Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
Pysslarn skrev:
Acme; jag har alltid uppskattat dina inlägg i olika frågor då jag har värderat din kompetens och erfarenhet samt uppfattat dig som en seriös aktör på en marknad som är något svajig, milt uttryckt. Jag anser att om det finns något som är oklart i ett uppdrag så diskuterar man det med kunden på offertstadiet så att man hamnar rätt – d v s man "räknar inte fel" till sin egen fördel utan att förklara varför offerten är konstruerad som den är. Jag kan inte tro att du ställer dig bakom Chief-Rybäcks resonemang rakt av...
Tack, jag försöker att vara...
Pysslarn skrev:
Någon som är kompetent (= utbildad och har erfarenhet), seriös och påltlig, ambitiös och serviceminded och med en dos YRKESHEDER och STOLTHET!
Jag förstår hur du resonerar kring anbud, och jag tänker ungefär likadant själv, men jag tror att det skiljer sig en del mellan våra branscher.
När jag ska lämna ett pris på ett jobb så kalkylerar jag med den tid och det material som jag tror att det kommer att gå åt, och sedan har även jag en post för felmarginal/oförutsedda kostnader.
Jag inbillar mig att du anger ett pris för en produkt inom vissa ramar och att du vet ganska exakt vad det tar dig i tid att leverera den produkten. Precis som jag vet vad det tar i tid att knacka in ett parkettgolv eller våtisolera ett badrum, men i mitt fall kan det dyka upp saker bakom ytan och jag måste basera mitt pris på en hel del antaganden och gissningar.

Ett exempel; Vi har precis byggt klart en vindsvåning åt en kund. Vi var och tittade på vinden i 20-30 minuter och räknade sedan fram ett totalpris baserat på vad vi sett på plats och på de ritningar vi fått.
Det priset jobbade vi sedan efter under 8 månader. Tre snickare, tre grovisar, två smeder, två rörmokare, två plattsättare, tre elektriker, en glasmästare och tre målare var på plats under resans gång.
Det visade sig också att ritningarna inte stämde med verkligheten och dom ändrades konstant, både i planlösning, konstruktion och detaljer. Vi hade även missat en del saker på grund av att dom var väldigt röriga och dåligt ritade, och mycket detaljlösningar tänker man inte på förrän man står och grottar med dom.
Det är ett risktagande att lämna fast pris, speciellt på lite komplexare byggen som en hundra år gammal vind är, och utan ett extra påslag kan man därmed bli tvungen att lägga upp sköna slantar ur egen ficka. Oklarheter kan man alltid diskutera innan anbudslämnandet, men en del problem vet man inte om förrän dom uppdagar sig.

Det klagas på hantverkarens extradebiteringar, samtidigt som man inte vill veta av några extra påslag i kalkylen. Hur ska vi då göra om vi inte vill betala en del av kundens bygge ur egen ficka?

Om Nejlika har fått ett "omvänt skambud" eller ett seriöst pris kan jag inte uttala mig om med dom knapphändiga uppgifterna som har lämnats. Första tanken är att dom inte är intresserade av jobbet, men om man tänker sig att jobbet ska utföras på Östermalm, 3 tr över gården och ingen hiss, 4 meter i takhöjd, el i väggen som måste dras om, en radiator som ska flyttas och ett parkettgolv som ska efterlagas och slipas + lackas, så låter det genast billigt.

Redigerat av moderator:
Ronnie, du har helt rätt, jag uppfattade offerten som rejält tilltaget i överkant. Styrelsen har bett mig att använda mig av denna firma, eftersom de förvaltar fastigheten, och jag blev ganska shockad av prisbilden.

Acme, du skriver att man ibland måste ta i om det handlar om komplicerade byggen. Inget konstigt med det, men jag pratar om att de vill ha 17000 kr enbart för att ta ner 4 m gipsvägg och laga hålet i golvet. Inget annat, ingen slipning eller lackning, inget elarbete, bara att riva väggen och forsla bort det som inte går att återanvända. Fastigheten är ganska nybyggd. Inga konstigheter, bara en ihålig gipsvägg med normal takhöjd.

