Någon här som har använt en mitre cutter (vet inte vad den heter på svenska)?
Det är ett vasst blad som hyvlar av änden på en bit som är grovsågad. Vinkeln är ställbar.
http://www.rutlands.co.uk/hand-tools/picture-framing/hand-mitre-saws-&-trimmers/DKMT/mitre-trimmer
Tänkte om det kan vara nått för lister och foder när man kanske inte vill ta fram den elektriska gersågen som dammar och väsnas mycket.
Det är ett vasst blad som hyvlar av änden på en bit som är grovsågad. Vinkeln är ställbar.
http://www.rutlands.co.uk/hand-tools/picture-framing/hand-mitre-saws-&-trimmers/DKMT/mitre-trimmer
Tänkte om det kan vara nått för lister och foder när man kanske inte vill ta fram den elektriska gersågen som dammar och väsnas mycket.
Dom få gånger jag använt en sådan så har jag grovkapat lister sedan så skär man av sista biten så det inte blir fnas kvar någon stans på listen. Små ramlister kan man klippa av på mitten men lite grövre ramlister blir väldigt svårt
Johan den moddelen har jag aldrig sett förut.
Dom dyker upp titt som tätt på blocket. Fast mycket grövre och stabilare än den som det länkas till. Och den från rutland kan man nog inte kapa av ett dörrfoder med utan enbart hyvla av sista biten så det blir ett rent snitt.
Pär
Johan den moddelen har jag aldrig sett förut.
Dom dyker upp titt som tätt på blocket. Fast mycket grövre och stabilare än den som det länkas till. Och den från rutland kan man nog inte kapa av ett dörrfoder med utan enbart hyvla av sista biten så det blir ett rent snitt.
Pär
Vill meddela att jag har fått listklipparen. Den var väldigt bra när jag satte dörrfoder. Jag kunde hyvla av små tunna bitar. Och enligt gradskivan så klipper den väldigt exakt. Jag kunde lägga tunna shims (remsor av en kortlek) under fodret när jag kapade för att kompensera om karmen och väggen inte låg i samma plan. Mycket nöjd 
Skar mig redan lite i fingret när jag kom åt bladet, vass som f*n
Skar mig redan lite i fingret när jag kom åt bladet, vass som f*n
Klicka här för att svara
