Jag håller på och renoverar en gammal slip som har en växellåda. Det går en axel från motorn, rakt igenom växellådan ut till en liten slipsten och sen en axel ut ur växellådan till den stora slipstenen.
I genomföringen till den stora slipstenen sitter det en packbox och det är inga problem att hitta en ny som passar. Däremot så sitter/satt det filtpackningar/tätningar i de två andra genomföringarna. Nya filtpackningar med samma mått har jag inte lyckats hitta, men jag har märkt att en del sidor inte har skrivit måtten på filtpackningarna. Bara vad de passar till. Jag ska maila dessa säljare och fråga om mått.
Men jag undra om det finns något annat alternativ av packning som man kan använda i stället och som kanske är lättare att hitta.
Måtten som jag lyckats mäta på en av filtpackningarna är:
inre diameter 25 mm
Yttre diameter ~ 38 mm
Tjocklek ~ 6mm
Packboxen och en av filtpackningarna.
Slipen som nu är isärplockad och som jag hoppas på att jag kan få sätta ihop med nya packningar.
I genomföringen till den stora slipstenen sitter det en packbox och det är inga problem att hitta en ny som passar. Däremot så sitter/satt det filtpackningar/tätningar i de två andra genomföringarna. Nya filtpackningar med samma mått har jag inte lyckats hitta, men jag har märkt att en del sidor inte har skrivit måtten på filtpackningarna. Bara vad de passar till. Jag ska maila dessa säljare och fråga om mått.
Men jag undra om det finns något annat alternativ av packning som man kan använda i stället och som kanske är lättare att hitta.
Måtten som jag lyckats mäta på en av filtpackningarna är:
inre diameter 25 mm
Yttre diameter ~ 38 mm
Tjocklek ~ 6mm
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Packboxen och en av filtpackningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipen som nu är isärplockad och som jag hoppas på att jag kan få sätta ihop med nya packningar.
Och hur ska jag få innerslangen att ligga kvar i spåren vid genomföringarna? 🤔Gimp skrev:
Sitter slangen för tight mot axeln så kommer det rotera med axel och frågan är hur länge det kommer hålla?
Aha, förstår.DANNE_K_ skrev:
Går det att limma fast den i spåret.
Hur brett är spåret, går det att pressa in en låsring tillsammans med innerslangen?
Svårt att komma åt och mäta spåret. Men filttätningen är 6mm tjock och satt tight i spåret.Gimp skrev:
Limma fast slang vill jag inte göra. För om det inte funkar blir det väldigt svårt att rensa spåret.
Pressa in något kanske kan funka däremot.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Är det en snäckväxel, i sådana fall hade jag ställt mig frågan om det ska vara olja i över huvudtaget?
Får jag gissa utifrån bilderna så är packboxen till för att hålla vattnet i behållaren ute, och filttätningarna håller fett kvar i växeln...
Edit; köp filt och hålpipor i rätt storlek bara...
Får jag gissa utifrån bilderna så är packboxen till för att hålla vattnet i behållaren ute, och filttätningarna håller fett kvar i växeln...
Edit; köp filt och hålpipor i rätt storlek bara...
Ingen aning. Men det var olja i den och på bilden syns pluggen som jag antar är till för att fylla växeln med olja.Dan_Johansson skrev:
Googlade lite nu och ja, det är nog en snäckväxelDan_Johansson skrev:
Har besökt en butik som hade passande packbox, men de kunde inte hjälpa mig med filtpackningarna.H Henrik 75 skrev:
Får kolla om jag kan hitta en annan butik i mitt närområde