Pysslarn skrev:
Kanhända jag är korkad, men i min verksamhet försöker jag ge justa priser och utgår inte från att uppdragen är av engångskaraktär utan att jag får mer att göra från en klient som är nöjd med min prestation och prissättning. Blir det inte fler uppdrag har jag åtminstone en "ambassadör" som kan rekommendera mig.
Jag upplever detta som lite av problemet ibland. Hantverkaren vet att det är väldigt liten chans att samma kund behöver bygga ett badrum till och därför behöver han inte anstränga sig för att kunden ska bli så nöjd att han köper tjänster av samma hantverkare igen. I din och även min branch (it-konsult) så är det nog snarare regel än undantag att kunden behöver mer hjälp och därför vill man göra sitt yttersta för att jobbet ska bli så bra som möjligt så man får fler uppdrag.

P
Det är väl minst lika viktigt för oss att våra kunder är nöjda.
Den kund som man precis har renoverat åt kommer kanske inte att återkomma dom närmaste åren, men han kan mycket väl ha vänner som behöver hjälp.
En kollega till mig har nu hållit på så länge att dom första kunderna, som han hjälpte för 10-30 år sedan, har återkommit en och flera gånger. Cirkeln är sluten, och teoretiskt sett så har han en kundstock som kommer att hålla honom flytande så länge han är i branschen.

Jag menar bara att det skulle kunna vara en förklaring till att så många kunder upplever missnöje med hantverkare, inte att alla hantverkare beter sig så. Jag är ofta väldigt beroende av att mina kunder vill köpa mina tjänster igen, medan mindre nogaräknade hantverkare kan komma undan med att göra ett mindre bra jobb då det finns en större kundbas (det finns fler villaägare än stora it-företag) och de är därför inte lika beroende av att kunden återkommer.

Önskar att man kunde lita på att alla hantverkare man anlitar är lika måna om sina kunder som du är, men tyvärr är verkligheten sådan att det känns som ett stort vågspel varje gång och att man är väldigt lyckligt lottad om ett jobb utförs så att man blir helt nöjd både med utförande, bemötande och pris, något som borde vara det normala.

Alla hantverkare som är seriösa vill ha en kundkrets som sprids genom att en kund snackar med grannen eller jobbar kompisen
och på så sett växer kretsen. Kommer man till en kund som har blivit rekomenderad till så känns det alltid tryggare för båda parter
och det är också ett bevis på att man gör bra ifrån sig. Alla vill ju vara bra på det man gör.

folk pratar ofta om dåliga hantverkare, men de flesta som tex annonserar på blocket osv är inte yrkesmän.

mvh

Har en egen liten firma. Jobbar mest mot andra företag nu och det är jag nöjd med. Vill helst inte ha med privatare att göra. Brukar bara bli kludd och strul då de flesta inte har någon aning om hur saker funkar men alla är självutnämnda experter. Jag går inte in på sjukhuset och talar om hur de skall göra sitt jobb.

Där här med priser är lite roligt. Läste för länge sen i målarnas bok om riktlinjer för hur man skall prissätta att om folk är hemma så lägger man på tio procent på priset.

Jag kan också tycka att en del krämar åt sig för mycket när det gäller påslagen men när det gäller timdebiteringen så är jag mer tveksam. Om alla de som klagar tittat lite omkring sig i samhället och ser hur många som lallar omkring och skall avlönas med skattepengar. Inte så konstigt att allt blir så dyrt.

En anledning till varför folk har egna företag är att de vill göra en vinst på detta. Är liksom hela poängen. Ibland när man läser vissa inlägg så verkar inte folk förstå detta. De har nån bild av att man bara skall jobba så man får in sin lön.

Blev fullvärdig. När får jag västen.

