2 592 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Någon här som har gjort så?
Någon gång i framtiden vill vi bygga det huset som är exakt som vi vill ha det. Dvs vi kommer rita och bygga helt från grunden på just den tomten vi vill ha. Jag vill dessutom göra så mycket som möjligt själv, inte för att spara pengar, utan för känslan av att faktiskt ha byggt det och veta precis allt om sitt hus.
Därför funderar jag på att när detta blir aktuellt ta tjänstledigt och anlita en snickare som jag bygger huset tillsammans med. Är det någon här som har gjort något liknande? Erfarenheter? Hur lång tid ska man räkna med att det tar?
Därför funderar jag på att när detta blir aktuellt ta tjänstledigt och anlita en snickare som jag bygger huset tillsammans med. Är det någon här som har gjort något liknande? Erfarenheter? Hur lång tid ska man räkna med att det tar?
Så här var det ganska vanligt att göra "förr i tiden". Var och varannan äldre farbror har byggt sina egna hus, iaf i de trakter där jag håller till.
Jag håller själv på att bygga eget just nu, tills vidare utan att ta tjänstledigt, förutom semestern, vilket tar på krafterna och även förlänger byggtiden ganska mycket!
Känslan att veta allt om huset är väldigt skön, även om nyttan av det faktiskt kan ifrågasättas
Jag håller själv på att bygga eget just nu, tills vidare utan att ta tjänstledigt, förutom semestern, vilket tar på krafterna och även förlänger byggtiden ganska mycket!
Känslan att veta allt om huset är väldigt skön, även om nyttan av det faktiskt kan ifrågasättas
Vårt hus påbörjades med gjutning av grunden i maj 2007. Vi flyttar in lagom till jul så det har tagit runda slängar 1½ år. Micke har varit ledig mycket från jobbet (företag inom familjen) för att kunna vara loss och periodvis heltid arbeta med huset. Det tar enormt lång tid, men som han själv säger: Han HAR byggt huset själv, han vet vart varenda liten spik sitter, vart alla rör går och att allt har blivit gjort så som vi har önskat. Vi har haft inne snickare som bitvis gått med Micke, annars hade det inte gått såpass smidigt som det nu har gjort (trots krångel med förste snickaren, förseningar och annat...).
Vi hade inte byggt det huset vi bygger om vi inte hade gjort mycket själva, det hade helt enkelt kostat för mycket att köpa motsvarande av något husföretag och köpa NF. Vi har ritat huset själva och vi bygger det själva vilket helt klart är det bästa valet för oss!
Vi hade inte byggt det huset vi bygger om vi inte hade gjort mycket själva, det hade helt enkelt kostat för mycket att köpa motsvarande av något husföretag och köpa NF. Vi har ritat huset själva och vi bygger det själva vilket helt klart är det bästa valet för oss!
Gjöt plattorna i slutet av maj förra året och har sedan dess byggt 170m2 uthus samt 250m2 hus. Inflyttning snart. Helt tjänstledig bortsett ifrån jan-apr i år då jag jobbade. 50 snickartimmar hittils, gjutningen samt spont av halva taket när jag tröttnat på det. En väldigt arbetsvillig far är stor hjälp...
Det är en väldigt bra känsla att ha byggt själv... fast jag gör inte om det på ett par år...
Det är en väldigt bra känsla att ha byggt själv... fast jag gör inte om det på ett par år...
Jag har förmånen att jobba var tredje vecka... dvs två veckor vid huset...Ja kunde inte mycket om husbygge innan, men jobbade som "snickare" på lediga veckor under knappt ett år. insåg att inget är svårt så länge jag har någon o ringa och ställa frågor till.
läs mer på
http://www.byggahus.se/bloggar/malmborg/
enormt roligt o lärorikt. men det tar tid och ork....
Ta tid till o ringa/besöka bygghandlare det lönar sig, jag lovar. -byggmax o dylikt är inte värt besväret...
Tjänst ledigt tror jag på, jobba 5h för o betala en snickare 1h känns inte rätt.
Lycka till!
läs mer på
http://www.byggahus.se/bloggar/malmborg/
enormt roligt o lärorikt. men det tar tid och ork....
