Rörinstallation i källare med läckande rör och vattenfiltreringssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörinstallation i källare med läckage, inbegripet koppar- och plastledningar mot blå vägg och tegelgolv.
Skapa konto

Tjena!

Helt ny på det här med hus så jag behöver verkligen hjälp!

lite info först:

trekammarbrunn med infiltrationsbädd och minireningsverk, egen brunn med hydrofor.

tog över huset från ett äldre par 80+. Mannen var fd byggmästare men har fuskat mycket med huset har jag märkt med tiden…

i alla fall, fick gjort sedvanlig slamtömning häromdagen och efter det är det ett rör i källaren där allt vatten läcker ut vid spolning av toalett, vask i kök etc. Bara rakt ut!

detta är ju ett gigantiskt problem, så jag behöver hjälp med att:

1. identifiera vad det är för rör och vad det har för funktion

2. få det att sluta läcka vatten ur det xD

VÄLDIGT tacksam för tips och råd! Extra virtuella kramar för snabba svar ;)

ps. Tänk på att jag är total nybörjare så förklara gärna som om det vore till ett barn

Det med den vita "hatten"?
Min gissning är att det är en luftning och att det kommer en stam uppifrån till vänster om bild, man har kommit åt det någon gång, säkert lutat utåt från början men lutar nu åt höger så det är fullt med vatten och varje gång du spolar fyller det på och over kanten.
Går det isf att tömma röret åt vänster och byta vakumventilen.
Har du tur är det allt

• Gilla
bigpete985 och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Rakt ut? Så du får bajs och köksgojs rakt ut på källargolvet? Peka på bilden var för det är inte uppenbart.

Sen behöver du chilla lite för ditt mentala välmåendes skull. Detta är inte ett "gigantiskt problem" som husägare. Sagt i all välmening.

• Gilla
bigpete985
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Rakt ut? Så du får bajs och köksgojs rakt ut på källargolvet? Peka på bilden var för det är inte uppenbart.

hej!

som Svanteman sade; röret med den vita ”hatten” på. Det är dock bara vatten som kommer ut; ingen avföring, inget papper osv. Det sitter heller ingen ventil under hatten utan röret är helt öppet.

Hydroforen står precis framför så det är svårt att komma åt för att ta ordentliga bilder, och det finns inte plats för en hink el liknande att tömma ur röret i xD

Düsseldorff
Jobba lite med vakuumventilen och se om du får ordning på den. Kan ha fastnat pga tryckförändringar vid sugningen. Annars får du köpa ny, inga jättepengar.

• Gilla
bigpete985
  • Laddar…
Håller med svanteman men vill försöka tipsa lite mer. Jag gissar att vattenledningen som sitter fast i kranen som går till disk eller tvättmaskin tvingar ner röret med avluftning, den med vit hatt. Prova med att sätta en typ träkloss eller liknande mellan kopparröret och det grå avloppsröret för att få fall åt rätt håll( åt vänster ska det luta) Eventuellt måste du vrida på vattenanslutningen för att få upp avloppsröret. Stäng av vattnet på kranen lossa vattenslangen ( kan komma lite vatten) vrid, skruva åt och sätt på vattnet igen. Sen kan du höja avloppsröret. Du kan även ta bort den vita toppen på avloppsröret och spola rent, kan lukta urk på riktigt när du tagit bort den!! Sätt dit igen och prova avloppet igen!! Lycka till!!

• Gilla
bigpete985
  • Laddar…
Jag tömde röret och ändrade lutningen. Jag lyckades komma åt o kika bakom hydroforen och där låg en hemmagjord ventil som gubben gjort Den måste ha trillat av när slamtömningen blev gjord. Den var av metall och rostig, så det blev lite 5-56 och stålborste för att få bort det värsta, och sedan satte jag tillbaka den. Allt verkar fungera igen!

ska ta och ordna en ordentlig ventil istället för gubbens ”hemmapul”.

jag tackar och bockar sä hemskt mycket för råden!

om ni vill kan jag lägga upp en bild på den hemmagjorda ventilen. Den är inte vacker

Düsseldorff
Ja bild tack!

• Gilla
bigpete985
  • Laddar…
Så tjusigt, hahaha! En hand med tatueringar håller en gammal och smutsig kranöverdel över en handfat.
Skapa konto
Hand som håller en fläckig och smutsig vattenavstängningsknapp över en diskho.
Skapa konto
Hand håller en bränd elkontakt framför en tvättställsblandare.
Skapa konto

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Det var mig en fiffig gubbe! Hoppas man är sådär uppfinningsrik själv på ålderns höst!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.