Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
De undersökningar som har gjorts med anonymiserade ansökningar har inte lett till att korta listan är fördelad på samma sätt som ansökningarna. Det är t.ex. välkänt att kvinnor i högre grad söker jobb där de uppfyller nästan alla av kraven medan män söker jobb där de uppfyller en mindre del, vilket verkar ha att göra med skillnaden i graden av självförtroende, som beror på uppfostran och bemötande under uppväxten.
En viktig merit för de flesta något kvalificerade jobb är ju att ha självförtroende eller åtminstone kunna agera professionellt som om man har självförtroende. Det kanske är den viktigaste meriten av dem alla, både för företagets/organisationens välstånd och för den egna karriären. En person som kan sitta stilla och samtidigt tala begripligt och sammanhängande är en väldigt mäktig person. (Parafraserar Jan Guillou, inget fan men han har rätt i just detta.)

Det är således förödande om det skulle finnas en "toxisk femininet" där kvinnor fostras till dåligt självförtroende och som håller tillbaka kvinnogruppen. Jag känner igen detta från forskningssvängen, kvinnor som grupp (ej individer!) skriver för försiktigt, söker för få anslag och fokuserar för mycket på den omedelbara institutionsmiljöns sociala spel och rättvisefrågor för att gynna dem i karriären. (Men jag tycker mig se en förändring från 70-talisterna och framåt i Sverige och även i Europa är det kvinnor som universiteten vill anställa just nu. Grattis till 80/90-talistkvinnorna!)

• Gilla
Jumos och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En viktig merit för de flesta något kvalificerade jobb är ju att ha självförtroende eller åtminstone kunna agera professionellt som om man har självförtroende.
Det är ju lite skillnad på att i ett jobb som man klarar av agera med "pondus" resp. våga söka jobb där det radas upp 10 krav och man bara uppfyller 3 av dem.

Det är således förödande om det skulle finnas en "toxisk femininet" där kvinnor fostras till dåligt självförtroende och som håller tillbaka kvinnogruppen.
Traditionellt så uppfostrades ju kvinnor att vänta på sin tur och låta andra gå först, vilket just ger dåligt självförtroende (eftersom det visar att andra är viktigare) medan pojkar mycket fortare fick uppmärksamhet av föräldrar och av lärarna i skolan, vilket gjorde att de förstod att de var viktiga personer med intressanta saker att säga, dvs. gott självförtroende.

Men hur flickor bemöts har ändrats med tiden och det är ju nu ett par årtionden sen som för- och grundskolelärarna fick upp ögonen för hur de särbehandlade barnen så förhoppningsvis har det blivit bättre.

• Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
N nybyggarn3 skrev:
Frågan är väl om bilprovningen bar sina egna kostnader på gamla goda tiden eller om den delvis var skattefinansierad? Om det senare var fallet måste man väl ändå tycka att det blev bättre när bilägarna fick stå för hela kostnaden. Annars kan man ju fundera på varför den fria konkurrensen inte fungerar bättre.
Det säger sig själv att priset på tjänsten behöver gå upp när 4-5 aktörer ska dela på samma kundstock.
Precis som att de börjar erbjuda olika onödiga extratjänster vid sidan av huvudfunktionen.

Drivkraften är ju inte erbjuda en så billig bilbesiktning som möjligt, utan att gå med vinst och växa.

• Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det säger sig själv att priset på tjänsten behöver gå upp när 4-5 aktörer ska dela på samma kundstock.
Precis som att de börjar erbjuda olika onödiga extratjänster vid sidan av huvudfunktionen.

Drivkraften är ju inte erbjuda en så billig bilbesiktning som möjligt, utan att gå med vinst och växa.
Nu är jag ingen expert men gissar att det inte är så förespråkarna av privatisering tänker att konkurrensen ska fungera. Finns ju inget som säger hur många aktörer som ska finnas.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:

Du sov under lektionen när läraren pratade marknadsekonomi och konkurrens?

