11 633 läst ·
15 svar
12k läst
15 svar
Någon aning vad detta är för växt? Parkslide eller annat invasivt?
Är det någon stjärna här inne som vet vad detta är som växt upp mitt i min avenbokshäck?
Verkar som att det växt fort, kan det vara parkslide? Har böjt ut stammen så att den syns
Tack för svar!
Verkar som att det växt fort, kan det vara parkslide? Har böjt ut stammen så att den syns
Tack för svar!
Nej, det är inte Brakved, de växer helt annorlunda. Det där är någon trädgårdsbuske, det är inget som växer vilt här i norden. Med tanke på hur extremt starkt den skjuter skott har den förmodligen blivit nedsågad förut, och har nu ett utvecklat rotsystem att pumpa upp näring från jorden med. Och det samma händer igen om man kapar den, den kommer absolut inte att dö av det.
Nu har jag funderat en vecka och undrar om det inte kan vara äppleträd? De kan se ganska olika ut beroende på sort och de ser helt olika ut på unga, virila skott som de där och på ett gammalt, uppväxt träd. Det är min bästa gissning, en äppelplanta som växt upp från någon kärna som hamnat där
Emma har identifierat den korrekt, det är brakved Frangula alnus. Detta är den förvildade arten som sprids via fåglar som äter bären, den är vanlig i hela vårt land.
Brakved - SVA
Det finns snygga trädgårdsvarianter av brakved bl. a. Frangula alnus `Fine Line´ som jag odlat i många år i trädgården.
Om du vill göra en kontroll på att det verkligen är brakved så kan du skrapa bort barken på en stam, splintveden har en gulaktig nyans medan kärnan är rödaktig.
Klipper du ner den slår det upp en kvast av nya skott, du måste alltså gräva bort rötterna
Brakved - SVA
Det finns snygga trädgårdsvarianter av brakved bl. a. Frangula alnus `Fine Line´ som jag odlat i många år i trädgården.
Om du vill göra en kontroll på att det verkligen är brakved så kan du skrapa bort barken på en stam, splintveden har en gulaktig nyans medan kärnan är rödaktig.
Klipper du ner den slår det upp en kvast av nya skott, du måste alltså gräva bort rötterna
Redigerat:
Brakveds löv har slät kant, inte tandad som de där. Vidare är barken mörkt grå, nästan svart, med tydliga vita fläckar. Visserligen rödbruna på färska skott, men ändå med tydliga vita fläckar. Sedan de mera subtila skillnaderna som att brakveds löv inte har den där röda tonen i den gröna färgen när löven slår ut, de går mer åt det turkosa hållet. Sedan sitter inte löven fördelade på kvistarna på samma vis som på bilderna här. Dessutom ser man på sista bilden hur nya löv är på väg ut i änden av en kvist och det ser mer ut som något ur Rosaseae än Brakved.
Du har rätt att juvenila blad kan ha ett avvikande utseende men jag tycker inte att det liknar äppelträd. Inte heller tycker jag att bladen på bilden har en tandad kant.
Det vore ju kul att få veta vad det är så jag föreslår TS att skicka in tydliga bilder av busken hit;
https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html
Det vore ju kul att få veta vad det är så jag föreslår TS att skicka in tydliga bilder av busken hit;
https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html
Jag medger gärna att det inte är något klockrent äpple men det är närmare än Brakved i alla fall. De tandade lövkanterna syns om man förstorar bilderna lite. Om det inte är någon apel tror jag ändå det är i rosfamiljen.