1 713 läst ·
27 svar
2k läst
27 svar
Mycket vatten från dräneringsrör
Att det droppar/rinner från säkerhetsventilen när trycket i värmesystemet är 1,5 bar beror troligen på att säkerhetsventilen är på 1,5 bar.P PappasHammare skrev:
På något sätt fylls värmesystemet med friskt tappvatten, antingen via läckande påfyllningsventil eller via läckande varmvattenberedare.P PappasHammare skrev:
På mitten av 90-talet så hade vi (mina föräldrar) läckande VVB i kombipannan, det yttrade sig genom att det kom vatten i skvallerröret från expansionskärlet. Det slutade skvallra när vi stängde av inkommande kallvatten till VVBn.
Expansionskärlet fylls fortfarande på med vatten. På ett dygn stiger trycket i expansionskärlet med ca 0,1 bar.
Jag tömmer vatten från expansionskärlet med tömningskranen, ca 0,5 l vatten ner till 1 bar tryck.
Har gjort detta 3 dagar i rad nu. Det läcker in vatten någonstans ifrån.
Påfyllnadskranen till expansionskärlet är en liten svart ratt som det står Filling på. Denna är ordentligt stängd.
Vad tror ni gör att det trycks in vatten i expansionskärlet? Är det påfyllnadskranen som läcker och måste bytas?
Kan det läcka in vatten från andra rör?
Jag tömmer vatten från expansionskärlet med tömningskranen, ca 0,5 l vatten ner till 1 bar tryck.
Har gjort detta 3 dagar i rad nu. Det läcker in vatten någonstans ifrån.
Påfyllnadskranen till expansionskärlet är en liten svart ratt som det står Filling på. Denna är ordentligt stängd.
Vad tror ni gör att det trycks in vatten i expansionskärlet? Är det påfyllnadskranen som läcker och måste bytas?
Kan det läcka in vatten från andra rör?
Du ska börja med att kolla trycket, ställa in den röda pilen mot svart, stänga av inkommande vatten till VVB, ( ni blir utan VV men KV finns ) finns en ventil för det, eller stänga inkommande KV. Visserligen blir ni utan både VV och KV då. Det kan vara VE och FASA en pyspunka mellan VVB och värmedelen. En svetspor som rostat igenom. Händer lite titt som tätt på VP med VVB i sig.
Vad betyder "ställa in den röda pilen mot svart"?J jonaserik skrev:Du ska börja med att kolla trycket, ställa in den röda pilen mot svart, stänga av inkommande vatten till VVB, ( ni blir utan VV men KV finns ) finns en ventil för det, eller stänga inkommande KV. Visserligen blir ni utan både VV och KV då. Det kan vara VE och FASA en pyspunka mellan VVB och värmedelen. En svetspor som rostat igenom. Händer lite titt som tätt på VP med VVB i sig.
Hur utför jag rent praktiskt "Du ska börja med att kolla trycket"?
Vad är "pyspunka mellan VVB och värmedelen"?
För mig som inte är VVS:are låter det som ett jobb för en professionell.
OK för mycket facktermer. Ska försöka utveckla det mer.F fender888 skrev:
Att fylla på till ca 0,9 - 1 bar är normalt tryck i systemet, det kan öka när det behövs mer värme i huset, fullt normalt, kan gå upp till 1,2 - 1,3 bar.
Att ställa om den röda pilen så den står mot den svarta är för att du då vet exakt om trycket sjunker.
Att stänga av vattnt mot VVB , finns en ventil/kran för det, eller att stänga av inkommande vatten vid vattenmätaren, är för att konstatera om det är en pyspunka/läcka mellan VVB och värmevattnet till huset. Inget bra.
Hänger du med
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Du har i princip redan fått svar på dina frågor så läs bakåt i tråden. Är du ingen rörmokare är detta problem högst troligen inget du kan lösa själv utan det kan vara olika typer av fel som kräver byte av delar, allt från billigt (påfyllningskran) till dyrt (läckage genom värmeväxlare eller vad som kan sitta i pannan).
Jepp TS ingen röris, men trycket ökar med 0,1 bar per dygn. Och då behöver det undersökas under längre tid. Ingen mening med att ha en röris stående och kika på trycket då, under längre tid. Så TS kan få en hint om vad det kan vara, innan röris/servicgubbe tillkallas.MultiMan skrev:
Du har i princip redan fått svar på dina frågor så läs bakåt i tråden. Är du ingen rörmokare är detta problem högst troligen inget du kan lösa själv utan det kan vara olika typer av fel som kräver byte av delar, allt från billigt (påfyllningskran) till dyrt (läckage genom värmeväxlare eller vad som kan sitta i pannan).
Men inte röris just nu, oavsett så går det med lite info från forumet, att få en hint om hur man kan kolla det, vad som det kan vara. Innan annan exspertis kallas in. Blir liksom lite billigare då.MultiMan skrev:
Nu har jag kommit vidare i felsökningen.
Jag stängde kranen från VVB (se bild).
Läckaget till expansionskärlet upphör då. Även läckaget från skvallerröret från VVB slutar.
Jag har kollat med en rörfirma via telefon och de säger att "VVB läcker". Vet ej vad det betyder men det låter dyrt.
När jag kollar rören begriper jag inte hur vatten från VVB tar sig in i expansionskärlet. Men jag kan inte VVS.
Har ni någon uppfattning om vad som behöver göras?
Något annat som jag bör kolla?
Jag stängde kranen från VVB (se bild).
Läckaget till expansionskärlet upphör då. Även läckaget från skvallerröret från VVB slutar.
Jag har kollat med en rörfirma via telefon och de säger att "VVB läcker". Vet ej vad det betyder men det låter dyrt.
När jag kollar rören begriper jag inte hur vatten från VVB tar sig in i expansionskärlet. Men jag kan inte VVS.
Har ni någon uppfattning om vad som behöver göras?
Något annat som jag bör kolla?
Sorgligt men vanligt. det är en pyspunka mellan VVB och systemvatten, en svetspor som rostat igenom. Du ska riva isoleringen nertill på tanken och se om det rinner vatten mellan isolering och tank. Syns klart med rostspår. Börja där och kom tillbaka.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vattenburen golvvärme, frånluft och oljeradiatorer
Värme allmänt -
Vatten kommer upp från diskhon
Kök -
Varför läcker vattenutkastaren från dräneringsröret?
Vatten & Avlopp -
Ispropp i dräneringsrör som ska leda vatten från stuprännor
Vatten & Avlopp -
Hur mycket kostar det att ansluta en brunn till dräneringsrör samt från värmepump till dagvattenrör?
Vatten & Avlopp