P PappasHammare skrev:
Sant.. Men om det rinner och inte sjunker så måste det alltså fyllas på.
Så @fender888
Fyller du på värmesystemet när du tömmer burken med vatten?
Eller är det så att påfyllnadsventilen är öppen hela tiden?
Att det droppar/rinner från säkerhetsventilen när trycket i värmesystemet är 1,5 bar beror troligen på att säkerhetsventilen är på 1,5 bar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
F fender888 skrev:
Efter ett par dagar var trycket åter 1,5 bar och det började droppa
Vad är det som fyller systemet?

P PappasHammare skrev:
Vad är det som fyller systemet?
På något sätt fylls värmesystemet med friskt tappvatten, antingen via läckande påfyllningsventil eller via läckande varmvattenberedare.

På mitten av 90-talet så hade vi (mina föräldrar) läckande VVB i kombipannan, det yttrade sig genom att det kom vatten i skvallerröret från expansionskärlet. Det slutade skvallra när vi stängde av inkommande kallvatten till VVBn.

• Gilla
fender888 och 1 till
  • Laddar…
Expansionskärlet fylls fortfarande på med vatten. På ett dygn stiger trycket i expansionskärlet med ca 0,1 bar.
Jag tömmer vatten från expansionskärlet med tömningskranen, ca 0,5 l vatten ner till 1 bar tryck.
Har gjort detta 3 dagar i rad nu. Det läcker in vatten någonstans ifrån.

Påfyllnadskranen till expansionskärlet är en liten svart ratt som det står Filling på. Denna är ordentligt stängd.

Vad tror ni gör att det trycks in vatten i expansionskärlet? Är det påfyllnadskranen som läcker och måste bytas?
Kan det läcka in vatten från andra rör?

• Expansionskärl med röd tank, vit rördragning med etiketter för tömningskran/övertrycksventil och påfyllnadskran i en teknisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska börja med att kolla trycket, ställa in den röda pilen mot svart, stänga av inkommande vatten till VVB, ( ni blir utan VV men KV finns ) finns en ventil för det, eller stänga inkommande KV. Visserligen blir ni utan både VV och KV då. Det kan vara VE och FASA en pyspunka mellan VVB och värmedelen. En svetspor som rostat igenom. Händer lite titt som tätt på VP med VVB i sig.

• Gilla
fender888
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du ska börja med att kolla trycket, ställa in den röda pilen mot svart, stänga av inkommande vatten till VVB, ( ni blir utan VV men KV finns ) finns en ventil för det, eller stänga inkommande KV. Visserligen blir ni utan både VV och KV då. Det kan vara VE och FASA en pyspunka mellan VVB och värmedelen. En svetspor som rostat igenom. Händer lite titt som tätt på VP med VVB i sig.
Vad betyder "ställa in den röda pilen mot svart"?
Hur utför jag rent praktiskt "Du ska börja med att kolla trycket"?
Vad är "pyspunka mellan VVB och värmedelen"?

För mig som inte är VVS:are låter det som ett jobb för en professionell.

F fender888 skrev:
Vad betyder "ställa in den röda pilen mot svart"?
Hur utför jag rent praktiskt "Du ska börja med att kolla trycket"?
Vad är "pyspunka mellan VVB och värmedelen"?

För mig som inte är VVS:are låter det som ett jobb för en professionell.
OK för mycket facktermer. Ska försöka utveckla det mer.
Att fylla på till ca 0,9 - 1 bar är normalt tryck i systemet, det kan öka när det behövs mer värme i huset, fullt normalt, kan gå upp till 1,2 - 1,3 bar.
Att ställa om den röda pilen så den står mot den svarta är för att du då vet exakt om trycket sjunker.
Att stänga av vattnt mot VVB , finns en ventil/kran för det, eller att stänga av inkommande vatten vid vattenmätaren, är för att konstatera om det är en pyspunka/läcka mellan VVB och värmevattnet till huset. Inget bra.
Hänger du med

• Gilla
fender888
  • Laddar…
MultiMan
Du har i princip redan fått svar på dina frågor så läs bakåt i tråden. Är du ingen rörmokare är detta problem högst troligen inget du kan lösa själv utan det kan vara olika typer av fel som kräver byte av delar, allt från billigt (påfyllningskran) till dyrt (läckage genom värmeväxlare eller vad som kan sitta i pannan).

• Gilla
fender888
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Du har i princip redan fått svar på dina frågor så läs bakåt i tråden. Är du ingen rörmokare är detta problem högst troligen inget du kan lösa själv utan det kan vara olika typer av fel som kräver byte av delar, allt från billigt (påfyllningskran) till dyrt (läckage genom värmeväxlare eller vad som kan sitta i pannan).
Jepp TS ingen röris, men trycket ökar med 0,1 bar per dygn. Och då behöver det undersökas under längre tid. Ingen mening med att ha en röris stående och kika på trycket då, under längre tid. Så TS kan få en hint om vad det kan vara, innan röris/servicgubbe tillkallas.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Jo, men trådskaparen har redan fått alla svar som behövs, bl a från dig. Om det är för komplicerat ändå kanske det behövs en rörmokare redan nu.

MultiMan MultiMan skrev:
Jo, men trådskaparen har redan fått alla svar som behövs, bl a från dig. Om det är för komplicerat ändå kanske det behövs en rörmokare redan nu.
Men inte röris just nu, oavsett så går det med lite info från forumet, att få en hint om hur man kan kolla det, vad som det kan vara. Innan annan exspertis kallas in. Blir liksom lite billigare då.

• Gilla
fender888
  • Laddar…
Nu har jag kommit vidare i felsökningen.
Jag stängde kranen från VVB (se bild).
Läckaget till expansionskärlet upphör då. Även läckaget från skvallerröret från VVB slutar.
Jag har kollat med en rörfirma via telefon och de säger att "VVB läcker". Vet ej vad det betyder men det låter dyrt.
När jag kollar rören begriper jag inte hur vatten från VVB tar sig in i expansionskärlet. Men jag kan inte VVS.

Har ni någon uppfattning om vad som behöver göras?
Något annat som jag bör kolla?

• Varmvattenberedare med rör och ventiler, en kran är inringad i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sorgligt men vanligt. det är en pyspunka mellan VVB och systemvatten, en svetspor som rostat igenom. Du ska riva isoleringen nertill på tanken och se om det rinner vatten mellan isolering och tank. Syns klart med rostspår. Börja där och kom tillbaka.

• Gilla
fender888
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.