3 887 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Nackdelar med hålradsstyrskena till sågning?
Jag skulle behöva en styrskena till sänksågen (makita) och tänkte satsa på en festool skena eftersom dom har ett större utbud av tillbehör och som jag förstått det är inte alla tillbehör kompatibla med makitas skenor.
Som rubriken antyder funderar jag på om det, förutom priset, finns några nackdelar med att köpa en skena med hålradssystem även om den huvudsakligen kommer att användas för sågning. Min tanke är att prisskillnaden på en med och utan hålrad är så pass liten att det den dagen jag vill ha en med hålrad blir det betydligt dyrare att köpa en till. Jag har läst på forumet om olika hemmagjorda lösningar för hålradssystem, men alla kräver fortfarande att man har en exakt mall. Så har jag missat något Finns det någon anledning för mig att inte köpa en hålradsskena även om jag mest ska såga?
Jag har redan en OF1010 och ett par framtida projekt där jag kan se att hålrader kan bli aktuellt, men idag är det främst en sågskena jag behöver.
Jag är tacksam för synpunkter på det här. Tänker jag helt fel?
Som rubriken antyder funderar jag på om det, förutom priset, finns några nackdelar med att köpa en skena med hålradssystem även om den huvudsakligen kommer att användas för sågning. Min tanke är att prisskillnaden på en med och utan hålrad är så pass liten att det den dagen jag vill ha en med hålrad blir det betydligt dyrare att köpa en till. Jag har läst på forumet om olika hemmagjorda lösningar för hålradssystem, men alla kräver fortfarande att man har en exakt mall. Så har jag missat något Finns det någon anledning för mig att inte köpa en hålradsskena även om jag mest ska såga?
Jag har redan en OF1010 och ett par framtida projekt där jag kan se att hålrader kan bli aktuellt, men idag är det främst en sågskena jag behöver.
Jag är tacksam för synpunkter på det här. Tänker jag helt fel?
Det uppenbara är ju att hålradskenan bara finns i märkliga längder. Jag har en 1400-skena som är specialborrad, och den skenan är användbar till att kapa skivmaterial med, något som den kortare hålradskenan inte räcker till.
Jag tror mig ha kommit fram till att den finns i längderna 1080, 1400 och den något udda 2424mm. Men det tycks variera lite beroende på var man tittar. För min del står valet mellan en borrad eller en oborrad 1400. Prisskillanden är ca 200kr.
Det verkar ju inte som det skulle vara några problem att köra sågen på hålradsskenan då. Då får det nog bli en sån. Tror den kan komma till nytta.krijo1 skrev:
Tack för all input.
Jag köpte en 1400 lr32 skena förra veckan, så den finns.
Och som jag förstår på festools hemsida så finns 1400 och 2424 som hålradskena, men min säljare sa att det fanns andra mått också (vilka mått vet jag dock inte) då han levererat en sådan någon dag tidigare
EDIT
Såg denna på blocket
http://www.blocket.se/stockholm/Festool_sagrals_FS1400_37120981.htm?ca=6&w=3
Och som jag förstår på festools hemsida så finns 1400 och 2424 som hålradskena, men min säljare sa att det fanns andra mått också (vilka mått vet jag dock inte) då han levererat en sådan någon dag tidigare
EDIT
Såg denna på blocket
http://www.blocket.se/stockholm/Festool_sagrals_FS1400_37120981.htm?ca=6&w=3
Redigerat:
Klicka här för att svara