Redigerat:
Lobo69,
Har Du tänkt på att det är en sak som gör att folk kanske lägger sig i mer än vad Du tycker de borde: Det är faktiskt Du som kommer till deras hem och är inne i deras egendom och ändrar om. En egendom som de faktiskt har det fulla ansvaret för och skall bo och leva i även när Du försvunnit ur bilden. Därför är det inte så konstigt att folk intresserar sig för vad Du gör i deras hem. Att Du sedan upplever en engagerad kund som att de är "självutnämnda experter" är bara att beklaga. Visst förstår jag också att det även finns kunder som är överdrivet "intresserade", men detta bottnar inte sällan i hantverkarens oförmåga att skapa förtroende. Tänk på det !

Sedan är det som Du säkert sett i tråden inte heller priset i sig som folk retar sig på. Det är vad man får för pengen, att den inte alltid stämmer med överenskommen summa och - framförallt - att hantverkaren inte på ett förtroendeingivande sätt kan redogöra för varför och vad det är som kostar.

Jag betalar gladeligen ett skäligt timpris för en hantverkare som begriper att det är mitt hem han kliver in i, sakligt och professionellt kan redogöra för vad han tänker göra och hur. Av någon anledning brukar det räcka, även om man inte ens kommit fram till ett pris i förväg. Det blir nämligen inga överraskningar på priset om resten fungerar.
Har t ex en plåtslagare på gång nu, och jag har inte ens frågat vad han kostar per timme eller vad materialet går på. Det känns ointressant, eftersom han kom när han skulle, ingav 100% förtroende och kunde tala om ungefär hur lång tid han behövde lägga på jobbet. Dessutom har jag bara hört gott om firman han jobbar på. Och jag, som annars är en petig en (typisk en sådan "självutnämnd expert" som Du kallar oss) känner denna gång inte ens ett behov av att vara hemma när han kommer.

Tycker det verkar som Du hittad Din nisch. Det är bra. Eftersom Du inte förstått att privatkundens inställning till Dig och Ditt jobb oftast bara är en återspegling av hur Din egna inställning är mot kunden, så är det nog bra att hålla sig till kunder man slipper träffa så direkt.

Redigerat:
Nu är det faktiskt inte så farligt för egen del då det jag sysslar med är ganska så nischat och folks kunskaper inom ämnet är ganska bristfälliga. Detta gör att jag slipper ägna tid åt att argumentera mot rena dumheter. Sen är det också lättare att jobba mot företag för det är lättare för mig att förklara då vi i regel talar samma språk.

Sysslar även med markiser och där träffar jag även privatkunder. Har inga problem utan jag säger vad det kostar och hur det fungerar. Är de inte nöjda med det så får de ta någon annan. Jag säger inte att jag är billig men jag vet att jag håller vettiga priser och de är samma för alla. Har man sagt ett pris så får man stå för det.

Om jag kommer hem till en kund så är det väl för att han har anlitat mig. Han gör väl inte det om han inte vill ha hjälp. Det är ju inte så att jag bryter mig in hos folk och tvingar dem. Vill han anlita någon annan så är det hans ensak.

Jag har inga problem med att folk är hemma om jag går på löpande vill de prata med mig så är det ju upp till dem. Drar alltid av tid om jag behöver prata i telefon eller de bjuder på fika. Har hört skräckexempel på hantverkare som har blivit bjudna på detta och låtit klockan ticka. Så gör man inte

Har jag lämnat ett fast pris på ett jobb och räknat på timmarna. Sen kommer kunden och stör. Då stämmer inte min kalkyl men lite svårt att ta ut extrapengar. Vad skall man skriva, störningsavgift.

Håller dock med ingper att det gäller att vara mycket tydlig i sin kommunikation med kunden och kund skall kunna kräva raka svar. Nu måste jag säga att de flesta kunder jag har varit hos genom åren har varit oerhört sympatiska och trevliga. Nästan alla men det dyker alltid upp några och ofta känner man att det inte stämmer. Då är det faktiskt bättre att säga nej tack men jag kan inte göra dig nöjd så gå till någon annan. Det handlar inte om petighet utan att de kommer aldrig att vara nöjda.

