Någon här som använder en hawk och en trowel? Alltså för att spackla på gipsvägg. Verkar populärt i USA.

Detta anses i Sverige vara murares verktyg.
Används men utformningen kan väl variera något och användandet är väl avhängigt den enskilde murarens preferens.

Det använder jag för att spackla. Fördubblade min hastighet när jag spacklar, och handleden blir inte lika trött. Men jag är också Amerikan ;)

Här kan man se hur det blir när man är riktigt duktig:

http://www.youtube.com/watch?v=kPIIWGqzmRw

• Gilla
Alm9999
  • Laddar…
S
är väl också att dom helspacklar väggar ibland, och sätter mönster i spacklet som dom vill ha mycke blöt massa.

Var får man tag på sådana i Sverige?

Valdemar Atterdag skrev:
Det använder jag för att spackla. Fördubblade min hastighet när jag spacklar, och handleden blir inte lika trött. Men jag är också Amerikan ;)

Här kan man se hur det blir när man är riktigt duktig:

[länk]
Såg väldigt smidigt ut :-)

Notera för övrigt hur jänkarna monterar skivorna liggandes, det blir färre skarvar att tejpa och spackla högt upp vilket sparar tid.

Akahigi
Jag har Marshalltown som jag tog med mig från USA. Jag var lite förvånad när jag kom hit att Svenskarna har inga långa skivor. Som mycke_nu sa att dom är inte liggande. Mycket mer jobb, mindre styrka, och man är mycket mer på en trappstege för att nå till taket när man spacklar. Man slipper såna "butt joints" (vet inte vad det heter på Svenska) med Svenska sättet, men det är knappt värt det.

Marshalltown MPB165GDh 16x5-inch Gold Stainless Steel Plasterers Trowel
[länk]
16 tum är för stor för mig i alla fall. Handen hade ramlat av efter en dag med en sån stor trowel. Jag hade satsat på en 14 tum eller mindre.

mycke_nu skrev:
Notera för övrigt hur jänkarna monterar skivorna liggandes, det blir färre skarvar att tejpa och spackla högt upp vilket sparar tid.
Hörde att en annan fördel är att väggen får mjukare bulor/övergångar ifall reglarna inte är helt raka.

Men det kanske inte finns så långa gipsskivor i sverige.

Jag har inte, i alla fall, sett längre gipsskivor i Sverige. Och man har mer möjligheter för sprickor med skivorna stående. En sak till: jag blir galen när jag ser amatörer köpa glasfibers remsa. Sluta med dom dumheterna. Enklare att använda, men mycket, mycket större möjlighet för sprickor senare.

En annan finess med liggande skivor är att man kan börja med den översta utan att bry sig om passning. Behöver det sedan skäras så gör man det bekvämt på den nedre skivan.

Låt säga att det är 240cm i takhöjd dvs 2 st 1200mm gipsskiva om ban väljer att lägga dem ner. Då får man försänkt kant längst ner och uppe vid taket som måste spacklas samt att alla kortskarvar behöver fasas för att kunna spacklas. Jag ser ingen vinning med det.
Eller använder de gipsskivor utan försänkta långsidor?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.