Från varmvattentanken/beredaren går ett dräneringsrör, bild 1.
Från en expansionstank går ett annat dräneringsrör, bild 2.
Dessa dräneringsrör droppar vatten som rinner ut i en golvbrunn, bild 3.
Problemet är att jag tycker att det kommer alldeles för mycket vatten ur dräneringsrören. Jag samlar upp vattnet i lådorna som jag måste tömma var och varannan dag. Det kan nog handla om en flera deciliter från varje rör varje dag.
Är detta normal mängd? Om inte, vad kan jag göra åt saken?
Jag har en bergvärmepump med tillhörande varmvattentank/beredare.
Anledningen att jag har satt lådorna där är att vattnet rinner runt på golvet utan att direkt rinna ner i brunnen. Jag fick en obehaglig påväxt av något slemmigt ...
Tanken är att jag drar slang från rören ner i brunnen.
Men först vill jag veta om jag behöver åtgärda mängden dräneringsvatten.
Från en expansionstank går ett annat dräneringsrör, bild 2.
Dessa dräneringsrör droppar vatten som rinner ut i en golvbrunn, bild 3.
Problemet är att jag tycker att det kommer alldeles för mycket vatten ur dräneringsrören. Jag samlar upp vattnet i lådorna som jag måste tömma var och varannan dag. Det kan nog handla om en flera deciliter från varje rör varje dag.
Är detta normal mängd? Om inte, vad kan jag göra åt saken?
Jag har en bergvärmepump med tillhörande varmvattentank/beredare.
Anledningen att jag har satt lådorna där är att vattnet rinner runt på golvet utan att direkt rinna ner i brunnen. Jag fick en obehaglig påväxt av något slemmigt ...
Tanken är att jag drar slang från rören ner i brunnen.
Men först vill jag veta om jag behöver åtgärda mängden dräneringsvatten.
Från säkerhetsventilen för värmesystemet (bild 2) ska det "aldrig" komma något vatten.
Vilket tryck visar manometern?
Vilket öppningstryck har säkerhetsventilen, brukar stå på toppen på ratten?
Från säkerhetsventilen för tappvarnvattnet så händer/"brukar" det komma lite vatten ett tag efter att det har tappats varmvatten. Anledningen är att vatten utvidgas när det blir varmt.
Vilket tryck visar manometern?
Vilket öppningstryck har säkerhetsventilen, brukar stå på toppen på ratten?
Från säkerhetsventilen för tappvarnvattnet så händer/"brukar" det komma lite vatten ett tag efter att det har tappats varmvatten. Anledningen är att vatten utvidgas när det blir varmt.
Röret till vänster är från värmesystemet och kan droppa om du har för högt tryck, ( max 1,5 bar ) vattnet exspanderar när det blir varmt. Ser ut att vara lite högt nu Sänk trycket till 0, 8 bar, så kanske den slutar pinka. Har du kolla kärlet, på undersidan plastpluggen i botten på kärlet, en bilventil , tryck till på den, bara luft inget vatten. Sen för att kolla lufttrycket, så ska kärlet vara tomt. Manometer på noll. Lämpligt lufttryck ca 0,6 bar.
Röret till höger är för VVB:s säkerhetsventil och det står säkert 9 bar på hatten, när det blir ett större uttag av VV , många duschar så kommer vattnet att värmas och då ökar trycket. Men ska nog aldrig komma upp i 9 bar. Så att byte den, kan hjälpa.
Röret till höger är för VVB:s säkerhetsventil och det står säkert 9 bar på hatten, när det blir ett större uttag av VV , många duschar så kommer vattnet att värmas och då ökar trycket. Men ska nog aldrig komma upp i 9 bar. Så att byte den, kan hjälpa.
Produkter som diskuteras: "plastpluggen"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Högt tryck i värmesystemet beror ju oftast på att påfyllningsventilen läcker igenom eller brist på luft i expansionskärlet.
Säkerhetsventiler (även alla kulventiler) ska dessutom alltid motioneras ett par gånger om året för god funktion.
Det vet få husägare om.
Säkerhetsventiler (även alla kulventiler) ska dessutom alltid motioneras ett par gånger om året för god funktion.
Det vet få husägare om.
