patani skrev:
Hej Herger
Får jag fråga denna frågan.
Hur mycket betalade ni för bygg ström efter huset är färdigt.

Oj, vet inte exakt, utan att lusläsa bland våra fakturor, men jag tror det landade på omkring 10000 kr (enligt budget). Ta siffran enbart som en ungefärlig...

Ni som skall bygga tänk er, för lägg inte klinkers i kök .
Det blir hårt att gå och stå på man tillbringar ju en del tid i köket och det sliter på ryggen det går ju an så länga man är ung.

Chessen: För vägghängda toaletter betalar vi 4725 kr det är priset förtvå stycken, dörren vet jag inte riktigt vi fick den på "köpet". För fönsterbänkar i ek fick vi betala 300kr/st det blev 3500 kr sammanlagt. För golvlister i ek lackade i hela huset betalar vi 3250 kr.

mspnse: Ursäkta att jag inte svarat på mailet ännu. Jag ska försöka hinna scana in och maila ikväll.

Vi betalar inget extra för att fixa till underlaget i marken innan bygget. Vårat hus kommer ligga lite på en höjd, på ett ängsliknande underlag. Men det ska tydligen vara fast och fin mark med väldigt bra matjord så vi fick tips av myresjöhus att: när dom börjat bygga på huset be dom släta ut marken med jorden som blir över av utgrävningen. Det blir väl några grova tag med grävskopan men det är ju ändå en bra början tills man själv ska sätta klorna i det...

Tänkte på det med klinker i köket. Visst är det hårt men... Vi har det nu och jag tycker det är kanon!! Nu är jag fortfarande ung men ändå... :D Vi har en lite grabb på 1 år som alltid är med i köket och han blir inte ledsnare utav att ramla där än på trägolvet. Fördelen med det är ju att man slipper råka ut för fukt "skador" I vårat förra hus hade vi träparkett. Det huset va bara 5 år gammal men golvet har rest sig lite i skarvarna. Det blir ganska lätt om man sölar och inte torkar på en gång., har småbarn t.ex... Våra kompisar har trägolv och när dom va på semester blev det strömavbrott och frysen gick sönder. När dom kom hem va hela golvet under kyl och frys förstört så dom fcik byta ut det. Men har man golvvärme så är det kanske en annan sak. Vi kommer ha klinker i köket nu också. Annars har jag sett att det finns plastmatta som ser precis ut som klinker med höjningar i och allt mellan plattorna. Ser faktiskt väldigt äkta ut. Säkert väldigt dyr, men skonsamt mot kroppen.

Det blir många val när man bygger nytt. Men det blir lätt ett problem än ett nöje att välja lister, handtag, kranar osv... Jag läser jättemycket inredningstidningar, åker och kollar på olika hus, surfar runt på nätet och letar efter saker jag gillar. När jag hittar något jag gillar så kollar jag med våran kontaktman på myresjöhus om dom har det eller något liknande. Det tycker jag är lättare än att sitta med deras broschyrer framför mig och välja mellan lackat, funkis, matt, putsat osv...

Hur har ni gjort i tvättstugan med planeringen utav alla maskiner och grejjer. Vi kommer ha fjärrvärme så ni som också ska ha det vet ju hur många apparater det blir. Vi har tänkt få in 2 garderober också för att kunna förvara handdukar och sängkläder där. Sedan är det ju städskåp. Tvättmaskin och tumlare. Vi ska väl försöka fixa bänkar med underskåp också. Men man vill ju ändå ha lite yta över... Någon som har gjort en bra lösning som kan komma med tips? Vi vet ju inte hur stora alla apparater är heller (vattenmätare, fjärrnärme, värmeväxlare och uttagen för golvvärmen). Tacksam för lite tips och idéer.

/Mien

mspnse skrev:
Hej,
Nu har vi äntligen bestämt oss för vilket hus vi ska bygga, det blir ett Tenor.
Tillval vi kalkylerar med är ryggås, stora fönster, golvvärme, braskamin, rostfria vitvaror, hörnbadkar, kraftigare flvp (Nibe 310->360) och carport. Vi hamnade på drygt 2,1 mkr, ska bygga utanför Linköping.
HarGer- Vi tar tacksamt emot tips om ni har några att dela med er av.
Vi börjar gräva kommande vecka. Inflyttning till sommaren.

Hör av er om ni vill ha tips och synpunkter.

patrik.lind65@hotmail.com

Mvh

Patrik

kobban skrev:
Det finns två punkter jag definitivt hade ändrat om jag hade startat om:
1) Anlita en jurist för att gå igenom kontraktet, + se till att vite (ej skadestånd) och inflyttningsdatum finns angivet tidigt.
2) Anlita en oberoende kvalitetsansvarig (vår gjorde nada, var inte ens med på slutbesiktingen och struntade i flera viktiga punkter).
För övrigt, se till att allt säljaren lovar muntligt också dokumenteras skriftligt.

Detta kan jag inte annat än, till fullo, instämma i...!

Med tillägget att "tillse även att bad byggledaren säger/vad ni kommer överens med byggledaren dokumenteras skriftligt...!

I övrigt;

Vi har byggt ett Myresjöhus för några år sedan. Det heter inte Tenor då exteriören är annorlunda men planlösningen är/var densamma.

Kvaliteten på vårt hus har i stort blivit *mycket* bra. Dock... Vi anlitade en *mycket* duktig oberoende kvalitetsansvarig.

En del småfel har förekommit. Inga stora saker utan de kan nog närmast klassas som "detaljer".

Rätt ska vara rätt dock, även småfel ska korrigeras. Och här kan vi konstatera att vår byggledare/leverantör tagit lång tid på sig att komma tillrätta med dessa. Vi å vår sida har bl.a. hållit inne betalning och krävt kompensation för fördröjning (hela historien om denna "detalj" ska dock inte dras här och nu).

Intressant i sammanhanget är att när vi ställt berättigade krav och stått på oss så har byggledaren också hittills "vikt sig/korrigerat". Detta även om det i flera fall tagit lång tid.

Kontentan är nog att vad som skrivs om möjlighet till vite etc är viktigt. Det är helt klart så att företag vill tjäna pengar och att vi som kunder måste ställa krav på våra leverantörer...!

Återigen, en jurist som går igenom kontrakt etc och en bra oberoende kvalitetsansvarig kan inte nog rekommenderas...!

Dock,

jag, och min fru, är *mycket* nöjda med vårt Myresjöhus!

"Tenors" planlösning gillar vi/passar oss också...! Skulle vi bygga ett nytt hus skulle det bli samma planlösning igen (med några detaljjusteringar).

Våra erfarenheter är bl.a.

- Planlösningen är mycket bra. Fundera dock på huruvida ni ska förlänga huset på "allrumssidan" för att a) få plats med något större sovrum samt b) få plats med ett förråd i huset (på motsatt sida sovrummen).

Förrådsutrymme är något som, enligt min mening, är extremt viktigt men som saknas i de flesta planlösningar. Inte minst i Tenors.

- I det fall ni ska ha garage, glöm inte att huset kan förlängas och garaget/förråd därmed placeras *i* huset, istället för som separat garage...

- Innerväggarna kan beställas med hårdgips; vilket är klart bra om man ska skruva upp diverse saker i väggarna...

- Ryggåstak är snyggt och enormt mysigt...! Det finns dock olika takbeklädnader att välja.

- Lister... Myresjöhus har olika lister att välja på. Välj en snygg list... (eller be dem fixa lister som det går att dra kablar i. Mycket praktiskt när man så småningom kommer underfund med att "hmmm, jag vill ha ett eluttag/nätverksuttag här också...)

- Potentialutjämning; kolla hur elen installeras. Ordentlig potentialutjämning?

- Hur ser omgivningen ut? Flera av våra grannar har skaffat hus med stora fönster som passar när man har fin utsikt... Dock, i det fall området som man bygger i är ett "nybyggarområde" och hus kommer att byggas i närheten... HUR ser det ut när de andra husen är färdiga...? Vilken utsikt får man då...?
Vilket i Tenors fall kan översättas till... Vilken variant av Tenor passar där "vi" ska bygga? Tenor finns i olika utseenden...

/pe123

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.