Vilka garantier har man för att få svensk arbetskraft när man anlitar en byggfirma?
Verkar cirkulera mycket byggfirmor med helsvenska namn som visar sig ha polsk (oftast) arbetskraft...Tala om att bli lurad om man vill anlita typ "svenska bygge AB" OBS påhittat namn!!! och så kommer ett gäng polacker dit och ska bygga, det enda som är svenskt i det företaget är väl namnet och möjligen en svensk kontaktperson som ser möjligheten att tjäna rejält med pengar. Samtidigt urholkas ju förutsättningarna för våra egna byggare!
Är själv mitt uppe i en otroligt trist tvist och i dagarna fick vi byggare som inte förstår ett ord svenska och inte heller engelska. HUR i h-vete ska man förklara för dem hur arbetet skall göras, VAD det är som skall göras osv? Ska vi anlita en tolk eller vad? sorgligt...Blir sååå trött!!!!
Inget illa ment om dem, för jag förstår ju deras situation. Dessutom är många av dem hur duktiga hantverkare. Bege sig till Sverige och få betydligt bättre betalt än i sitt hemland. Tro fanken att de kommer hit. Men jag tycker synd om dem för de blir utnyttjade, de får kanske 50 lapp/timmen medans agenten/byggherren tar 350 kr/tim....

Vore intressant att veta hur många som anlitat polsk arbetskraft och som helt igenom bara är nöjda? Inga problem, utöver de uppenbara språkförbistringarna såklart..?
*nyfiken*

ClaJe skrev:
Vilka garantier har man för att få svensk arbetskraft när man anlitar en byggfirma?
Man får det man avtalar om.
Om man villkorar i avtalet att endast svensktalande arbetskraft eller endast arbetskraft som är mantalsskriven i sverige får användas så är man ju överens om detta båda parter. Man kan också skriva att bygget skall drivas av en svensktalande byggbas som i sin tur kan tolka till sina underställda.
Det finns oändligt många lösningar på hur man kan skriva in olika villkor i sitt avtal.

Om man däremot inte villkorat något så står det entreprenören fritt att anlita den han behagar, under förutsättning att lagar efterföljs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.