nikasp
Jag/vi har hittat ett klart intressant hus i Stockholm, Haninge, som dock har enskilt vatten och avlopp. Är det något som kan vara jobbigt att sköta eller är det bara att hoppas att strömmen inte går (=inget vatten) och boka in tömning 2-3 ggr per år och se glad ut? Några synpunkter kontra kommunalt VA?

Finns det förresten risk att man kan tvångsanslutas till dyr kostnad till kommunalt VA om det dras in i området?

Från annonsen:

"Vatten/avlopp:
Enskilt vatten och avlopp året om med egen borrad brumm (36m). Avlopp med 2 kammarbrunn med infiltrationsaläggning och septiktank på 3m3. Töms 3 ggr per år."

Ja, man kan tvångsanslutas till kommunalt VA. Nackdelar med eget VA kan vara dålig vattenkvalitet. Det behöver inte vara det, det kan t.o.m. vara bättre än kommunalt. Är avloppsanläggningen gammal kan den fungera dåligt och då måste den åtgärdas.
Men jag tycker inte man ska avskräckas för att det är eget VA, många i Sverige har det och det fungerar. Även jag har eget VA.

Jag tror att kostnadsmässigt går det på ett ut med kommunalt. Dey som skiljer är vattenkvalitén (som kan vara bättre eller sämmre) Att man kan tvingas byta till kommunalt samt att det är lite jobb med det.

Ska du köpa hus med enskilt så kolla med miljökontoret att det är godkänt, samt gör en vvs besiktning inninan köp. (fast det har jag lärt mig att man alltid ska göra..)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.