30 980 läst ·
135 svar
31k läst
135 svar
Mycket gnäll på hantverkares priser.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Problemet är att många privat personer inte vet hur man ska upphandla ett jobb, vad man ska begära osv. man ska t.ex klart meddela ett slutdatum då jobbet skall vara färdigt, och då ingår allt i det dvs jobbet, städning, återställande av tex grämatta om det gått fordon där, nedtagning av ställning etc etc. Då får hantverkaren ett mål och han (eller hon i detta jämställda land) kan inte bara skita i ditt beställda jobb. Man ska också tänka på att det oftast kommer 2 man, vilket innebär att timdebiteringen vid löpande pris blir dubbel varje dag, alla arbetar ju 8 tim/dag minst.StefanP skrev:Det finns bra hantverkare, ingen tvekan om saken men otroligt svårt att hitta dem men det kan bli svårt om man håller på med små projekt, gör man lite större så är det inte dumt att hyra in folk från större bolag som inte rycker dem så fort de har något "viktigare" för sig.
Man blir helt klart sugen på att starta en seriös byggfirma, om man sköter sig så är det nog bara en lågkonjuktur som kan stoppa en.
Öh, hallå, lite verklighetsförankring tack! Bemöt gärna det här!patrikka skrev:
Jag är läkare och tjänar mindre nu än när jag var snickare för sex år sedan, dessutom har jag 400 000 kr mer i studieskulder och levde som en kyrkråtta under de sex åren. Jag har ansvar för andras, inklusiva snickares hälsa och liv, och kan bli anmäld om jag råkar göra fel eller patienten tycker att jag gör fel.
Klart som fan jag blir förbannad när de hantverkare jag möter enbart vill tjäna så mycket som möjligt, inte bryr sig i hur resultatet blir och har mindre kunnande och hantverksintresse än vad jag har. Av sex hantverkare jag anlitet det här året så har jag har en röris som är kanon, passar tider, jobbar snabbt och har en yrkesstolthet. Han är svindyr och tjänar flera gånger mer än vad jag gör, men det är jag beredd att svälja när han gör ett bra jobb.
Jag längtar till den dagen byggbranchen totalhavererar och alla jäkla rötägg rensas ut.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Nej det är inte hela problemet.patrikka skrev:Problemet är att många privat personer inte vet hur man ska upphandla ett jobb, vad man ska begära osv. man ska t.ex klart meddela ett slutdatum då jobbet skall vara färdigt, och då ingår allt i det dvs jobbet, städning, återställande av tex grämatta om det gått fordon där, nedtagning av ställning etc etc. Då får hantverkaren ett mål och han (eller hon i detta jämställda land) kan inte bara skita i ditt beställda jobb. Man ska också tänka på att det oftast kommer 2 man, vilket innebär att timdebiteringen vid löpande pris blir dubbel varje dag, alla arbetar ju 8 tim/dag minst.
Det är en del av problemet ibland kanske.
Men om man avtalar om en tid och ett pris, och sedan dyker inte hantverkaren upp, gör ett dåligt jobb, och tar 50% mer betalt - är det "upphandlingens" fel då ?
Tycker denna tråd (i de felsta inlägg) tar upp "pudelns kärna: Priserna är ok, OM det som avtalas görs och man får löpande information om ev. extrakostnader förseningar etc.
Problemet ligger i att det finns alltför många oseriösa hantverkare och att det är svårt att veta vilka det är.
Därför är saker som spikifoten ett mycket bra initiativ !
/K
Jag har mycket stor erfarenhet av att upphandla/sälja etc. och har försökt att använda detsamma i mina kontakter med hantverkare men inte lyckats. Jag vill av princip inte använda "svart" arbetskraft och har VERKLIGEN försökt att leva efter det men inte lyckats. Som exempel kan jag nämna att målningen av vårt hus är två år försenat pga av 1. så fort jag börjar tala om att jag vill ha ett kontrakt, lägger dom på luren (har hänt både med snickare och målare, 2) Två år i rad har jag fått ett samtal, någon vecka innan dom skall sätta igång, från målaren vi haft muntliga avtal med då dom har sagt att dom inte kommer. 3. 95% av de målare som lovat att komma och titta på huset har inte dykt upp.
Jag har dock sett några undantag som bergvärmeinstallationen och den elgubbe som vi har använt.
Jag blev så förbannad och frustrerad till slut att jag 2006 skrev följande: http://forum.byggahus.se/hantverkare/20450-vad-aer-det-med-svenska-hantverkare-igentligen.html.
Jag förstår att hantverkarna i detta forum känner sig träffade och jag håller med att det finns bra/dåliga men det faktum att de flesta här som inte är hantverkare, säkert 90%, 99% av mina bekanta tycker likadant visar på ett stort problem i branshen!
Jag har gett upp efter alla problem, folk som inte dyker upp, saltade räkningar, skitjobb mm mm så jag försöker göra det mesta själv nu med hjälp av grannen. Senast skulle vi lägga in vattenburet värmegolv i hallen som idag har ett gammalt granitgolv, priset varierade mellan 20.000 - 60.000 för jobbet så vi bestämde oss för att strunta i värmegolvet då ingen som tittade på jobbet kändes seriös eller verkade vilja göra det. Alla klagade hur jobbigt det skulle bli.
