huvudtaget?

Får jag gissa utifrån bilderna så är packboxen till för att hålla vattnet i behållaren ute, och filttätningarna håller fett kvar i växeln...

Edit; köp filt och hålpipor i rätt storlek bara...
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det en snäckväxel, i sådana fall hade jag ställt mig frågan om det ska vara olja i över huvudtaget?

Får jag gissa utifrån bilderna så är packboxen till för att hålla vattnet i behållaren ute, och filttätningarna håller fett kvar i växeln...

Edit; köp filt och hålpipor i rätt storlek bara...
Ingen aning. Men det var olja i den och på bilden syns pluggen som jag antar är till för att fylla växeln med olja.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det en snäckväxel, i sådana fall hade jag ställt mig frågan om det ska vara olja i över huvudtaget?

Får jag gissa utifrån bilderna så är packboxen till för att hålla vattnet i behållaren ute, och filttätningarna håller fett kvar i växeln...

Edit; köp filt och hålpipor i rätt storlek bara...
Googlade lite nu och ja, det är nog en snäckväxel
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Edit; köp filt och hålpipor i rätt storlek bara...
Blir dyra tätningar 😅
Ska kolla om jag kan hitta några rör med rätt diameter som jag kan fila till och stansa med i stället.
 
Besök en leverantör av packningar tex välsorterad större järnhandel så tillverkar de enligt de önskemål du önska dvs skär ut i exakta storlekar.
 
H Henrik 75 skrev:
Besök en leverantör av packningar tex välsorterad större järnhandel så tillverkar de enligt de önskemål du önska dvs skär ut i exakta storlekar.
Har besökt en butik som hade passande packbox, men de kunde inte hjälpa mig med filtpackningarna.
Får kolla om jag kan hitta en annan butik i mitt närområde
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.