29 724 läst ·
76 svar
30k läst
76 svar
Myror inne, slita upp golvet eller foga?
För min del har inte Anticimex lyckats bättre. De får inte bekämpa myror utomhus och de använder inga starkare medel än vad jag själv kan köpa på stan. Så rätt meningslöst det också kan jag känna, även om det är "gratis".P PetAlien skrev:
Hos mig kom de med gasmask och körde ett medel som var så starkt att små barn och gravid inte fick vistas i huset på 24 h och vuxna inte inom 1 h så ventialtionen fick verka. Dock ska man vara medveten om att det håller myrorna borta från huset hela säsogen men nästa år kommer de tillbaka igen. Har man rejäla besvär inne så fungerar detta bra enl. min erfarenhet för den säsongen, men vill man lösa problemet permanent så är det myrdosor med bete som gäller. Jag har testat massor och de enda som verkar ge effekt är de blåa man får hemskickade från Anticimex. De man köper på Jula är ett skämt, de går inte ens in i dem om man ställer den rakt i deras väg (är i a f min erfarenhet)C cpalm skrev:
De blå dosorna (Maxforce Quantum) funkar lika dåligt för mig tyvärr på de myror som ställer till problem. Bara någon enstaka myra som hittar in i dosan, mer eller mindre av misstag känns det somA andr-eri skrev:
För oss är problemet att de bygger upp stackar mot ett par väggar, så det räcker tyvärr inte med att hålla dem ute från huset. Det känns dessutom lite scary att spruta så starka gifter. Och om man dessutom måste göra om det varje säsong...
Medlem
· Stockholm
· 1 028 inlägg
Mygranulat. Inte myrrpulver. Dödar hela bon på dagar. Häll ned i springorna under golvet. Räcker med ganska lite faktiskt.
Hej, intressant det du nämnde om fästingar. Gissar att det i så fall gäller om det är denna vanliga typen av myra som ser ut så här:M MrDizzy skrev:Dock är myror inte bara ohyra, de kan vara nytto insekter med.
Det har konstaterats att innom 10m radie från en myrstack så finns det inga fästingar.
och innom 10-20m så är det markant mindre fästingar.
Så .... har man en myrstack i hörnet av sin gräsmatta, lagomt långt borta från sitt hus.
Skulle jag nog ta till knepet som tipsades ovan, ... att lägga ut ett honungs spår bort från tomten ,samt peta lite på stacken nån gång om sänder på våren så de inte sprider sig.
Sen har man kvar effekten av mindre fästingar och inga myror i huset
https://images.app.goo.gl/dS7oMHHrY63rXhbe7
Det är väl förresten bara den som bygger stackar kan jag tro.
Mvh
Fredrik
Ja du ingen aningF fredand44 skrev:
Sparade tyvärr inte länken till den artikeln
Hittade en annan artikel nu i tidningen Land(som troligen hänvisar till samma studie som den som i den artikeln jag läste):
https://www.land.se/djur-natur/gilla-myrstackar-de-haller-fastingar-i-schack/
Nja, de dosor jag köpt på stan har fungerat förträffligt.A andr-eri skrev:Hos mig kom de med gasmask och körde ett medel som var så starkt att små barn och gravid inte fick vistas i huset på 24 h och vuxna inte inom 1 h så ventialtionen fick verka. Dock ska man vara medveten om att det håller myrorna borta från huset hela säsogen men nästa år kommer de tillbaka igen. Har man rejäla besvär inne så fungerar detta bra enl. min erfarenhet för den säsongen, men vill man lösa problemet permanent så är det myrdosor med bete som gäller. Jag har testat massor och de enda som verkar ge effekt är de blåa man får hemskickade från Anticimex. De man köper på Jula är ett skämt, de går inte ens in i dem om man ställer den rakt i deras väg (är i a f min erfarenhet)
Ett dygn efter jag ställt ut de så är myrinvasionen borta.
Men "mina" myror gick in i de dosorna.
En sak som kan ha betydelse är att jag torkade bort doftspåren efter dosorna.
Och då vet dom inte var dom skall gå. Och hittar dosorna och bär hem det nya bytet.
Är doftspåren kvar så följer dom dessa. Det är ju deras uppdrag.
På så vis kan man nog få myrr att fungera också. Torka bort doftspåren och lägg ut myrr där de slutar.
Myrr på deras bo kan nog också fungera. Man häller ut lite och vattnar lite. Då är det myrr utspritt överallt i deras bo. Och en del myror kan väl då inte låta bli det.
De har deltamethrine i starkare koncentration som inte får säljas i Sverige till konsumenter. Effekten är mer långvarig.C cpalm skrev:
Testa att lägga ut kanel. Det funkade hemma hos oss när vi fick in myror. Har testat detta hos bekanta och där fungerade det också.Nattisch skrev:
Så vi har myror. I massor. Äckliga j***a skogsmyror.
Vi har en stack rätt nära huset som vi håller på att försöka bekämpa men problemet är att de leta sig in i vårat vardagsrum nu.
Har använt kanel, såpa, kokande vatten, funlight och myrr inget verkar ta på dem.
Har fogat igen hål i hörn där jag sett att de kommer in och de kommer in, fler o fler.
Vi har vara bott i huset sedan 29/4 2021 o de som bodde här innan har lagt golv med stora glipor utan att sätta list eller gör någon åtgärd.
Vad ska vi göra?!?! Ska jag slita upp golvet? Eller ska jag foga igen ALLA springor?
Eller har ni andra tips
Bifogar lite bilder på hur de ser ut med golvet
Antingen är dom på jakt efter mat eller så har ni ruttet trä någonstans i fastigheten.Nattisch skrev:
Vi har en stack rätt nära huset som vi håller på att försöka bekämpa men problemet är att de leta sig in i vårat vardagsrum nu.
Har använt kanel, såpa, kokande vatten, funlight och myrr inget verkar ta på dem.
Har fogat igen hål i hörn där jag sett att de kommer in och de kommer in, fler o fler.
Vi har vara bott i huset sedan 29/4 2021 o de som bodde här innan har lagt golv med stora glipor utan att sätta list eller gör någon åtgärd.
Vad ska vi göra?!?! Ska jag slita upp golvet? Eller ska jag foga igen ALLA springor?
Eller har ni andra tips
Köp en stor låda eller använd ert sopkärl och gräv bort hela boet och kör iväg och släng.
På det som är kvar vattnar ni myrr eller yes platinum.
Efter det står ni med vattenslangen i 1h och dränker boet.
Då drar dom vidare sen
Dom flesta villaförsäkringar har en skadedjursförsäkring inbyggd! Bara ringa och boka tid! Kostar inget. Inte på Folksam och Länsförsäkringar iallafall.Nattisch skrev:
Eller har ni andra tips
Såg att någon föreslog att driva ner ett järnspett på hösten i myrstacken. Men det är på vintern när det är frost ute som man skall göra det, för då hinner inte myrorna isolera stacken från spettet och kylan går rakt ner i myrornas boning och fryser ihjäl dem. Jag dock för mig att det är straffbart att utrota myror på detta sätt..