Jag är sååååå trött
Jag har dock sett några undantag som bergvärmeinstallationen och den elgubbe som vi har använt.
Jag blev så förbannad och frustrerad till slut att jag 2006 skrev följande: http://forum.byggahus.se/hantverkare/20450-vad-aer-det-med-svenska-hantverkare-igentligen.html.
Jag förstår att hantverkarna i detta forum känner sig träffade och jag håller med att det finns bra/dåliga men det faktum att de flesta här som inte är hantverkare, säkert 90%, 99% av mina bekanta tycker likadant visar på ett stort problem i branshen!
Jag har gett upp efter alla problem, folk som inte dyker upp, saltade räkningar, skitjobb mm mm så jag försöker göra det mesta själv nu med hjälp av grannen. Senast skulle vi lägga in vattenburet värmegolv i hallen som idag har ett gammalt granitgolv, priset varierade mellan 20.000 - 60.000 för jobbet så vi bestämde oss för att strunta i värmegolvet då ingen som tittade på jobbet kändes seriös eller verkade vilja göra det. Alla klagade hur jobbigt det skulle bli.
Jag är sååååå trött
Håller särskilt med andersmc och gillar IngPers historia tagen ur verkligheten. Jag tror att om man inte själv är hantverkare eller jobbar i den branschen skall man helt undvika att ta någon direkt kontakt med hantverkaren. Det finns kanske någon slags byggkonsulter som man kan vända sig till istället som har sina kontakter. Alltså inget för lekmän att ge sig in i ett beställningsförfarande. Risken att bli missnöjd och lurad är ungefär 9/10 vilket borde avskräcka dom flesta. Jag tror att vi tillsvidare får försöka att klara oss med Östtstats arbetskraft (=Sydkraft) tills att den svenske byggaren återigen inser att han inte är ovärderlig och står där med mössan igen som i gamla goda tider.
Produkter som diskuteras: "avskräcka"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Jag tror att mycket av de attityd- & hederlighetsproblem som finns inom byggbranschen (läs Byggnads) har branschen sig själv att skylla. Hur kommer det sig att det blivit så här? Inte är det konsumenterna som unisont gått samman och bestämt att de ska ha dessa inte så snälla åsikter om hantverkare.
Byggnads är ett av de starkaste LO-facken och ingen annan part har haft vare sig kunskap eller makt att motarbeta dessa fasoner. Tyvärr ser det inte bättre ut inför framtiden.
Historiskt sett: så såg facken till att lärlingssystemet försvann som var en väldigt effektiv inträdesbiljett för yngre på arbetsmarknaden. Lärlingutbildning är en väl förankrad utbildningsväg i andra europeiska länder. Låt det bli det i Sverige igen!
För att få en yrkeskår (alla hantverkare!) som med återvunnen stolthet kan säga vad de jobbar med utan att få en rynkning i pannan på folk de möter så måste en förändring ske. Denna förändring kan bara komma innifrån branschen.
Byggnads är ett av de starkaste LO-facken och ingen annan part har haft vare sig kunskap eller makt att motarbeta dessa fasoner. Tyvärr ser det inte bättre ut inför framtiden.
Historiskt sett: så såg facken till att lärlingssystemet försvann som var en väldigt effektiv inträdesbiljett för yngre på arbetsmarknaden. Lärlingutbildning är en väl förankrad utbildningsväg i andra europeiska länder. Låt det bli det i Sverige igen!
För att få en yrkeskår (alla hantverkare!) som med återvunnen stolthet kan säga vad de jobbar med utan att få en rynkning i pannan på folk de möter så måste en förändring ske. Denna förändring kan bara komma innifrån branschen.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Att bara gnälla på facket tror jag är att göra det lite för lätt. Problem med hantverkare är inte ett lokalt svenskt problem, vere sig vad gäller priser, kvalitet eller tidhållning eller andra "klassiska" hantverksproblem.
Jag har släktingar och kolleger med byggerfarenhet från de flesta västländer, historierna om problem med byggen är ungefär de samma i Tyskland, Frankrike och USA. Eller vad sägs om 1000 Euro för att sätta upp ett badrumsskåp med 2 skruv (Frankrike), och då ingick ändå inte elinkoppling till lampan över spegeln. En f.d chef i USA köpte till slut byggfirman som byggde om hans hus, det var enda sättet att få dem att göra klart.
Jag har släktingar och kolleger med byggerfarenhet från de flesta västländer, historierna om problem med byggen är ungefär de samma i Tyskland, Frankrike och USA. Eller vad sägs om 1000 Euro för att sätta upp ett badrumsskåp med 2 skruv (Frankrike), och då ingick ändå inte elinkoppling till lampan över spegeln. En f.d chef i USA köpte till slut byggfirman som byggde om hans hus, det var enda sättet att få dem att göra klart.
