Jag behöver dra om kallvattenstammen i huset, från vattenmätaren till pannrummet.

Det är totalt 4 meter rör och på vägen finns 3 st 90-graders böjar. Dimensionen är 22 mm.

Finns det någon nackdel att använda vinklade klämringskopplingar, jämfört med att göra ”riktiga” 90-graders böjar? Kan det bli sämre flöde med skarpa hörn?

Att bocka rör känns som en konstform med viss inlärningströskel, så att kapa rör och skruva ihop dem igen känns som en lättare väg att gå…

kulle
skillnaden är försumbar, kör du på med vinkelkopplingar.

• Gilla
llelundberg
  • Laddar…
T
När det är så grova rör så är det nog lite svårare för en amatör, eller iaf dyrare att köpa en rörbockare. Annars skulle jag säga (som amatör) att det är ganska lätt att bocka, har dock inte bockat 22 mm.

T TechChad skrev:
När det är så grova rör så är det nog lite svårare för en amatör, eller iaf dyrare att köpa en rörbockare. Annars skulle jag säga (som amatör) att det är ganska lätt att bocka, har dock inte bockat 22 mm.
Tack! Jag hade gärna testat att bocka, hade Biltema haft en rörbock för 22 mm hade jag redan köpt den.. :)

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
llelundberg llelundberg skrev:
Tack! Jag hade gärna testat att bocka, hade Biltema haft en rörbock för 22 mm hade jag redan köpt den.. :)
Det finns en rörkrökare med hydraulpress som klarar 22 mm på Biltema.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.