Nu vet jag inte vad du jobbar med ingper men det kan vara oerhört påfrestande med folk som hela tiden kontrollerar vad man håller på med. Jag tror de flesta här inte skulle vilja ha en som kikade över ens axel hela tiden när man sköter sitt jobb. Och just sköter är ledordet tycker jag. Har jag tagit på mig en uppgift och skall ta betalt för denna så känner jag en stolthet i att göra ett så bra jobb som möjligt. Känns faktiskt rätt bra när man får dagens ros i tidningen för bra bemötande och bra service eller att folk tackar på avin för ett bra utfört arbete. Har faktiskt hänt även om du kanske inte tror det

Tänker ibland när man läser här om vissa offerter som folk har fått. Undrar hur många som är medvetna om uttrycket prisa ut sig. Det är när en hantverkare av ena eller andra anledningen inte vill ju ett jobb så istället för att säga att han inte vill så drar han i med ett riktigt rövarpris och tänker att kunden kan väl inte vara så dum så han tar det. Men av nån konstig anledning så brukar de göra det.

Har lite teorier om varför och vilka men inte i natt.

Lobo69 skrev:
Tänker ibland när man läser här om vissa offerter som folk har fått. Undrar hur många som är medvetna om uttrycket prisa ut sig. Det är när en hantverkare av ena eller andra anledningen inte vill ju ett jobb så istället för att säga att han inte vill så drar han i med ett riktigt rövarpris och tänker att kunden kan väl inte vara så dum så han tar det. Men av nån konstig anledning så brukar de göra det.

Du ser det som att kunden är dum.
Men jag som kund (och också faktiskt även egenföretagare) funderar på hur det är ställt med hantverkaren, som istället för att helt enkelt tala om för kunden att han inte har tid/lust tar omvägar för att slippa kommunicera.

En kund har ofta större förståelse än hantverkaren tror både för osäkerhet i jobbets omfattning, om det är mycket att göra (kan innebära dyrare pris för att bli prioriterad). Bara det kommuniceras !
Och det är nog just dessa hantverkare som med ett "nej" visar att de har koll på situationen som man ändå kan tänka sig att fråga nästa gång.

Lobo69 skrev:
Nu måste jag säga att de flesta kunder jag har varit hos genom åren har varit oerhört sympatiska och trevliga.
Strax ovan inledde Du dock med följande omdöme om privatkunder:
"Brukar bara bli kludd och strul då de flesta inte har någon aning om hur saker funkar men alla är självutnämnda experter"

Det var främst det jag reagerade på. Men ordet "brukar" kanske var lite att ta i...;-).

Lobo69 skrev:

Verkar som ett oerhört dumt sätt att "komma undan" från ett jobb istället för att bara säga att man inte har tid. Får jag en hutlös offert så kommer jag naturligtvis ihåg att den hantverkaren ska jag aldrig mer fråga för han är dubbelt så dyr som alla andra och det kommer ju dessutom säkerligen åtskilliga arbetskamrater, vänner och släktingar få höra talas om också.

P
Jag tror den vanligaste orsaken till att någon försöker prisa ut sig är inte att de inte har tid. Det handlar nog oftast om att hantverkaren "känner på sig" att det kan bli allehanda problem med kunden, allt från "självutnämnd expert", petitessklagomål, klagomål på slutpriset, gnäll om ansvar, städning, betalningstider, ja allt möjlig, en jobbig kund helt enkelt. Det är inte bara hantverkare som är skitstövlar, kunder kan vara det också.

Så om man har fått en hutlös offert så beror det nog på att hantverkaren inte vill ha med en att göra och om man då aldrig återkommer så passar det nog hantverkaren alldeles utmärkt, för han vill nog inte att man hör av dig igen.

Idén med utprisning är att hantverkaren får samma betalt av en annan, fast bättre, kund, vilket fungerar under högkonjunktur. Vid lågkonjunktur så finns det nog en del hantverkare som skulle kunna tänka sig att jobba åt en del av de där kunderna de tyckte var skitstövlar under högkonjunkturen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.