Den position svenska fackförbund har på svenska arbetsmarknaden är unikt för Sverige. Parterna på arbetsmarknaden reglerar detta i avtal i andra länder regleras detta i lagtext. Där finns det minimilöner vilket vi inte har i Sverige.
Det ska bli intressant att se utvecklingen av Vaxholmsmålet och de efterdyningar som kommer.
Vad jag menar är att de attitydsproblem som finns inom branschen är det stora problemet, inte vad debiterad timpeng är.
Att köpa ett byggföretag för att färdig- och säkerställa sitt husbygge hade också kanske varit möjligt om brandbeskattningen inte tagit kål på den svenska entreprenörsandan.
Den lilla företagaren i Sverige är ryggraden i vår ekonomi, den lilla företagaren som knappt kan ta 2 veckors sammanhängande semester, kan knappt ta ut en vettig vit lön för det kostar för mycket.
Den lilla företagaren oroar sig inte för krångliga 3:12-regler för att kunna optimera aktieutdelningen eller för oroa sig för höjd bolagsskatt. Han oroar sig för att ha tillräckligt med kapital för att kunna betala leverantörer, löner, hyra, och skatter i tid samt leverera alla blanketter till Skatteverket innan straffavgifterna restförs på skattekontot.
Visst finns det bra svenska hantverkare som gör sitt jobb till det pris som man kommit överens om och det blir bra gjort och inga kvalitetsproblem efteråt. Men alla är inte så renhåriga.
Förändringen måste komma inifrån och branschen behöver ta ett helhetsgrepp mot fusk & snabbyggen.
Då kanske konsumenterna kan byta uppfattning och börja tro på yrkesskickligheten igen och inte misstro fakturan direkt när den inte stämmer.
Det ska bli intressant att se utvecklingen av Vaxholmsmålet och de efterdyningar som kommer.
Vad jag menar är att de attitydsproblem som finns inom branschen är det stora problemet, inte vad debiterad timpeng är.
Att köpa ett byggföretag för att färdig- och säkerställa sitt husbygge hade också kanske varit möjligt om brandbeskattningen inte tagit kål på den svenska entreprenörsandan.
Den lilla företagaren i Sverige är ryggraden i vår ekonomi, den lilla företagaren som knappt kan ta 2 veckors sammanhängande semester, kan knappt ta ut en vettig vit lön för det kostar för mycket.
Den lilla företagaren oroar sig inte för krångliga 3:12-regler för att kunna optimera aktieutdelningen eller för oroa sig för höjd bolagsskatt. Han oroar sig för att ha tillräckligt med kapital för att kunna betala leverantörer, löner, hyra, och skatter i tid samt leverera alla blanketter till Skatteverket innan straffavgifterna restförs på skattekontot.
Visst finns det bra svenska hantverkare som gör sitt jobb till det pris som man kommit överens om och det blir bra gjort och inga kvalitetsproblem efteråt. Men alla är inte så renhåriga.
Förändringen måste komma inifrån och branschen behöver ta ett helhetsgrepp mot fusk & snabbyggen.
Då kanske konsumenterna kan byta uppfattning och börja tro på yrkesskickligheten igen och inte misstro fakturan direkt när den inte stämmer.
Patrik71: Öh, va. Lön är väl inte samma sak som lån? Eller har jag missat något?
Hmm, resonemanget haltar en aning. Först och främst, 3 år i gymnasieskola har väl alla numera även dom som flippar burgare på McD (inget nedlådande) kvar är alltså 4 år betald "utbildning", vilken lyx. En annan hade ju 5 år med negativ lön (läs lån, studentrum och makaroner) och ingångslönerna var ju inte direkt så att man hoppade...
Vad som är rätt lön i övrigt lägger jag mig inte i.
Vad som är rätt lön i övrigt lägger jag mig inte i.
Aha. Ok, är det så man räknar. Då har alla med mitt yrke lån och indirekta lån på absolut minst 15,5 år...
Patrik71 skrev:
En klagar på lärlingslöner och en klagar på att vi inte har några lärlingar i Sverige längre, vem har rätt?Returnee skrev:
Och undra vad som skiljer lärlingslönen från den elevingenjörslön jag fick när jag började jobba? Efter tre år på högskola. Jag hade den visserligen inte i 4 år.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Hmm - nu vet jag inte vad man får som lärling iof - men pluggar man på högskola/universitet så är det ca 2000 kr/mån (ngt mer nuförtiden har jag för mig) i bidrag från staten och sen kan man få ytterligare ca 5000kr i LÅN (dvs pengar som man måste betala tillbaka !)Patrik71 skrev:
Har svårt att tro att en lärlinglön bara är 2000 kr i månaden efter skatt ?
Och är det så att dy syftar på att man som snickare skall gå 4 år med mindre betalt än en färdig snickare - well så är det ju i de flesta branscher - en nyutexaminerad lärare tex. har inte lika hög lön som en som har jobbat i 4 år, inte injegörer, läkare osv heller...
I vilket fall så hör det inte riktigt hit - en snickare som är efterfrågad kanske kan ta 1000 kr eller 1500 kr/h - men då skall man göra ett bra jobb också. Det är väl det som är problemet - vilket torde framgå i denna tråd ?
/K