Ta tid till o ringa/besöka bygghandlare det lönar sig, jag lovar. -byggmax o dylikt är inte värt besväret...
Tjänst ledigt tror jag på, jobba 5h för o betala en snickare 1h känns inte rätt.
Lycka till!
Tack för inspiration. Jo, tjänstledigt blir det helt klart. Visst, jag kanske jobbar långsammare än ett proffs, men som sagt, jag får jobba flera timmar för att avlöna en snickare en timme då skatter etc är betalda. För min del, eftersom jag driver företag, så blir det att jag i så fall fortsätter själva administrationen av företaget, men slutar jobba hos kund själv under tiden. Då blir husbyggandet mitt "jobb" under tiden, vilket tilltalar mig oerhört, då jag har ett så jäkla abstrakt och teoretiskt arbete normalt sett.
Här är de en familj till som gjort allt själv från grunden såsom att rita huset själv, huggit ner träd i skogen som har sågats till plank i egen hemmabyggd såg.
Vi har inte lejt bort något moment i överhuvudtaget utan A (mannen i huset) har gjort allt själv, fått hjälp vid enstaka tillfällen vid stressiga moment som gjutning av sin far. Huset blir på drygt 210 kvm och garage/pannrum/vedförråd på 100 kvm.
A har varit ledig från tjänstledig från sitt jobb sen maj 2008, och beräknad inflytt sommar 2009, dvs drygt 1.5 års projekt men då har det tillkommit barn till familjen som dragit ner på tempot, samt att det är enormt mycket markarbeta runt omkring som tar tid, har även byggt en väg till huset på drygt 150 meter själv också.
Anlitar du en snickare så bör det gå på halvatiden åtminstone!
Allt tar sin tid och man får räkna med att man inte ser röken av sin karl den närmsta tiden . . . . Men det är det lätt värt!
Vårt husbygge går att följa http://jennyn.blogg.se/category/husbygget.html
Vi har inte lejt bort något moment i överhuvudtaget utan A (mannen i huset) har gjort allt själv, fått hjälp vid enstaka tillfällen vid stressiga moment som gjutning av sin far. Huset blir på drygt 210 kvm och garage/pannrum/vedförråd på 100 kvm.
A har varit ledig från tjänstledig från sitt jobb sen maj 2008, och beräknad inflytt sommar 2009, dvs drygt 1.5 års projekt men då har det tillkommit barn till familjen som dragit ner på tempot, samt att det är enormt mycket markarbeta runt omkring som tar tid, har även byggt en väg till huset på drygt 150 meter själv också.
Anlitar du en snickare så bör det gå på halvatiden åtminstone!
Allt tar sin tid och man får räkna med att man inte ser röken av sin karl den närmsta tiden . . . . Men det är det lätt värt!
Vårt husbygge går att följa http://jennyn.blogg.se/category/husbygget.html
BobbyEwing skrev:Någon gång i framtiden vill vi bygga det huset som är exakt som vi vill ha det. Dvs vi kommer rita och bygga helt från grunden på just den tomten vi vill ha. Jag vill dessutom göra så mycket som möjligt själv, inte för att spara pengar, utan för känslan av att faktiskt ha byggt det och veta precis allt om sitt hus.
Exakt detta håller jag på med........
Ritat och bygger nu mitt dröm hus på min dröm tomt, för att klara av detta har jag tagit tjänstledigt 80%, detta ihop med semester innan och efter perioden har jag fått ihop ett halvårs i tid för bygget.
För att klara av mina 370 kvm på denna tid tar jag in hjälp för stomresningen, mycket på grund av att jag snabbt behöver komma under tak samt att jag sparar en massa tid (bygger ju nu mitt i vintern och har ett extremt jobbigt hus med mycket vinklar, valmat vinkelhus med ryggåsparti i 45 grader mm.)
På en månad har jag (och Stefan) fått upp bottenvåningen och kommer i vecka gjuta bjälklaget till övervåningen, tidsplanen håller än.... pepparpeppar
Blir ett hus någonsin färdigt?
//Glenn
Klicka här för att svara