Precis. Man behöver ju inte tappa ur mycket vatten innan trycket är nere på noll. Så rimligtvis måste det läcka in vatten via påfyllningsventil eller VVB om det kontinuerligt fortsätter komma vatten.Krilleman skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 029 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 029 inlägg
"Bilventilen" är bara till för att ge expansionskärlet rätt förtryck (när det är tomt på vatten). Den ska inte röras sen. Om du har för högt tryck och vill sänka det öppnar du bara säkerhetsventilen eller någon annan ventil och släpper ut vatten.
Krilleman skrev:
F fender888 skrev:
Varför släpper du ut luften???
Jag sänkte trycket till 1 bar genom att pysa ut lyft från bilventilen. Det slutade droppa.
Efter ett par dagar var trycket åter 1,5 bar och det började droppa.
Nu har jag läst på lite på detta eminenta forum och experimenterat lite med ventiler och luftpåfyllning. Så här gjorde jag. Jag tömde vattnet i expansionskärlet genom att öppna den röda ventilratten uppe på. Det rann ut nån liter vatten tills trycket gick ner på noll. Då pumpade jag upp trycket igen med en cykelpump. Sen upprepade jag proceduren med att tömma ut vatten med den röda kranen. Detta gjorde jag några gånger och jag tror jag fick ut kanske 8 till 10 l vatten ur expansionskärlet.
Jag tror helt enkelt att det var för mycket vatten i expansionskärlet. Möjligen har påfyllningsventilen inte varit helt stängd under flera år och kontinuerligt fyllt på expansionskärlet med lite vatten.
Eventuellt är påfyllningsventilen trasig men det upptäcker jag väl om ett tag.
För att fylla expansionskärlet igen fyllde jag på lite vatten och sen pyste ut luft ner till ungefär 0,5 bar. Sen fyllde jag på vatten med påfyllningskranen till 1 bar.
Nu ska jag vänta och se vad som händer. Förhoppningsvis händer inget alls.
Tack för alla kommentarer!
Efter ett par dagar var trycket åter 1,5 bar och det började droppa.
Nu har jag läst på lite på detta eminenta forum och experimenterat lite med ventiler och luftpåfyllning. Så här gjorde jag. Jag tömde vattnet i expansionskärlet genom att öppna den röda ventilratten uppe på. Det rann ut nån liter vatten tills trycket gick ner på noll. Då pumpade jag upp trycket igen med en cykelpump. Sen upprepade jag proceduren med att tömma ut vatten med den röda kranen. Detta gjorde jag några gånger och jag tror jag fick ut kanske 8 till 10 l vatten ur expansionskärlet.
Jag tror helt enkelt att det var för mycket vatten i expansionskärlet. Möjligen har påfyllningsventilen inte varit helt stängd under flera år och kontinuerligt fyllt på expansionskärlet med lite vatten.
Eventuellt är påfyllningsventilen trasig men det upptäcker jag väl om ett tag.
För att fylla expansionskärlet igen fyllde jag på lite vatten och sen pyste ut luft ner till ungefär 0,5 bar. Sen fyllde jag på vatten med påfyllningskranen till 1 bar.
Nu ska jag vänta och se vad som händer. Förhoppningsvis händer inget alls.
Tack för alla kommentarer!
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 298 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 298 inlägg
Kan vara så att säkerhetsventilen är trasig eller det sitter skit på kägglan.
Jag hade just så i våras. Först så försökte jag med att vrida på ventilen och spola rent men det hjälpte inte (detta har ju du redan provat) så plockade jag bort den och upptäckte just skräp. Satte tillbaka, köpte ny och bytte. En ny kostade ca 220:- och jag bytte den på nån några minuter. Noll droppar
Jag hade just så i våras. Först så försökte jag med att vrida på ventilen och spola rent men det hjälpte inte (detta har ju du redan provat) så plockade jag bort den och upptäckte just skräp. Satte tillbaka, köpte ny och bytte. En ny kostade ca 220:- och jag bytte den på nån några minuter. Noll droppar
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 298 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 298 inlägg
Sant.. Men om det rinner och inte sjunker så måste det alltså fyllas på.C cpalm skrev:
Så @fender888
Fyller du på värmesystemet när du tömmer burken med vatten?
Eller är det så att påfyllnadsventilen är öppen hela tiden?