Hus byggt 2004, spånskiva i taket, vitmålat, har fått dessa konstiga fläckar i taket (se bild).
Ingen fukt på vinden ovanför, och fläckarna är inte blöta, bara blanka, lite feta kanske, och jag har sett små svarta prickar, 3-4 st i fläckarna, trodde det var nån typ av insekt först... Inga bubblor i färgen. Har dessa på 2-3 ställen i huset, jag lyckades tvätta bort dom en gång, men dom kom tillbaka, vad kan detta vara?
Ingen fukt på vinden ovanför, och fläckarna är inte blöta, bara blanka, lite feta kanske, och jag har sett små svarta prickar, 3-4 st i fläckarna, trodde det var nån typ av insekt först... Inga bubblor i färgen. Har dessa på 2-3 ställen i huset, jag lyckades tvätta bort dom en gång, men dom kom tillbaka, vad kan detta vara?
Vet inte hur stora fläckarna är genom att kolla på bilden. Men det är kanske någon hantverkare som tagit i gipsen med oljiga/fettiga fingrar som sedan tagit sig igenom takfärgen. Eller kanske något har läckt ut på gipstraven innan skivorna monterades.
Har varit med om detta tidigare. Blir ungefär samma symptom om någon har skrivit på gipsen med sprit/tuschpenna innan målning.
Har varit med om detta tidigare. Blir ungefär samma symptom om någon har skrivit på gipsen med sprit/tuschpenna innan målning.
Tror inte nån har sprutat nässpray där då fläcken sitter på ett konstigt ställe, samt det är många små runda fläckar på ett ställe, och dom verkar krypa fram med tiden. Tror mer på nån typ av fett som fanns på skivan innan målning då. Skall slipa ner och måla om så får jag se om det hjälper.
Finns det något man kan göra för att ta bort dessa fläckar, UTAN att måla? Har samma problem, jag ser dem bara genom vissa vinklar i rummet, men..man vet ju att de är där.
Hade gärna sett att jag slapp måla om hela vardagsrumstaket
Hade gärna sett att jag slapp måla om hela vardagsrumstaket
morsan skrev:
De här var ju helt sjukt!! Har dragit igång värsta processen med hantverkare då jag trodde de var kondensproblem eller vattenläcka, men som en sista grej bildsökte jag på google, och hamnade här! Jag har använt en uppsjö av nässprayer (snoreeze, olje spray, nässpray) de senate för att testa mot snarkning 🤣 Hade inte en tanke på att de kunde va de! Sjukt skönt att få svar, men teist med oljefläckar…morsan skrev:
Klicka här för att svara