25 736 läst ·
8 svar
26k läst
8 svar
Myror inomhus på vintern
Vad kan det bero på?
De senaste dagarna har vi hittat kanske 20 små svarta myror per dag i vardagsrummet, köket och hallen på nedervåningen. Detta i ett nybyggt hus (1 år) och mitt i vintern.
De borde ligga i dvala nu, så man börjar ju fundera på om de bor i väggen/under golvet. Det verkar som om de ofta kommer ut under tröskeln mellan hallen och vardagsrummet, dvs intill den bärande väggen i mitten av huset.
Vad gör man?
TeWa
De senaste dagarna har vi hittat kanske 20 små svarta myror per dag i vardagsrummet, köket och hallen på nedervåningen. Detta i ett nybyggt hus (1 år) och mitt i vintern.
De borde ligga i dvala nu, så man börjar ju fundera på om de bor i väggen/under golvet. Det verkar som om de ofta kommer ut under tröskeln mellan hallen och vardagsrummet, dvs intill den bärande väggen i mitten av huset.
Vad gör man?
TeWa
Kontakta ditt försäkringsbolag så ordnar de myrdosor. De fungerar så att myrorna lockas till ämnet, tar med sig detta till boet och alla myror dör. Myrorna lockas till matrester, brödsmulor, frukt, utspilld saft och dylikt. Se till att torka rent överallt där mat äts och lagas.
Tack för svaret.
Jo, självklart ska vi försöka bli av med myrorna. Myrdosor låter som ett bra förslag, man vill ju inte sprida ut myrr hur som helst när man har barn i huset.
En sak vi funderar på är hur det kan komma sig att vi har myror nu, mitt i vintern, det känns som fel årstid. Ska man fundera på något mer?
TeWa
Jo, självklart ska vi försöka bli av med myrorna. Myrdosor låter som ett bra förslag, man vill ju inte sprida ut myrr hur som helst när man har barn i huset.
En sak vi funderar på är hur det kan komma sig att vi har myror nu, mitt i vintern, det känns som fel årstid. Ska man fundera på något mer?
TeWa
De första två vintrarna i nya huset råkade vi ut för myrvandringar av små svarta myror under en viss tidpunkt på vintern. Jag minns inte exakt när det var, men det höll på någon vecka, sedan slutade det, tills det kom tillbaka nästa vinter. De gick som längs en planerad väg över vardagsrummet.
Vi gjorde inget annat än att döda myrorna vi såg, men nu är de borta.
Vi gjorde inget annat än att döda myrorna vi såg, men nu är de borta.
Jag har samma erfarenhet som "ordain" (dock inte vintertid). Om man konsekvent dödar alla myror som kommer in så tröttnar de snart.
Det vore roligt om någon insektskunnig kunde berätta varför inte myrorna ligger och sover som de borde vid denna tid på året! Det är ju dessutom en ovanligt kall vinter.
Det vore roligt om någon insektskunnig kunde berätta varför inte myrorna ligger och sover som de borde vid denna tid på året! Det är ju dessutom en ovanligt kall vinter.
Jag fick faktiskt höra en teori idag.
Eftersom det är så kallt skulle det kunna vara så att tjälen börjar nå myrorna där de ligger i sin dvala och de ger sig då ut för att söka ny boplats.
Men om teorin stämmer eller inte vet jag inte.....
Vi måste nog i alla fall skaffa myrdosor eller liknande, för igår dammsög jag upp klart fler än 100 myror, mest i hallen. Inte så kul när de är överallt :O
TeWa
Eftersom det är så kallt skulle det kunna vara så att tjälen börjar nå myrorna där de ligger i sin dvala och de ger sig då ut för att söka ny boplats.
Men om teorin stämmer eller inte vet jag inte.....
Vi måste nog i alla fall skaffa myrdosor eller liknande, för igår dammsög jag upp klart fler än 100 myror, mest i hallen. Inte så kul när de är överallt :O
TeWa
Vi har haft myror också. Det här är andra vintern i huset och det är första gången vi har haft myror inne på vinter. Det var några inne i sommras + nu när jag såg dem (3-5 om dagen) så trodde jag det var veden som drog in dem men det var det inte. Jag har en vägg öppen där det kommer in ström,bredband etc. Det verkar som att vår betongplatta inte är helt tät runt dessa rör utan ett är där som de kryper upp. Jag köpte myrdosa på jula och har inte sett en myra sedan dess. Ska blanda lite flytspackel och hälla ned så det blir tätt. Antagligen så bor de under plattan, lär vara varmt och skönt där för dem...
Kan det vara nåt liknande för er?
Kan det
Kan det vara nåt liknande för er?
Kan det
Klicka här för att svara