Bakgrund;
Pågående renovering av ett timmerhus.
Hittade två hörn där 3 stockrader har varit angripna av myror eller vatten, så det är delvis skadade. Jag har tagit bort alla löst material så nu är det timmer som kvarstår friskt.
Se bilder längst ned. De 2 första bilderna är ett ytterhörn medan den andra är ett innerhörn (alltså mot en innervägg).
Huset är rakt så inga sättningar i dessa hörn.
Huset är isolerat från utsidan och så ska det förbli, medan invändigt ska jag regla upp ny vägg för dold eldragning.
Huset ska vara åretomboende.
Nu till min fråga;
vad göra med dessa hörn?
Lämna?
Laga på nå vis?
Byta ut hela eller delvis av timmerstockarna?
All input uppskattas!
Pågående renovering av ett timmerhus.
Hittade två hörn där 3 stockrader har varit angripna av myror eller vatten, så det är delvis skadade. Jag har tagit bort alla löst material så nu är det timmer som kvarstår friskt.
Se bilder längst ned. De 2 första bilderna är ett ytterhörn medan den andra är ett innerhörn (alltså mot en innervägg).
Huset är rakt så inga sättningar i dessa hörn.
Huset är isolerat från utsidan och så ska det förbli, medan invändigt ska jag regla upp ny vägg för dold eldragning.
Huset ska vara åretomboende.
Nu till min fråga;
vad göra med dessa hörn?
Lämna?
Laga på nå vis?
Byta ut hela eller delvis av timmerstockarna?
All input uppskattas!
Jag skulle inte krånglat till det så mycket...
Du vill dock säkra knuten.
En vertikal regel på varje sida om knuten och sedan vinkeljärn som låser ihop dem...
Är det möjligt skulle jag satt reglar på "utsidan" som bultats ihop med regeln på insidan.
/ATW
Du vill dock säkra knuten.
En vertikal regel på varje sida om knuten och sedan vinkeljärn som låser ihop dem...
Är det möjligt skulle jag satt reglar på "utsidan" som bultats ihop med regeln på insidan.
/ATW
Tack för förslag, jag hade själv faktiskt tänkt nån sån liknande variant.A ArneTW skrev:
Tycker det ser ut som att själva knuten nästan inte tagit något stryk alls. Det där skulle iallafall inte jag oroa mig för.
Nu börjar det mindre roliga arbetet med att stämma/såga bort friskt trä så att du får plana ytor att fälla in nytt trä.
Nu börjar det mindre roliga arbetet med att stämma/såga bort friskt trä så att du får plana ytor att fälla in nytt trä.
Okej det stämmer nog, det är mycket virke kvar i knutarna. Det kändes aldrig som att de var "lösa" eller typ glapp när jag var där och rensade, och då gick jag ändå på ganska hårt med kofoten.C cpalm skrev:
Det är den hantverksmässiga metod man använder för att reparera denna typ av skador som säkerställer att huset kan stå 100 år till.H hapazard skrev:
Att regla på in eller utsidan är något hittepå och amatörmässigt vilket riskerar att man skapar nya problem och hörnet kollapsar med tiden.
Ja, precis, jag tänker att det på lång sikt kommer att he en viss påverkan på hur hörnet sätter sig, även om det troligen har en rätt marginell betydelse.H hapazard skrev:
Men man vill ju inte ha hålrum i stommen där det kan komma in drag, vatten, möss och liknande oönskade inslag. Och vad är då lämpligare att fylla igen med än trä? Många skulle möla in isolering där, men nja, inte optimalt.
Men framför allt förutsatte jag att TS plan var att ersätta det rötna träet, och att stämma bort det dåliga virket är då tyvärr den lättaste delen av arbetet. Bara så att man har en realistisk bild över hur det går till och inte blir förskräckt av att en del friskt trä måste bort för att kunna passa in nya bitar.
Så är förslaget att jag ska skära ur ett spår i hörnet/knuten för att kunna passa in nytt timmer?C cpalm skrev:Men framför allt förutsatte jag att TS plan var att ersätta det rötna träet, och att stämma bort det dåliga virket är då tyvärr den lättaste delen av arbetet. Bara så att man har en realistisk bild över hur det går till och inte blir förskräckt av att en del friskt trä måste bort för att kunna passa in nya bitar.
Stockarna där det är som värst uppätet är kanske 80x80, vilket också är närmast knuten. Bör jag skära bort en remsa säg 45 djup och sedan fälla in i hörnet, säg så att denna fäster på 5 stockrader?
Eller kan jag bara sätta en stående 220x45 längs hela knuten och bulta fast?
Eller lämna?
Nä, inte blanda liggande och stående timmer. Iallafall inte utan särskild hänsyn till träets rörelser. Tror som sagt inte att du behöver göra några strukturella åtgärder, utan bara "fylla igen hålen". I och med att det inte kommer att synas kan man ju alltid diskutera hur petig man behöver vara, men åtminstone samma fiberriktning och tätt och fint tänker jag.M Marcus_Carlsson skrev:
Det gånger jag sett reparerade knutna timmer har man kapat med t.ex multimaskin inne på friskt trä, och rensat till andra änden där man finner friskt timmer med t.ex stämjärn, multimaskin, överhandsfräs, cirkelsåg eller vad man nu har och finner lämpligt. Samt därefter fällt in nytt regelvirke via skruvlimning t.ex 45*45 i olika längder, för att inte skapa en brytpunkt.
Tidskrävande, men bra blir det.
Så i mitt fall då jag är orolig över knuten, kan jag fälla in detta stående, eller måste de ligga i samma fiberriktning som de befintliga stockarna?ARJU skrev:
Det gånger jag sett reparerade knutna timmer har man kapat med t.ex multimaskin inne på friskt trä, och rensat till andra änden där man finner friskt timmer med t.ex stämjärn, multimaskin, överhandsfräs, cirkelsåg eller vad man nu har och finner lämpligt. Samt därefter fällt in nytt regelvirke via skruvlimning t.ex 45*45 i olika längder, för att inte skapa en brytpunkt.
Spontant i mitt huvud om jag vill hålla ihop knuten så bör jag förankra den med stående infällningar, så att flera stockvarv hjälper hålla ihop den.
Don't fix it if it ain't broken 🙂M Marcus_Carlsson skrev:
Men om du är orolig över hörnets stabilitet skulle jag ta in en timmerman för en bedömning. Ett par bilder förmedlar ju inte hela sanningen. Det du är inne på är lite mer avancerade åtgärder där det finns klar potential att göra bort sig och i värsta fall orsaka mer skada än nytta.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Myror åt upp mitt trästomme
Byggnadsvård -
Myror inne, slita upp golvet eller foga?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Någon har ätit upp rörisolering vid utedel. Hur undvika att detta händer igen?
Värmepumpar -
Se upp med hästmyror !!!
Socialt & Projekt -
Vem har ätit upp min arbetsbänk?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur