16 492 läst ·
9 svar
16k läst
9 svar
När knäcks en limträbalk?
Nu sitter limträbalkarna på plats till taket över altanen. Ser mycket starkt och fint ut.
Men jag blir nyfiken, vilken belastning klarar en limträbalk egentligen?
När knäcks den (eller blir nedböjd till oigenkännlighet)?
Exempelvis en balk 115x225 vid en spännvidd på 3m och ett tryck mitt på?
Nån som vet?
Men jag blir nyfiken, vilken belastning klarar en limträbalk egentligen?
När knäcks den (eller blir nedböjd till oigenkännlighet)?
Exempelvis en balk 115x225 vid en spännvidd på 3m och ett tryck mitt på?
Nån som vet?
21.83 kN/m.
Jag förstår inte riktigt, betyder det att en limträbalk (115x225) som är en meter lång klarar en belastning jämt fördelad som motsvarar cirka 2100kg?
Och en som är två meter 4200kg?? Men håller inte en längre balk sämre?
Kollade på träguiden.se, men hittade inte riktigt rätt.
Jag förstår inte riktigt, betyder det att en limträbalk (115x225) som är en meter lång klarar en belastning jämt fördelad som motsvarar cirka 2100kg?
Och en som är två meter 4200kg?? Men håller inte en längre balk sämre?
Kollade på träguiden.se, men hittade inte riktigt rätt.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=736&contextPage=1458Melkerman skrev:
Du har helt rätt, detta värde som sdrlnd angav är ingen tillåten last, utan ett dimensioneringsvärde.
(Och har enheten kNm, inte kN/m)
Jag tror det är maximalt böjmoment. (någon som har bättre koll får gärna rätta mig)
Och sen räknar man väl ut vilken last det motsvarar.
Eller vanligtvis utgår man från lasterna och geometrin, då det är det som är känt innan.
Sen räknar man fram erfoderligt böjmoment och upplagskrafter och annat och slutligen väljs en balk som möter alla krav.
se:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=816&contextPage=185
Hej! Precis som ni säger så är det värdet som ja angav ett dimmensionerande väde och ingen faktisk maxlast. Såg att jag skrevit fel på knm, my bad!
Angående om det är en punktlast eller inte så har balken oavsett lasttyp en maximal last. genom att lasten är utbredd på flera punkter än en så är risken för knäckning mindre. Även andra faktorer såsom vippning, moment i infästningar osv. påverkar hur balken kan belastas.
När man räknar på hur mycket balken tål så placerar man lasten där den är som värst, altså i mitten på din balk (L/2).
Angående om det är en punktlast eller inte så har balken oavsett lasttyp en maximal last. genom att lasten är utbredd på flera punkter än en så är risken för knäckning mindre. Även andra faktorer såsom vippning, moment i infästningar osv. påverkar hur balken kan belastas.
När man räknar på hur mycket balken tål så placerar man lasten där den är som värst, altså i mitten på din balk (L/2).
Klicka här för att svara