• Gilla
AkutLumbago
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju lite skillnad på att i ett jobb som man klarar av agera med "pondus" resp. våga söka jobb där det radas upp 10 krav och man bara uppfyller 3 av dem.
Jag tror på populationsnivå att det är samma sak. På individnivå kan det naturligtvis variera. Klarar en population inte ens av att hantera dåligt självförtroende när den söker jobb så kommer den heller inte att göra det på arbetsplatsen över tid. Sen kräver ju inte alla jobb självförtroende av den typen. Men de flesta som har en karriärväg gör det och det är nog ofta den viktigaste egenskapen/färdigheten då.

(En del av detta har ju att göra med karaktärsdraget agreeableness (vad säger man på svenska?) där kvinnor ligger högre och män lägre som grupper betraktade.)

BirgitS BirgitS skrev:
Traditionellt så uppfostrades ju kvinnor att vänta på sin tur och låta andra gå först, vilket just ger dåligt självförtroende (eftersom det visar att andra är viktigare) medan pojkar mycket fortare fick uppmärksamhet av föräldrar och av lärarna i skolan, vilket gjorde att de förstod att de var viktiga personer med intressanta saker att säga, dvs. gott självförtroende.

Men hur flickor bemöts har ändrats med tiden och det är ju nu ett par årtionden sen som för- och grundskolelärarna fick upp ögonen för hur de särbehandlade barnen så förhoppningsvis har det blivit bättre.
Ingen idé att ge sig in i en diskussion om vad som är orsaken, det blir bara gissningar. Generellt tror jag eliten i vårt samhälle (den talande klassen) underskattar den biologiska komponenten i dessa frågor. Inte minst eftersom det är naturvetenskapligt helt ointresserade och därmed okunniga humanister som forskar på dessa frågor. Men så är jag ju biolog också...

BirgitS
Jag tror på populationsnivå att det är samma sak. På individnivå kan det naturligtvis variera. Klarar en population inte ens av att hantera dåligt självförtroende när den söker jobb så kommer den heller inte att göra det på arbetsplatsen över tid.
Eller har så har det att göra med upplevelsen av en kravlista, att vissa anser att det är just nödvändiga krav medan andra tar det med en klackspark och tänker att det går nog bra ändå. Jag hade själv svårt att komma bort från tanken på nödvändiga krav men jag har ju haft gott självförtroende på mina jobb.

(En del av detta har ju att göra med karaktärsdraget agreeableness (vad säger man på svenska?) där kvinnor ligger högre och män lägre som grupper betraktade.)
förmåga att komma överens?

underskattar den biologiska komponenten i dessa frågor.
Det är en blockfråga. Högern har länge accepterat att arvsmassa har stor inverkan medans vänstern på senare år har tvingats krypa till korset i frågan

• Gilla
AkutLumbago
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Eller har så har det att göra med upplevelsen av en kravlista, att vissa anser att det är just nödvändiga krav medan andra tar det med en klackspark och tänker att det går nog bra ändå. Jag hade själv svårt att komma bort från tanken på nödvändiga krav men jag har ju haft gott självförtroende på mina jobb.
Visst finns det en kulturell komponent. T ex vad ordet "deadline" betyder i olika sammanhang. Men i grund och botten kommer en population som där individerna fokuserar på egen framgång i konkurrensen och bryr sig mindre om rättvisa och att följa regler strikt att avancera snabbare i karriären.

Funderar man lite på vad pojkars lekar typiskt sett handlar om så är det just detta: Hierarkispel med ett regelverk där individerna regelbundet försöker spela lite fult men ändå i det övergripande erkänner regelverket. Välj, fotboll, leka krig, dataspel o s v. Typiskt pojkkodadade lekar med denna utgångspunkt. Företag och organisationer har ofta samma upplägg.

Flickkodade lekar tycks ha ett annorlunda upplägg.

(Jag vill inte ge mig in i en diskussion om dina personliga upplevelser. Du vet mycket bättre än jag vad du har upplevt och hur du tolkar det.)

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Big five

[länk]
Att det krävdes en jäkla Jordan B Peterson att populärisera denna kunskap i Sverige är ett underbetyg om något för den talande klassen och vårt skolsystem. Men det är klart, det är långsamma och konservativa system som inte gärna tar till sig nu kunskap.

Ungefär de senaste tio åren har väl skolan lyckats ta till sig 60-talets konstruktivistiska pedagogik.

• Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
De undersökningar som har gjorts med anonymiserade ansökningar har inte lett till att korta listan är fördelad på samma sätt som ansökningarna. Det är t.ex. välkänt att kvinnor i högre grad söker jobb där de uppfyller nästan alla av kraven medan män söker jobb där de uppfyller en mindre del, vilket verkar ha att göra med skillnaden i graden av självförtroende, som beror på uppfostran och bemötande under uppväxten.
Någon sån undersökning har har inte hört talas om. Med tanke på att jag var den som gjorde gallringen så är jag säker på min sak. Teori och praktik är inte samma sak.

• Gilla
AkutLumbago
  • Laddar…
BirgitS
Funderar man lite på vad pojkars lekar typiskt sett handlar om så är det just detta: Hierarkispel med ett regelverk där individerna regelbundet försöker spela lite fult men ändå i det övergripande erkänner regelverket. Välj, fotboll, leka krig, dataspel o s v. Typiskt pojkkodadade lekar med denna utgångspunkt. Företag och organisationer har ofta samma
upplägg.

Flickkodade lekar tycks ha ett annorlunda upplägg.
Absolut är det så, jag tänkte själv på det att pojklekarna i 6-årsåldern direkt avspeglade hur företag och organisationer är uppbyggda. Flickor samarbetar på ett annat sätt och det gäller att hela tiden att vara överens och göra saker tillsammans. När pojkarna kom till fritids så sa personalen din kompis är i det rummet och leker men när flickorna kom så var det i stället du kan sitta och rita med mig så kan vi prata.

När mina syskon fick barn kring 10 år efter mig och då vid en tidpunkt där det hade börjat skrivas en hel del om hur dagis- och skolpersonal bemötte och hanterade barn beroende på kön så märkte jag ju så väldigt tydligt hur olika föräldrarna var mot sina småbarn. Mamman till en flicka var så stolt över hur hon och flickan lekte med bilar, men det var ju på ett helt annat sätt än med pojkar. De behandlade bilen som en boll som skulle rullas mellan dem medan pojkar uppmuntras att leka självständigt med bilar (låtsas att det där är en gata som du kör bilen på). Samma sak med Lego, samarbete resp. självständigt bygge.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Big five

[länk]
På 80-talet var det sex personlighetstyper man pratade om.

Nåja, det översätts med tillmötesgående i svenska Wikipedia. Och det är ju något som flickor uppmuntras till redan i späd ålder (gäller även flickor som är i 20-årsåldern idag).
Det är en blockfråga. Högern har länge accepterat att arvsmassa har stor inverkan medans vänstern på senare år har tvingats krypa till korset i frågan
Nåja, det svänger med årtiondena lite fram och tillbaka i forskningsvärlden. Så vitt jag kan minnas är det aldrig någon som påstått att generna skulle vara betydelselösa. Men generna skiljer sig väldigt lite åt mellan kvinnor och män. Det är ju mest att män bara har en uppsättning av vissa gener.

• Gilla
Elektra
  • Laddar…
Att det krävdes en jäkla Jordan B Peterson att populärisera denna kunskap i Sverige är ett underbetyg om något för den talande klassen och vårt skolsystem. Men det är klart, det är långsamma och konservativa system som inte gärna tar till sig nu kunskap.

Ungefär de senaste tio åren har väl skolan lyckats ta till sig 60-talets konstruktivistiska pedagogik.
David Eberhard pratade väl om big Five innan Petersen blev stor i Sverige. Det är inte så konstigt skolan inte pratat om detta då det går emot tron på de som suttit nästan oavbrutet senaste 100 åren. Det är samma anledning varför skolan fokuserade på nazisternas brott mot mänskligheten och nästan ingenting om soviets brott mot mänskligheten.

Lite anekdotiskt men min pappa träffade en gubbe som suttit i Gulag, han hade försökt få komma ut och prata om sina upplevelser i svenska skolor men ingen vill ha honom. När jag gick i grundskolan var det två olika tillfällen när personer som suttit i nazi-läger kom ut och berättade om sina upplevelser. Lite märkligt om du frågar mig.

• Gilla
AkutLumbago och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.